SKILIFTVRAGEN | Hoe worden een skilift en gondel eigenlijk gemaakt?
Je kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Vanaf nu beantwoorden reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic jouw skilift-vragen. Deze week: wij vragen het ons regelmatig af als we zélf weer in de skilift zitten. Hoe krijgen ze die palen toch in de rotsen en hoe worden ze naar boven gebracht. Vragen, vragen, vragen…We gingen op onderzoek uit.
Veel onderzoek
Het bouwen van een skilift is een traject van vele jaren. Er wordt gestart met een idee dat door een planoloog wordt uitgewerkt. Als dat plan klaar is, worden er de nodige vergunningen verzameld. Daar zijn vaak vele gemeentes mee gemoeid. Afgelopen winter was ik in Gerlitzen, Karinthië en daar hoorde ik dat de lift waar ik op dat moment in zat op maar liefst drie gemeentes stond. Dat betekent dus ook drie keer het hele vergunningstraject doorlopen. Daarnaast komt het ook vaak voor dat boeren -waarvan het land is waar de lift komt te staan- onteigend moeten worden. Ook dat kost veel tijd.
Fundering en bouwrijp maken
Als dat allemaal achter de rug is gaat er daadwerkelijk gewerkt worden. Trajecten worden uitgezet en grote machines gaan aan het werk om de grond bouwrijp te maken. Dat is vaak geen makkelijke klus omdat er veel op bergrotsen gebouwd moet worden. Ondertussen wordt in de liftfabriek, vaak van Doppelmayer of Leitner, al pre fab onderdelen voor de palen, de lift- en bergstations en de stoeltjes of gondels zelf, worden voorbereid. Natuurlijk is geen lift hetzelfde dus alle materialen worden speciaal gemaakt.
Het daadwerkelijke bouwen
De meeste liften worden in de zomer gebouwd. Dat is natuurlijk logisch, want dan worden ze niet zoveel gebruikt. Bovendien zijn de weersomstandigheden dan gunstig. Enfin, het is nu tijd om écht te gaan bouwen. De onderdelen worden vanuit de fabriek naar de locatie vervoerd. Ze worden door grote hijskranen op z’n plaats gezet. Ook een helikopter is een onmisbaar onderdeel van het proces, want zij zorgen ervoor dat de liftpalen naar de berg vervoerd worden waar mensen beneden ze vast zetten.
De liftkabel
Dit lijkt mij persoonlijk de moeilijkste en lastigste klus van alles: het plaatsen van de liftkabel. Maar ook daar is over nagedacht. Eerst wordt er een dunne hulpkabel geplaatst. Door er steeds meer dunne kabels aan toe te voegen en deze uiteindelijk in elkaar te vervlechten ontstaat de daadwerkelijke kabel. Gelukkig gebeurt dit niet altijd handmatig, want er bestaan speciale machines die de kabels in elkaar draaien. Maar voor de kleinere, dunnere kabels wordt dit nog wel handmatig gedaan:
Je kunt je voorstellen dat deze kabels zeer sterk moeten zijn om het gewicht van de gondels, stoeltjes en mensen moet kunnen dragen. Een kabel voor een pendelbaan met een diameter van 54 mm weegt zo’n 16 kg per meter. Met een kabellengte van 4 km kom je dan uit op een totaalgewicht van 64 ton.
Als de kabels klaar zijn worden ze op een enorme grote rol gedraaid en naar de plek van de lift gebracht.
De gondels of stoeltjes worden gebracht
De kers op de taart zijn natuurlijk de nieuwe gondels of stoeltjes. Deze worden in de respectievelijke fabrieken gemaakt en vervolgens per vrachtwagen naar de nieuwe lift vervoerd. Daar worden ze bevestigd op de nieuwe kabels.
Bijna klaar
Als alles op z’n plek ligt, de kabels bevestigd zijn, de gondels en stoeltjes opgehangen zijn is het tijd om alles uitvoerig te testen. Dat gebeurt volgens vastgelegde procedures en protocollen waarbij veiligheid natuurlijk voorop staat.
Party time
Als alles getest en gecheckt is en het nieuwe wintersportseizoen voor de deur staat is het tijd voor de feestelijke opening. Zelf was ik bij de opening van de 3S Eisgratbahn in Stubai. Daar werd de plaatselijke fanfare opgetrommeld, verrichte de baas van het skigebied tezamen met de burgemeester de feestelijke opening. En er was vuurwerk :-).
