Je kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Vanaf nu beantwoorden reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic jouw skilift-vragen. Deze week: wij vragen het ons regelmatig af als we zélf weer in de skilift zitten. Hoe krijgen ze die palen toch in de rotsen en hoe worden ze naar boven gebracht. Vragen, vragen, vragen…We gingen op onderzoek uit.

Veel onderzoek

Het bouwen van een skilift is een traject van vele jaren. Er wordt gestart met een idee dat door een planoloog wordt uitgewerkt. Als dat plan klaar is, worden er de nodige vergunningen verzameld. Daar zijn vaak vele gemeentes mee gemoeid. Afgelopen winter was ik in Gerlitzen, Karinthië en daar hoorde ik dat de lift waar ik op dat moment in zat op maar liefst drie gemeentes stond. Dat betekent dus ook drie keer het hele vergunningstraject doorlopen. Daarnaast komt het ook vaak voor dat boeren -waarvan het land is waar de lift komt te staan- onteigend moeten worden. Ook dat kost veel tijd.

Fundering en bouwrijp maken

Als dat allemaal achter de rug is gaat er daadwerkelijk gewerkt worden. Trajecten worden uitgezet en grote machines gaan aan het werk om de grond bouwrijp te maken. Dat is vaak geen makkelijke klus omdat er veel op bergrotsen gebouwd moet worden. Ondertussen wordt in de liftfabriek, vaak van Doppelmayer of Leitner, al pre fab onderdelen voor de palen, de lift- en bergstations en de stoeltjes of gondels zelf, worden voorbereid. Natuurlijk is geen lift hetzelfde dus alle materialen worden speciaal gemaakt.

De nieuwe Kohlmaisbahn in aanbouw destijds in Saalbach | Foto: Skicircus Saalbach Hinterglemm Facebook

Het daadwerkelijke bouwen

De meeste liften worden in de zomer gebouwd. Dat is natuurlijk logisch, want dan worden ze niet zoveel gebruikt. Bovendien zijn de weersomstandigheden dan gunstig. Enfin, het is nu tijd om écht te gaan bouwen. De onderdelen worden vanuit de fabriek naar de locatie vervoerd. Ze worden door grote hijskranen op z’n plaats gezet. Ook een helikopter is een onmisbaar onderdeel van het proces, want zij zorgen ervoor dat de liftpalen naar de berg vervoerd worden waar mensen beneden ze vast zetten.

De liftkabel

Dit lijkt mij persoonlijk de moeilijkste en lastigste klus van alles: het plaatsen van de liftkabel. Maar ook daar is over nagedacht. Eerst wordt er een dunne hulpkabel geplaatst. Door er steeds meer dunne kabels aan toe te voegen en deze uiteindelijk in elkaar te vervlechten ontstaat de daadwerkelijke kabel. Gelukkig gebeurt dit niet altijd handmatig, want er bestaan speciale machines die de kabels in elkaar draaien. Maar voor de kleinere, dunnere kabels wordt dit nog wel handmatig gedaan:

Je kunt je voorstellen dat deze kabels zeer sterk moeten zijn om het gewicht van de gondels, stoeltjes en mensen moet kunnen dragen. Een kabel voor een pendelbaan met een diameter van 54 mm weegt zo’n 16 kg per meter. Met een kabellengte van 4 km kom je dan uit op een totaalgewicht van 64 ton.

Als de kabels klaar zijn worden ze op een enorme grote rol gedraaid en naar de plek van de lift gebracht.

Mattherhorn
De bouw van een nieuw bergstation voor de nieuwe gondel op de Matterhorn op 4.000 meter hoogte was een ingewikkelde klus | Matterhornsparadise.ch

De gondels of stoeltjes worden gebracht

De kers op de taart zijn natuurlijk de nieuwe gondels of stoeltjes. Deze worden in de respectievelijke fabrieken gemaakt en vervolgens per vrachtwagen naar de nieuwe lift vervoerd. Daar worden ze bevestigd op de nieuwe kabels.

De nieuwe gondels van de Kohlmaisbahn destijds in Saalbach | Foto: Saalbach.com

Bijna klaar

Als alles op z’n plek ligt, de kabels bevestigd zijn, de gondels en stoeltjes opgehangen zijn is het tijd om alles uitvoerig te testen. Dat gebeurt volgens vastgelegde procedures en protocollen waarbij veiligheid natuurlijk voorop staat.

