advertentie
Ski Safari

Milieuvriendelijker en meer ontspannen naar je eindbestemming

Door: Pauline van der Waal

De afgelopen decennia moest de trein flink opboksen tegen het vliegtuig als het ging om populaire manier om naar je wintersportbestemming te reizen. Uiteindelijk leek de trein het onderspit te delven, met het verdwijnen van de meeste dagelijkse nachttreinen in Europa.
Sinds een paar jaar lijkt daar echter een kentering in te komen. Steeds meer mensen beseffen dat vaak vliegen nou niet het allerbeste is wat we voor de wereld kunnen doen. De trein lijkt dan een zeer goed alternatief en de eerste rechtstreekse nachttreinen komen weer terug. Toch weten veel mensen niet hoe dat nou precies werkt, met de trein op wintersport. Snowrepublic helpt!

Gewone treinen en speciale vakantietreinen

Om te beginnen is het aanbod van verschillende treinen niet eens zo gigantisch, maar wel bijzonder onoverzichtelijk. Net als de NS in Nederland, hebben de omliggende landen natuurlijk ook gewoon hun nationale spoorwegen. In Duitsland is dat Deutsche Bahn, België heeft NMBS, Frankrijk SNCF, Oostenrijk ÖBB, Zwitserland SBB en Italië Trenitalia.
Naast het reguliere verkeer kennen diverse landen ook speciale vakantietreinen. In Nederland is de Alpen Express de bekendste, maar Duitsland heeft bijvoorbeeld zijn Schnee Express. Of wat dacht je van de SkiThalys naar Frankrijk? Dit maakt de keuze niet heel gemakkelijk.

Met de Thalys van Amsterdam Centraal naar Frankrijk. Foto: Pauline van der Waal
Met de Thalys van Amsterdam Centraal naar Frankrijk. Foto: Pauline van der Waal

Een ticket boeken is voor doorzetters

Je reis begint natuurlijk met het zoeken van een verbinding en het boeken van je ticket. Ik moet toegeven, een ticket boeken voor je treinreis naar de wintersportbestemming is niet het meest gemakkelijke en klantvriendelijke proces dat ik ooit heb gezien… Ondoorzichtige websites, missende treinverbindingen, rare foutmeldingen en weinig informatie daarover, we hebben het allemaal al meegemaakt. Ik ga je een paar tips geven hoe je toch de beste verbinding voor een aantrekkelijke prijs gaat vinden.

We starten bij NS International

Om in het Nederlands te boeken en überhaupt te zien welke opties er zijn, kun je het beste starten bij NS International. Deze site geeft normale treinen in Europa weer, en langeafstands- en hogesnelheidstreinen als de ICE, Thalys en Eurostar. Vakantietreinen zoals de Alpen Express staan (meestal!) wel in de dienstregeling, maar zijn niet via de site te boeken. Kom je er niet uit, dan kun je contact opnemen per chat (heb ik goede ervaringen mee) of telefoon. Dit kan volgens de site beide 7 dagen in de week en 24 uur per dag.
De website is echter niet bijzonder snel, soms vind je de verbinding die je wilt niet (als doorgewinterd treinreiziger weet ik ongeveer welke trein ik moet hebben, weet je dat niet, dan weet je dus ook niet dat er iets mist), of krijg je een nietszeggende foutmelding die ook de helpdesk niet kan plaatsen.
Kortom: vind je hier direct een mooi aanbod, doen! Valt het tegen, zoek dan nog even verder.

Alpen Express op station Kitzbühel in de vroege ochtend. Foto: Pauline van der Waal
Alpen Express op station Kitzbühel in de vroege ochtend. Foto: Pauline van der Waal

Of boek bij de Oosterburen

Wil je niets bijzonders, dan is NS International dus prima. Mijn ervaring is echter dat de website van Deutsche Bahn regelmatig beter is. En heel soms vind je er ook nog betere prijzen. In ieder geval is de informatievoorziening een stuk beter. Zo wordt er met een uitroeptekentje aangegeven als er iets is met een bepaalde trein. Bijvoorbeeld als er werkzaamheden zijn en een bepaald station wordt overgeslagen.
Ik boek dus zelf regelmatig op Bahn.de, al ben ik er sinds kort achter dat er ook gewoon een Nederlandse versie van die site bestaat. Hier zit wel weer een ander nadeel aan, hoewel je dat hopelijk niet nodig hebt. Wanneer je vertraging hebt met de trein, kun je vaak geld terug vragen. Heb je geboekt bij DB, moet je dat dus ook bij DB doen, en kan het niet bij de NS.

Vakantietreinen boeken

En dan zijn er nog de vakantietreinen, die meestal één keer per week of zelfs één keer per jaar (zoals de Krokus Express) rijden. Deze treinen kun je niet boeken via de eerdergenoemde websites. In het beste geval hebben ze een link naar wel dat wél kan, maar soms moet je gewoon googlen. De Alpen Express (vanaf € 90,- enkele reis voor een losse slaapplaats) kun je bijvoorbeeld uitsluitend boeken via de Treinreiswinkel. Daar vind je overigens alle andere wintersporttreinen overzichtelijk op een rij. Benieuwd hoe zo’n reis met de Alpen Express bevalt? Lees dan mijn verslag!

