advertentie
Askja Reizen
Laat ook jouw reis op maat maken door Askja Reizen

TEAM SNOWREPUBLIC WENST AL HAAR LEZERS VEEL WIJSHEID EN GELUK IN DEZE LASTIGE TIJD EN WE KIJKEN UIT NAAR EEN VOLGENDE WINTER VOL SNEEUW EN PLEZIER IN DE BERGEN. BEZOEK ONDERTUSSEN ONZE WEBSITES MOUNTAINREPORTERS.COM EN OUTDOORDICHTBIJ.NL VOOR EEN DAGELIJKSE DOSIS REISVERHALEN OVER DE MOOISTE NATUURLIJKE BESTEMMINGEN, VLAKBIJ HUIS OF AAN DE ANDERE KANT VAN DE WERELD.


Warm blijven tijdens wintersport

Door Edwin Hagenouw

Het kan goed koud worden in de bergen. Niet alleen de lage temperaturen kunnen ervoor zorgen dat je het koud krijgt, maar soms staat er ook een snijdende wind. Dankzij een goede voorbereiding kun je ook bij zeer lage temperaturen genieten van je skivakantie. Gebruik de volgende tips om goed warm te blijven tijdens jouw wintersport.

Draag laagjes

Het dragen van laagjes kleding zorgt ervoor dat je comfortabel warm blijft op wintersport. Ieder laagje heeft een eigen functie. Afhankelijk van de weersomstandigheden ga je voor minder of meer laagjes. De onderste laag is je thermische ondergoed. Dit ondergoed houd je heerlijk warm en droog. Daaroverheen draag je een isolatielaag, zoals iets van dons of fleece. Bij extreme kou kies je voor meerdere tussenlagen. Deze kun je namelijk eenvoudig uitdoen of aantrekken.

Goede kleding is onmisbaar in de bergen. Foto: Edwin Hagenouw

De buitenste laag van je outfit bestaat uit een hardshell jas of warm ski jack. Deze laag beschermt je tegen wind, regen en sneeuw. Je kiest het liefst voor kleding dat speciaal gemaakt is om te dragen tijdens het snowboarden of skiën. Dit materiaal voert namelijk zweet af, heeft een hoge waterdichtheid en beschermt je tegen de weersomstandigheden.

Zorg voor een goede conditie

Voor goed getrainde mensen is het gemakkelijker om warm te blijven. Je lichaam kan namelijk efficiënter de warmte verdelen doordat je een goede doorbloeding hebt. Er moet wel bij gezegd worden dat elk lichaam een andere reactie heeft op verschillende temperaturen. Zo hebben vrouwen het vaak sneller koud dan mannen en kunnen sommige mensen het al snel warm krijgen. Over het algemeen zorgt kou ervoor dat je hartslag vertraagt en dat je spieren en gewrichten minder soepel worden. Door goed getraind te vertrekken heb je minder last van deze effecten.

Over het algemeen zorgt kou ervoor dat je hartslag vertraagt en dat je spieren en gewrichten minder soepel worden

Je kunt thuis je lichaam ook al wat laten wennen aan kou, bijvoorbeeld door de verwarming thuis uit te laten. Dit zorgt er ook nog eens voor dat je wat geld bespaart. Als de lagere energierekening bevalt, valt energie vergelijken aan te raden. Energie vergelijken levert vaak een fikse kostenbesparing op, waardoor jij gelijk weer kunt sparen voor je volgende wintersport.

Blijf genoeg drinken

Door te bewegen blijf je warm tijdens de wintersport. Je lichaam heeft genoeg energie nodig om te kunnen blijven functioneren. Deze energie haal je uit je voeding en drinken. Als het koud is, vergeten mensen vaak te drinken omdat je dorstgevoel minder groot is. Om warm te blijven is het echter erg belangrijk om goed gehydrateerd te zijn en er zitten nog veel meer voordelen aan hydratatie.

Drink tijdens je wintersport over veel, maar bij voorkeur geen alcohol. Foto: Edwin Hagenouw

Drink tijdens je pauzes genoeg warme, niet alcoholische dranken en neem een fles water van 1,5 liter mee de piste op. Zit er aan het eind van de dag nog wat water in de fles? Dan heb je te weinig gedronken. Natuurlijk weten wij dat de après-ski hartstikke leuk is, maar alcohol zorgt er wel voor dat je het kouder krijgt. Alcohol zorgt er namelijk voor dat je bloedvaten vernauwen en je poriën vergroten.

advertentie