advertentie
Askja Reizen
Laat ook jouw reis op maat maken door Askja Reizen

TEAM SNOWREPUBLIC WENST AL HAAR LEZERS VEEL WIJSHEID EN GELUK IN DEZE LASTIGE TIJD EN WE KIJKEN UIT NAAR EEN VOLGENDE WINTER VOL SNEEUW EN PLEZIER IN DE BERGEN. BEZOEK ONDERTUSSEN ONZE WEBSITES MOUNTAINREPORTERS.COM EN OUTDOORDICHTBIJ.NL VOOR EEN DAGELIJKSE DOSIS REISVERHALEN OVER DE MOOISTE NATUURLIJKE BESTEMMINGEN, VLAKBIJ HUIS OF AAN DE ANDERE KANT VAN DE WERELD.


Wat je je afvraagt als je in de skilift zit…hoe werkt stoelverwarming in een lift?

Door Patricia Christiani

Onze rubriek Skilift-vragen geeft antwoorden op dingen die je je afvraagt als je in de skilift zit!

Hoe werkt stoelverwarming in een stoeltjeslift? Toch altijd erg lekker op een koude of sneeuwachtige dag: plaatsnemen op een heerlijk voorverwarmde stoel in de lift. Daarmee wordt de rit naar boven toch een stuk comfortabeler.

Hoe werkt de stoelverwarming in een skilift?

Het patent voor stoelverwarming stamt uit 2004, en behoort tot de liftproducent Doppelmayer. Onder de zitting van een verwarmde stoeltjeslift zit een verwarmingsmat die goed beschermd is tegen vocht en kortsluiting. De verwarmingscellen in de verwarmingsmat moeten opgeladen worden om warmte af te kunnen geven. Het opladen van deze verwarmingscellen gebeurt niet onderweg, maar alleen als de lift het dalstation passeert.

Wanneer het stoeltje in het dalstation van de kabel af wordt gekoppeld, worden de stroomcollectoren op het stoeltje verbonden met de twee stroomrails in het dalstation. Tijdens de rit in het dalstation worden de verwarmingsmatten door deze stroomrail in ongeveer 20 seconden opgeladen. Net voordat het stoeltje weer aan de kabel wordt gekoppeld, eindigt het oplaadproces. Dan heeft de verwarmingsmat voldoende energie opgenomen om de zitting de hele bergrit te kunnen verwarmen.

In het filmpje zie je hoe dit werkt.

Stroomverbruik

De matten hebben per zitplaats een vermogen van 420 Watt. De verwarmingscapaciteit is vooraf ingesteld en kan niet worden veranderd. Bij een storing van de lift of een langzamer draaiende lift wordt het verwarmingsproces bij een stoeltje automatisch uitgeschakeld na voldoende verhitting. Zo kan er geen oververhitting plaatsvinden bij de stoeltjes in het dalstation. Is het buiten boven een maximale temperatuur, dan wordt de verwarming vanzelf uitgeschakeld. Een stoeltjeslift verbruikt voor de stoelverwarming ongeveer 57 kWh aan stroom per dag, wat bij een prijs van 0,12 euro per kWh een kostenplaatje van 6,80 euro per dag oplevert.

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel ‘m aan ons via redactie@snowrepublic.com. Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!

#skiliftvragen #vragenindeskilift


Lees alle Sklift-vragen hier!


Bron: Henri van Wintersport.nl | Fotocredits hoofdfoto: Edwin Hagenouw

advertentie