advertentie
Askja Reizen
Laat ook jouw reis op maat maken door Askja Reizen

TEAM SNOWREPUBLIC WENST AL HAAR LEZERS VEEL WIJSHEID EN GELUK IN DEZE LASTIGE TIJD EN WE KIJKEN UIT NAAR EEN VOLGENDE WINTER VOL SNEEUW EN PLEZIER IN DE BERGEN. BEZOEK ONDERTUSSEN ONZE WEBSITES MOUNTAINREPORTERS.COM EN OUTDOORDICHTBIJ.NL VOOR EEN DAGELIJKSE DOSIS REISVERHALEN OVER DE MOOISTE NATUURLIJKE BESTEMMINGEN, VLAKBIJ HUIS OF AAN DE ANDERE KANT VAN DE WERELD.


Wat je je afvraagt als je in de skilift zit…..hoe wordt de kleur van de piste bepaald?

Onze nieuwe rubriek Skilift-vragen geeft antwoorden op dingen die je je afvraagt als je in de skilift zit!

Door: Saskia Smulders

In onze rubriek “Wat je je afvraagt als je in de sklift zit” vandaag het antwoord op de prangende vraag: hoe wordt de kleur van de piste bepaald? Tja, je kunt denken: Kleur van de piste? Boeien….als ie maar wit is. Oké, daar heb je een punt. Maar toch speelt de kleur van de te nemen afdaling vaak een belangrijke rol tijdens je wintersportvakantie. Weet jij wanneer een piste blauw is of juist zwart?

kleur piste
De rode piste “Moosabfahrt” in Serfaus Fiss Ladis Foto: Saskia Smulders

Veel voorkomende pistekleuren

Als je naar de wintersportgebieden gaat zul je blauwe, rode en zwarte pistes tegenkomen. Over het algemeen is het gangbaar dat de kleuren per land kunnen verschillen. Wat in Frankrijk blauw is, is vaak rood in Oostenrijk. Dat komt omdat ze in Frankrijk een extra kleur hebben toegevoegd: groene pistes (en ja, die zijn veelal ook wit :-)).Wist je trouwens dat er in Noord-Amerika geen rode pistes bestaan? Daar kennen ze twee soorten zwarte pistes: “Black Diamond” die wij kennen als zwarte piste en “Double Black Diamond”. Die laatste zijn extreem steile afdalingen. Diep zwart dus.

Verwarring

In de wintersportwereld heerst soms verwarring over het bepalen van de steilheid van een piste. De één spreekt over percentages (zie je vaak in lawinewaarschuwingen), de ander over hellingsgraden. Hellingsgraad is een simpel rekensommetje: hoogteverschil gedeeld door de horizontaal gemeten afstand.

In deze grafiek zie je het verschil goed uitgelegd tussen procenten en graden.

  • Groene pistes: deze hebben een hellingsgraad tussen de 3 en 10 procent. Zoals gezegd vind je groene pistes meestal alleen in Frankrijk. Zo heb ik een persoonlijke favoriete groene piste: de “Grand Pré” in Val d’Isère/Tignes. Een heerlijke op en top “snelweg”.
  • Blauwe pistes: deze pistes hebben een hellingsgraad vanaf 10 procent tot 16 procent. Er zijn talloze voorbeelden van fijne, blauwe pistes.
  • Rode pistes: deze pistes zijn bestemd voor de wat meer gevorderde skiërs en hebben een hellingsgraad vanaf 17 procent tot 23 procent. Soms komt het voor dat een blauwe piste PR-technisch beter als blauw bestempeld kan worden, terwijl het toch écht een rode is. Heel soms past een skigebied dit aan. Voorbeeld hiervan is de lange tijd als blauw bestempelde “Santons” in Val d’Isère/Tignes. Deze wordt sinds kort als rode aangemerkt. En terecht.
  • Zwarte pistes: deze pistes hebben een hellingsgraad van meer dan 23 procent. Theoretisch zit er dus geen eindpercentage vast aan een zwarte, maar in de praktijk is er bijna geen zwarte piste te vinden die steiler is dan 35 graden. Is dat wél het geval dan zal het vaak een kort stukje betreffen.
kleur piste
Hier wordt gewaarschuwd voor de diepzwarte piste “Kamikaze” in Serfaus Fiss Ladis | Foto: Saskia Smulders

Behalve deze indeling zijn lokale omstandigheden vaak ook bepalend voor de kleur. Zo is een smalle piste die vlak langs een afgrond gaat qua hellingsgraad een blauwe, maar kan vanwege de smalheid en afgrond wel eens als rood aangemerkt kan worden.

Er zijn nog meer kleuren

Als je de pistekaart van jouw gebied goed bestudeerd hebt dan kan het voorkomen dat je nog meer dan de bovengenoemde kleuren tegenkomt:

  • Wit. Dit zijn vaak babypistes of oefenweides.
  • Groen/gele. Dit zijn pistes waarop je ook wandelaars kunt tegenkomen. Oppassen dus.
  • Geel/oranje. Deze gele of oranje gekleurde pistes geven skiroutes aan. Deze skiroutes zijn vaak wél gemarkeerd, maar niet geprepareerd.
  • Andere kleuren. Soms gaat een gebied “los” met het gebruik van andere kleuren. Zo heeft Grindelwald zelfs een bruine en roze piste. In Davos hebben ze geel-zwart gestreepte pistes. De bedoeling hiervan is mij onbekend.

Marketing?

Voor veel gebieden is het marketingtechnisch belangrijk een gevarieerd aanbod te hebben van pistes. Een x aantal makkelijke -blauwe voor beginners- en een x aantal moeilijke -zwarte voor gevorderden- pistes maakt dat je veel wintersporters kunt aantrekken. Er is immers voor ieder wat wils.

kleur piste Tjechie
In het Tjechische Lipno maken ze het helemaal bont :-). Hier een gecombineerde blauwe/zwarte piste | Foto: Saskia Smulders

Als je goed kijkt naar de verdeling van de pistes dan zul je een verhouding van ongeveer 2 blauw : 3 rood : 1 zwart aantreffen. Het gebeurt soms ook dat een gebied helemaal geen zwarte pistes heeft, omdat er simpelweg niet voldaan wordt aan de bovengenoemde eisen. Dan wordt een moeilijke rode piste vaak aangemerkt als zwart et voila! Voorbeelden ervan vindt je bijvoorbeeld in Davos.

Systeem voor off-piste en tourskiën

Voor off-piste bestaan er tegenwoordig ook moeilijkheidsgradaties; hiervoor is het systeem “Volopress/Toponeige” ontwikkeld. Dit systeem bevat vijf niveaus en is onmisbaar voor off-piste skiërs en tourskiërs. Hier vind je meer informatie hierover.

Lees ook:

Bronnen: wikipedia + wintersporters.nl

advertentie