SKILIFTVRAGEN | Hoe worden een skilift en gondel eigenlijk gemaakt?

Je kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Vanaf nu beantwoorden reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic jouw skilift-vragen. Deze week: wij vragen het ons regelmatig af als we zélf weer in de skilift zitten. Hoe krijgen ze die palen toch in de rotsen en hoe worden ze naar boven gebracht. Vragen, vragen, vragen…We gingen op onderzoek uit.
Veel onderzoek
Het bouwen van een skilift is een traject van vele jaren. Er wordt gestart met een idee dat door een planoloog wordt uitgewerkt. Als dat plan klaar is, worden er de nodige vergunningen verzameld. Daar zijn vaak vele gemeentes mee gemoeid. Afgelopen winter was ik in Gerlitzen, Karinthië en daar hoorde ik dat de lift waar ik op dat moment in zat op maar liefst drie gemeentes stond. Dat betekent dus ook drie keer het hele vergunningstraject doorlopen. Daarnaast komt het ook vaak voor dat boeren -waarvan het land is waar de lift komt te staan- onteigend moeten worden. Ook dat kost veel tijd.
Fundering en bouwrijp maken
Als dat allemaal achter de rug is gaat er daadwerkelijk gewerkt worden. Trajecten worden uitgezet en grote machines gaan aan het werk om de grond bouwrijp te maken. Dat is vaak geen makkelijke klus omdat er veel op bergrotsen gebouwd moet worden. Ondertussen wordt in de liftfabriek, vaak van Doppelmayer of Leitner, al pre fab onderdelen voor de palen, de lift- en bergstations en de stoeltjes of gondels zelf, worden voorbereid. Natuurlijk is geen lift hetzelfde dus alle materialen worden speciaal gemaakt.
Het daadwerkelijke bouwen
De meeste liften worden in de zomer gebouwd. Dat is natuurlijk logisch, want dan worden ze niet zoveel gebruikt. Bovendien zijn de weersomstandigheden dan gunstig. Enfin, het is nu tijd om écht te gaan bouwen. De onderdelen worden vanuit de fabriek naar de locatie vervoerd. Ze worden door grote hijskranen op z’n plaats gezet. Ook een helikopter is een onmisbaar onderdeel van het proces, want zij zorgen ervoor dat de liftpalen naar de berg vervoerd worden waar mensen beneden ze vast zetten.
De liftkabel
Dit lijkt mij persoonlijk de moeilijkste en lastigste klus van alles: het plaatsen van de liftkabel. Maar ook daar is over nagedacht. Eerst wordt er een dunne hulpkabel geplaatst. Door er steeds meer dunne kabels aan toe te voegen en deze uiteindelijk in elkaar te vervlechten ontstaat de daadwerkelijke kabel. Gelukkig gebeurt dit niet altijd handmatig, want er bestaan speciale machines die de kabels in elkaar draaien. Maar voor de kleinere, dunnere kabels wordt dit nog wel handmatig gedaan:
Je kunt je voorstellen dat deze kabels zeer sterk moeten zijn om het gewicht van de gondels, stoeltjes en mensen moet kunnen dragen. Een kabel voor een pendelbaan met een diameter van 54 mm weegt zo’n 16 kg per meter. Met een kabellengte van 4 km kom je dan uit op een totaalgewicht van 64 ton.
Als de kabels klaar zijn worden ze op een enorme grote rol gedraaid en naar de plek van de lift gebracht.
De gondels of stoeltjes worden gebracht
De kers op de taart zijn natuurlijk de nieuwe gondels of stoeltjes. Deze worden in de respectievelijke fabrieken gemaakt en vervolgens per vrachtwagen naar de nieuwe lift vervoerd. Daar worden ze bevestigd op de nieuwe kabels.
Bijna klaar
Als alles op z’n plek ligt, de kabels bevestigd zijn, de gondels en stoeltjes opgehangen zijn is het tijd om alles uitvoerig te testen. Dat gebeurt volgens vastgelegde procedures en protocollen waarbij veiligheid natuurlijk voorop staat.
Party time
Als alles getest en gecheckt is en het nieuwe wintersportseizoen voor de deur staat is het tijd voor de feestelijke opening. Zelf was ik bij de opening van de 3S Eisgratbahn in Stubai. Daar werd de plaatselijke fanfare opgetrommeld, verrichte de baas van het skigebied tezamen met de burgemeester de feestelijke opening. En er was vuurwerk :-).
