advertentie
Ski Safari

Wat je je afvraagt als je in de skilift zit…..hoe wordt een lift eigenlijk gemaakt?

Onze nieuwe rubriek Skilift-vragen geeft antwoorden op dingen die je je afvraagt als je in de skilift zit! 

Door: Saskia Smulders

J

e kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Vanaf nu beantwoorden reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic jouw skilift-vragen!oe wordt een skilift eigenlijk gemaakt?

Deze week: wij vragen het ons regelmatig af als we zélf weer in de skilift zitten. Hoe krijgen ze die palen toch in de rotsen en hoe worden ze naar boven gebracht. Vragen, vragen, vragen…We gingen op onderzoek uit.

Veel onderzoek

Het bouwen van een skilift is een traject van vele jaren. Er wordt gestart met een idee dat door een planoloog wordt uitgewerkt. Als dat plan klaar is, worden er de nodige vergunningen verzameld. Daar zijn vaak vele gemeentes mee gemoeid. Afgelopen winter was ik in Gerlitzen, Karinthië en daar hoorde ik dat de lift waar ik op dat moment in zat op maar liefst drie gemeentes stond. Dat betekent dus ook drie keer het hele vergunningstraject doorlopen. Daarnaast komt het ook vaak voor dat boeren -waarvan het land is waar de lift komt te staan- onteigend moeten worden. Ook dat kost veel tijd.

Fundering en bouwrijp maken

Als dat allemaal achter de rug is gaat er daadwerkelijk gewerkt worden. Trajecten worden uitgezet en grote machines gaan aan het werk om de grond bouwrijp te maken. Dat is vaak geen makkelijke klus omdat er veel op bergrotsen gebouwd moet worden. Ondertussen wordt in de liftfabriek, vaak van Doppelmayer of Leitner, al pre fab onderdelen voor de palen, de lift- en bergstations en de stoeltjes of gondels zelf, worden voorbereid. Natuurlijk is geen lift hetzelfde dus alle materialen worden speciaal gemaakt.

De nieuwe Kohlmaisbahn in aanbouw destijds in Saalbach | Foto: Skicircus Saalbach Hinterglemm Facebook

Het daadwerkelijke bouwen

De meeste liften worden in de zomer gebouwd. Dat is natuurlijk logisch, want dan worden ze niet zoveel gebruikt. Bovendien zijn de weersomstandigheden dan gunstig. Enfin, het is nu tijd om écht te gaan bouwen. De onderdelen worden vanuit de fabriek naar de locatie vervoerd. Ze worden door grote hijskranen op z’n plaats gezet. Ook een helikopter is een onmisbaar onderdeel van het proces, want zij zorgen ervoor dat de liftpalen naar de berg vervoerd worden waar mensen beneden ze vast zetten.

Still van webcam Grindelwald, met daarop te zien hoe de bouw van de nieuwe gondel vordert | Bron: v-bahn.jungfrau.ch
Still van webcam Grindelwald, met daarop te zien hoe de bouw van de nieuwe gondel vordert | Bron: v-bahn.jungfrau.ch

De liftkabel

Dit lijkt mij persoonlijk de moeilijkste en lastigste klus van alles: het plaatsen van de liftkabel. Maar ook daar is over nagedacht. Eerst wordt er een dunne hulpkabel geplaatst. Door er steeds meer dunne kabels aan toe te voegen en deze uiteindelijk in elkaar te vervlechten ontstaat de daadwerkelijke kabel. Gelukkig gebeurt dit niet altijd handmatig, want er bestaan speciale machines die de kabels in elkaar draaien. Maar voor de kleinere, dunnere kabels wordt dit nog wel handmatig gedaan:

Detail van een van de kabels van de nieuwe gondel in Zermatt | Foto: Zermatt Bergbahnen

Je kunt je voorstellen dat deze kabels zeer sterk moeten zijn om het gewicht van de gondels, stoeltjes en mensen moet kunnen dragen. Een kabel voor een pendelbaan met een diameter van 54 mm weegt zo’n 16 kg per meter. Met een kabellengte van 4 km kom je dan uit op een totaalgewicht van 64 ton.

Als de kabels klaar zijn worden ze op een enorme grote rol gedraaid en naar de plek van de lift gebracht.

Mattherhorn
De bouw van een nieuw bergstation voor de nieuwe gondel op de Matterhorn op 4.000 meter hoogte was een ingewikkelde klus | Matterhornsparadise.ch

De gondels of stoeltjes worden gebracht

De kers op de taart zijn natuurlijk de nieuwe gondels of stoeltjes. Deze worden in de respectievelijke fabrieken gemaakt en vervolgens per vrachtwagen naar de nieuwe lift vervoerd. Daar worden ze bevestigd op de nieuwe kabels.

De nieuwe gondels van de Kohlmaisbahn destijds in Saalbach | Foto: Saalbach.com

Bijna klaar

Als alles op z’n plek ligt, de kabels bevestigd zijn, de gondels en stoeltjes opgehangen zijn is het tijd om alles uitvoerig te testen. Dat gebeurt volgens vastgelegde procedures en protocollen waarbij veiligheid natuurlijk voorop staat.

Party time

Als alles getest en gecheckt is en het nieuwe wintersportseizoen voor de deur staat is het tijd voor de feestelijke opening. Zelf was ik bij de opening van de 3S Eisgratbahn in Stubai. Daar werd de plaatselijke fanfare opgetrommeld, verrichte de baas van het skigebied tezamen met de burgemeester de feestelijke opening. En er was vuurwerk :-).

Opening van de 3S Eisgratbahn in Stubai werd destijds omlijst met blazers in klederdracht | Foto: Saskia Smulders

Recycling van oude liften

Als er oude liften worden vervangen dan worden ze niet steeds vaker gerecyled. Zo heeft de oude lift ….die vervangen is door…..een nieuw plekje gevonden in een skigebied in Argentinie. In Arosa (Zwitserland) werd zelfs een lift geveild: de hoogste bieder mocht ‘m meenemen.

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel em aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!

#skiliftvragen #vragenindeskilift

Hoofdfoto: Patricia Christiani

Lees ook:

advertentie
Magische winterreizen naar IJsland