Party time

Als alles getest en gecheckt is en het nieuwe wintersportseizoen voor de deur staat is het tijd voor de feestelijke opening. Zelf was ik bij de opening van de 3S Eisgratbahn in Stubai. Daar werd de plaatselijke fanfare opgetrommeld, verrichte de baas van het skigebied tezamen met de burgemeester de feestelijke opening. En er was vuurwerk :-).

Opening van de 3S Eisgratbahn in Stubai werd destijds omlijst met blazers in klederdracht | Foto: Saskia Smulders

Recycling van oude liften

Als er oude liften worden vervangen dan worden ze niet steeds vaker gerecyled. Zo heeft de oude lift ….die vervangen is door…..een nieuw plekje gevonden in een skigebied in Argentinie. In Arosa (Zwitserland) werd zelfs een lift geveild: de hoogste bieder mocht ‘m meenemen.

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel em aan ons (redactie@snowrepublic.nl). Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen.


LEES HIER ALLE SKILIFTVRAGEN ÉN DE ANTWOORDEN


Hoofdfoto: pexels.com

BBI Travel

Wintersport in Scandinavië 

Wintersport in sneeuwzeker Scandinavië ontdek je met BBI Travel. In Noorwegen en Zweden zijn de pistes en dalen bedekt met een dikke laag sneeuw. Je vliegt er gemakkelijk naar toe vanaf Schiphol of Groningen Airport.Boek jouw wintersportvakantie via BBI Travel en beleef een wintersportvakantie als nooit tevoren. Lees meer

BBI Travel

Veelzijdige wintersport in Gastein 

Eén vallei, vier skigebieden. Elk dorp beschikt over een eigen skigebied, de “hausberg”. Maar de andere bergen moet je ook zeker bezoeken. Met de auto of de bus ben je binnen een paar minuten in een ander skigebied. Lees meer



SKILIFT-VRAGEN | Wat is het duurste skigebied?

SKILIFT-VRAGEN | Wat is het duurste skigebied?

Je kent het wel: even uitrusten in de skilift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic beantwoorden jouw skilift-vragen! Deze keer de skilift-vraag: wat is het duurste skigebied? Hierbij hebben we niet zozeer...
Lees verder
Sneeuw op komst in de Alpen

Sneeuw op komst in de Alpen

Grote delen van de Alpen hebben door een zuidwestenwind de afgelopen dagen te maken gehad met zachte condities. In de dalen liep de temperatuur zelfs op naar 15 tot 20 graden. De nul-gradengrens lag rond 3000 meter en daarmee zijn de omstandigheden voor de sneeuwlaag allesbehalve ideaal. Gelukkig, voor wie...
Lees verder
SKILIFT-VRAGEN | Wat zijn die oranje dingen bij de lift?

SKILIFT-VRAGEN | Wat zijn die oranje dingen bij de lift?

Je kent het wel: even uitrusten in de skilift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic beantwoorden jouw skilift-vragen! Deze keer de skilift-vraag van André de Vries: Wat zijn...
Lees verder
Arlbergtunnel tijdenlang dicht. Bekijk wat dit betekent voor jou

Arlbergtunnel tijdenlang dicht. Bekijk wat dit betekent voor jou

Vanaf 24 april aanstaande gaat de bekende Arlbergtunnel dicht. De sluiting duurt tot en met 6 oktober 2023. Daarna gaat ie weer open om op 15 april 2024 tot en met 22 november 2024 opnieuw dicht te gaan. Ga jij in die periode richting Tirol of Vorarlberg hou dan rekening...
Lees verder
25 jaar na bouw lift eindelijk dalafdaling Matrei

25 jaar na bouw lift eindelijk dalafdaling Matrei

Maar liefst 25 jaar na de bouw van de gondel Goldriedbahn wordt er in het Oost-Tiroolse Matrei eindelijk een start gemaakt met de aanleg van de dalafdaling. De reden? Het verzet van de eigenaren van het stuk grond waar de dalafdaling over heen gaat komen is eindelijk gebroken. Kosten van...
Lees verder
Tirol denkt aan variabel waarschuwingssysteem per piste