Recycling van oude liften
Als er oude liften worden vervangen dan worden ze niet steeds vaker gerecyled. Zo heeft de oude lift ….die vervangen is door…..een nieuw plekje gevonden in een skigebied in Argentinie. In Arosa (Zwitserland) werd zelfs een lift geveild: de hoogste bieder mocht ‘m meenemen.
Heb je zelf een skilift-vraag?
Stel em aan ons (redactie@snowrepublic.nl). Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen.
Hoofdfoto: pexels.com
Ik ben ontzettend gek op wintersporten. ’t Maakt me niet uit waar ik dat doe, als er maar sneeuw ligt. En als ik er maar schrijven kan, zoals ik dat sinds 2008 doe voor Snowrepublic. Na het snowboarden hou ik er ook enorm van om een biertje te drinken in de après-ski tent en de bekende après-ski nummers mee te lallen. En oh ja, ik ben die hard Goofy 🙂
Wintersport in Scandinavië
Wintersport in sneeuwzeker Scandinavië ontdek je met BBI Travel. In Noorwegen en Zweden zijn de pistes en dalen bedekt met een dikke laag sneeuw. Je vliegt er gemakkelijk naar toe vanaf Schiphol of Groningen Airport.Boek jouw wintersportvakantie via BBI Travel en beleef een wintersportvakantie als nooit tevoren. Lees meer
Veelzijdige wintersport in Gastein
Eén vallei, vier skigebieden. Elk dorp beschikt over een eigen skigebied, de “hausberg”. Maar de andere bergen moet je ook zeker bezoeken. Met de auto of de bus ben je binnen een paar minuten in een ander skigebied. Lees meer
Sneeuw op komst in de Alpen
SKILIFT-VRAGEN | Wat zijn die oranje dingen bij de lift?
Arlbergtunnel tijdenlang dicht. Bekijk wat dit betekent voor jou
25 jaar na bouw lift eindelijk dalafdaling Matrei
Tirol denkt aan variabel waarschuwingssysteem per piste
Bosbrand naast skilift in Italië
FOTOVERSLAG | Genieten in optima forma in Serfaus-Fiss-Ladis
REVIEW | Skikleding van Helly Hansen: vol met technologie, maar zit vooral heel lekker!
Skiën op de Dachstein-gletsjer ist schluss, skigebied sluit voorgoed
Wintersport in Zweden
Beleef komende winter de Zweedse skipistes! Verblijf in een kleinschalig appartement direct aan de piste. Geniet je van rust en ruimte, vergezichten én heerlijke gastronomie, al vanaf € 695 per persoon. Lees meer
Uitgelichte artikelen
Steun Bergans tijdens de Hohsaas 12h Race en maak kans op unieke ski's
Win een wintersportjas van het Italiaanse skimerk Colmar
Verleng je skiseizoen tot en met mei in het Oostenrijkse Stubai
Electric Mountain Festival Sölden: perfecte mix van dance en wintersport
Formidabel wintersporten in Nendaz in Les 4 Vallées!
6 redenen om deze lente te gaan skiën in Nendaz in Zwitserland
Wintersport in Scandinavië
Wintersport in sneeuwzeker Scandinavië ontdek je met BBI Travel. In Noorwegen en Zweden zijn de pistes en dalen bedekt met een dikke laag sneeuw. Je vliegt er gemakkelijk naar toe vanaf Schiphol of Groningen Airport.Boek jouw wintersportvakantie via BBI Travel en beleef een wintersportvakantie als nooit tevoren. Lees meer
Wintersport in Valle d’Aosta
Het bergdecor van Valle d’Aosta in Noord-Italië is adembenemend. Het dal wordt omringd door de hoogste toppen, door de Mont Blanc, de Monte Cervino, de Monte Rosa. Skiën tot 3000 meter en zelfs hoger betekent sneeuwzekerheid tot eind april. Lees hier de reistips en reisverhalen. Lees meer
Beleef de winter in Savoie Mont Blanc
Savoie Mont Blanc beslaat maar liefst twee derde van de Franse Alpen. Kom genieten in Val d’Isère, Les Trois Vallées, Portes du Soleil, of ontdek de kleinere resorts zoals Valloire, Samoëns of Les Saisies. Met wel 112 verschillende resorts is er voor iedereen een leuke bestemming te vinden. Ski over de lange pistes of geniet van de mooie witte omgeving tijdens een huskytocht. Ontdek de vele activiteiten op Savoie Mont Blanc Explore. Met Go Savoie Mont Blanc boek jij jouw hele reis met de trein naar het resort in één klik. Zo kom je helemaal uitgerust op jouw bestemming aan. Kom jij genieten? Lees meer