SkiThalys

Om het nog wat verwarrender te maken, kun je een vakantietrein zoals de SkiThalys wél weer via de eerder genoemde sites boeken. Dit omdat je naar je skibestemming ook de gewone Thalys kunt nemen. Snap je ‘m nog?
Het grote verschil is dat de SkiThalys rechtstreeks naar de bestemming rijdt, en de gewone Thalys één of meerdere overstappen kent. Dat laatste is op zich geen probleem, al is er één belangrijk punt dat je even mee moet nemen. Als je moet overstappen in Parijs, dan kom je aan in Paris-Nord (Gare du Nord) en moet je zelf een extra trein nemen naar Paris Gare de Lyon aan de zuidkant van de stad. Geen showstopper, maar niet fijn als je bijvoorbeeld met kinderen of veel bagage reist.
Bekijk dus goed of je een rechtstreekse Thalys hebt, eentje met een overstap in Parijs, of met een overstap op een ander station. In het eerste en laatste geval heb je een Thalys die met een grote boog om Parijs heen rijdt en is een eventuele overstap gewoon in een paar minuten gedaan.

Maar de trein is zo duur!

Tsja, we zullen niet ontkennen dat een treinticket best aan de prijs is. Maar eigenlijk komt dat meer doordat vliegtickets zo belachelijk goedkoop zijn. Want wees nou eerlijk: een retourtje Genève met het vliegtuig voor € 44,- kan toch helemaal niet? Toch is reizen met de trein niet altijd (veel) duurder dan een vliegticket. We geven je een aantal tips.

Tip 1: Boek. Op. Tijd

Het fenomeen last minute kent de treinwereld niet. Per definitie is vroeger boeken goedkoper. Liefst een aantal maanden van te voren, om de goedkoopste tickets te bemachtigen. Duitse treinen kennen bijvoorbeeld het begrip Sparpreis, waarmee je al vanaf een paar tientjes naar Duitsland, Zwitserland of Oostenrijk kunt reizen. Bekijk ook goed de verschillende verbindingen. Kost het ene ticket een godsvermogen, hetzelfde traject op dezelfde dag en met een overstapje meer of minder heb je dan weer voor een appel en een ei. Koop je bijvoorbeeld begin december een ticket voor in maart, dan kan dat al vanaf € 39,90 enkele reis. Voor wie dit niet gelooft, zie hieronder.

Voorbeeld van een treinreis van Amsterdam CS naar Innsbruck op zaterdag 7 maart via NS International
Voorbeeld van een treinreis van Amsterdam CS naar Innsbruck op zaterdag 7 maart via NS International

Tip 2: Start je reis net over de grens

Omdat de Europese spoorwegmaatschappijen niet echt lekker samenwerken, maakt vooral een grensovergang je ticket duur. Woon je dus niet al te ver van de grens, of vind je een keertje (extra) overstappen niet zo erg, experimenteer dan met verschillende opstapstations.
Hetzelfde geldt voor je eindstation. Basel kent bijvoorbeeld twee stations voor langeafstandstreinen. Basel Bad is een Duits station, terwijl Basel SBB gewoon bij Zwitserland hoort. Soms zit er een flink verschil in de ticketprijs. Vergeet dan niet om nog wel een los ticket Bad-SBB te kopen (á € 4,40).

Tip 3: Neem een kortingskaart

Wil je vaker met de trein, dan kun je één van de vele kortingskaarten aanschaffen. Ook hier is het vrij irritant dat de landen niet samenwerken, want elk land kent z’n eigen kortingskaart… Bekijk de sites van de verschillende spoorwegmaatschappijen voor de mogelijkheden.

Tip 4: Pak een nachttrein

Neem je een nachttrein, dan spaar je een hotelovernachting uit die waarschijnlijk minimaal net zoveel kost als je ticket enkele reis. Sommige reizigers zullen hier tegenin brengen dat ’s nachts autorijden hetzelfde voordeel kent én je dan ook die hotelovernachting niet hoeft te betalen. Dat klopt als een bus, maar je moet er dan wel zin in hebben dat je de volgende ochtend gekreukeld de auto uit komt rollen en een heel stukkie minder fris op de latten staat.

Maar duurt het niet ontzettend lang, zo’n treinreis?

Of een treinreis lang duurt, is van een aantal factoren afhankelijk. Om te beginnen je begin en eindbestemming. Kies je een wintersportplaats uit die dichtbij een station ligt, of er zelfs eentje heeft, dan scheelt dat natuurlijk een slok op een borrel.
Ook scheelt het nogal waarvandaan je vertrekt. Zo kan ik zelf letterlijk een half uur voordat de trein vanaf Amsterdam Centraal vertrekt de voordeur achter me dichttrekken. Je hoeft er immers niet zoals bij een vliegtuig ruim van tevoren te zijn. En reis je ’s nachts, dan lijkt je trip natuurlijk een heel stuk korter als je lekker ligt te slapen!

Al met al is er genoeg te schrijven over wintersport met de trein. En ik geef toe: je moet over flink wat doorzettingsvermogen en handigheid beschikken om goed en goedkoop met de trein te reizen. Ik ben in ieder geval fan.

Heb jij nu nog tips wat het reizen per trein makkelijker of goedkoper maakt? Laat je reactie dan hieronder achter!

Lees alle artikelen over reizen met de trein.

Hoofdfoto: Pauline van der Waal

 

 

advertentie
Magische winterreizen naar IJsland