Tirol denkt aan variabel waarschuwingssysteem per piste

Na een winter met ernstige ongevallen in de skigebieden van Tirol (veroorzaakt door de schaarste aan sneeuw, het weer en de drukte), werken kabelbaanexploitanten en experts aan verdere veiligheidsmaatregelen. Zo wordt gesproken over een variabel waarschuwingssysteem per piste. Want hoewel het aantal ongevallen ongeveer gelijk bleef aan voorgaande winters, vielen er...
Lees verder
Bosbrand naast skilift in Italië

Bosbrand naast skilift in Italië

Afgelopen vrijdag woedde er een fikse bosbrand in skigebied Kronplatz in Italië. Lastig aan de fikse brand was dat deze brandde vlak onder het bergstation van de Piculin gondel. De brandweer trok dan ook alles uit de kast om de brand zo snel mogelijk te blussen, maar had daar tot...
Lees verder
FOTOVERSLAG | Genieten in optima forma in Serfaus-Fiss-Ladis

FOTOVERSLAG | Genieten in optima forma in Serfaus-Fiss-Ladis

Afgelopen week waren reporters Patricia en Saskia weer als vanouds in hun favoriete gebied in Oostenrijk: Serfaus-Fiss-Ladis. Daar genoten ze van de 214 kilometer aan piste. Het weer was die week op z'n zachtst gezegd bijzonder. Want vrijwel alle seizoenen passeerden de revue: van lente, naar winter, naar lente, naar...
Lees verder
REVIEW | Skikleding van Helly Hansen: vol met technologie, maar zit vooral heel lekker!

REVIEW | Skikleding van Helly Hansen: vol met technologie, maar zit vooral heel lekker!

Helly Hansen: een outdoormerk dat zijn naam al een tijdje heeft gevestigd. Om precies te zijn al meer dan 140 jaar. Het Noorse bedrijf is al jaren toonaangevend in outdoor, ook op wintersportgebied. Ze gebruiken namelijk de inzichten en ervaringen van ski-professionals om hun kleding steeds verder te verbeteren. En...
Lees verder
Skiën op de Dachstein-gletsjer ist schluss, skigebied sluit voorgoed

Skiën op de Dachstein-gletsjer ist schluss, skigebied sluit voorgoed

Auw, dit nieuws doet pijn! Er sluit weer een gletsjerskigebied. En dit keer niet zo maar eentje: maar de prachtige Dachstein-gletsjer in het gebied van Schladming-Dachstein. De klimaatveranderingen zijn de aanleiding, waardoor er veel minder sneeuw ligt en het ijs smelt. Nadat het gebied afgelopen winter gesloten bleef, sluiten de...
Lees verder

Voigt Travel

Wintersport in Zweden 

Beleef komende winter de Zweedse skipistes! Verblijf in een kleinschalig appartement direct aan de piste. Geniet je van rust en ruimte, vergezichten én heerlijke gastronomie, al vanaf € 695 per persoon. Lees meer

 

BBI Travel

Wintersport in Scandinavië 

Wintersport in sneeuwzeker Scandinavië ontdek je met BBI Travel. In Noorwegen en Zweden zijn de pistes en dalen bedekt met een dikke laag sneeuw. Je vliegt er gemakkelijk naar toe vanaf Schiphol of Groningen Airport.Boek jouw wintersportvakantie via BBI Travel en beleef een wintersportvakantie als nooit tevoren. Lees meer

Val d'Aosta

Wintersport in Valle d’Aosta

Het bergdecor van Valle d’Aosta in Noord-Italië is adembenemend. Het dal wordt omringd door de hoogste toppen, door de Mont Blanc, de Monte Cervino, de Monte Rosa. Skiën tot 3000 meter en zelfs hoger betekent sneeuwzekerheid tot eind april. Lees hier de reistips en reisverhalen. Lees meer

Savoie Mont Blanc

Beleef de winter in Savoie Mont Blanc 

Savoie Mont Blanc beslaat maar liefst twee derde van de Franse Alpen. Kom genieten in Val d’Isère, Les Trois Vallées, Portes du Soleil, of ontdek de kleinere resorts zoals Valloire, Samoëns of Les Saisies. Met wel 112 verschillende resorts is er voor iedereen een leuke bestemming te vinden. Ski over de lange pistes of geniet van de mooie witte omgeving tijdens een huskytocht. Ontdek de vele activiteiten op Savoie Mont Blanc Explore. Met Go Savoie Mont Blanc boek jij jouw hele reis met de trein naar het resort in één klik. Zo kom je helemaal uitgerust op jouw bestemming aan. Kom jij genieten? Lees meer