Recycling van oude liften
Als er oude liften worden vervangen dan worden ze niet steeds vaker gerecyled. Zo heeft de oude lift ….die vervangen is door…..een nieuw plekje gevonden in een skigebied in Argentinie. In Arosa (Zwitserland) werd zelfs een lift geveild: de hoogste bieder mocht ‘m meenemen.
Heb je zelf een skilift-vraag?
Stel em aan ons (redactie@snowrepublic.nl). Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen.
Hoofdfoto: pexels.com
Ik ben ontzettend gek op wintersporten. ’t Maakt me niet uit waar ik dat doe, als er maar sneeuw ligt. En als ik er maar schrijven kan, zoals ik dat sinds 2008 doe voor Snowrepublic. Na het snowboarden hou ik er ook enorm van om een biertje te drinken in de après-ski tent en de bekende après-ski nummers mee te lallen. En oh ja, ik ben die hard Goofy 🙂
Wintersport in Innsbruck
Pure levensvreugde voor een onvergetelijke wintervakantie. Hier kan je vanuit het hart van de hoofdstad van Tirol binnen twintig minuten in luchtige hoogtes op de Nordkette begeven. Het historische centrum met zijn beroemde bezienswaardigheden ligt op een steenworp van dertien skigebieden. Een skitocht of winterwandeling is dus nooit ver weg in Innsbruck. Lees meer
Voel jij ook die heerlijke winterspanning ?
Boek dan snel de coolste accommodatie voor je skivakantie in het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn! Beleef deze winter de onvergetelijke wintermomenten op maar liefst 270 downhill-kilometers in Home of Lässig! Lees meer
Veelzijdige wintersport in Gastein
Eén vallei, vier skigebieden. Met de gondel „non stop to the top“ en genieten van de lange afdalingen. Met de auto of de skibus ben je in een paar minuten in de skigebieden. Ga na het skiën lekker ontspannen in het warme thermaal water in de thermen. Heerlijk! Lees meer
8 signalen dat jij beter skiet dan je vrienden
Wintersportweerbericht | Vaak droog en zonnig, maar soms sneeuw
13 foto's die iedereen maakt op wintersport
Drama met skilift in Spaanse Pyreneeën
Lifestylehotel mama thresl in Leogang: sport, gastronomie en een bruisende sfeer
Ga skiën met het hele gezin in Grossarltal, Dachstein West of Radstadt
Goede voornemens? Kom skiën in St. Anton am Arlberg in de lentezon!
Skiën in de lente: zon, sneeuw en puur genieten in het Zillertal
Sneeuwzeker skiën in Saas-Fee/Saastal kan nog tot 27 april
Uitgelichte artikelen
Lifestylehotel mama thresl in Leogang: sport, gastronomie en een bruisende sfeer
Ga skiën met het hele gezin in Grossarltal, Dachstein West of Radstadt
Goede voornemens? Kom skiën in St. Anton am Arlberg in de lentezon!
Skiën in de lente: zon, sneeuw en puur genieten in het Zillertal
Sneeuwzeker skiën in Saas-Fee/Saastal kan nog tot 27 april
(Bijna) alles wat je moet weten over sneeuwkettingen
Ski amadé – Oostenrijks grootste skiparadijs
Alleen in Ski amadé kunt u met één skipas genieten van maar liefst 760 kilometer aan pistes. Tot wel 270 moderne liften en 356 perfect geprepareerde pistes in adembenemende berglandschappen wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer
Leg elk moment vast
Of je nu op wintersport gaat, door de bergen gaat wandelen of gaat genieten van een luxe vakantie aan zee, Sony biedt voor elke reis foto- en videografie producten om jouw unieke ervaringen vast te leggen en de content naar een hoger niveau te tillen. Zo is de nieuwe Sony A7C II samen met de FE 16-25mm F2.8 G en FE 24-50mm F2.8 G lens bijvoorbeeld een perfecte lichte en compacte kit als je maar weinig bagage mee kan nemen. Ontdek meer
Het grootste skigebied van Oostenrijk
Het winterseizoen begint op 4 december in St. Anton am Arlberg. Dan opent de deur naar buitengewone ervaringen in het grootste skigebied van Oostenrijk. Het charmante resort trekt wintersportliefhebbers van over de hele wereld en biedt meer dan alleen ongerepte pistes: een mengeling van traditie, avontuur en adembenemende natuur. Lees meer