Vorderingen aan de nieuwe Komperdellbahn in Serfaus
Serfaus (onderdeel van skigebied Serfaus Fiss Ladis) bouwt al een tijdje aan de vervangende lift van de Komperdellbahn. Dit megaproject heeft nogal wat voeten in de aarde, want niet alleen wordt het hele huidige traject verlegd, maar ook wordt er een nieuw tussenstation gebouwd. En dat tussenstation vordert al behoorlijk!
Zoals je in de vorige update van collega reporter Saskia ook kon lezen verliep de bouw van het middenstation voorspoedig. Voor de bestaande Komperdellbahn betekent dit dat deze aan zijn laatste winterseizoen is begonnen. Deze is overigens in 1988 in bedrijf genomen en had een capaciteit van 2.400 personen per uur. Duizenden gasten zijn de afgelopen decennia in de 6-persoons gondels naar de Komperdell vervoerd. Dus als je de laatste kans wilt grijpen om nog een keer met de kenmerkende gondel te gaan, moet je het deze winter doen, want in het voorjaar komt er definitief een einde aan dit tijdperk.
Wat verandert er bij de nieuwe Komperdellbahn?
De oude zilverkleurige gondels worden vervangen door een 10-persoons gondel. Er komt een nieuw tussenstation ter hoogte van restaurant Leithe Wirt, waardoor de lift een nieuwe route krijgt. De huidige Komperdellbahn gaat nu vanuit het dalstation in Serfaus direct naar het Komderdell gebied op 1980 meter. De nieuwe lift gaat echter een tussenstop maken op de blauwe Mittelabfahrt ter hoogte van restaurant Leithe Wirt. Ook worden zowel het berg- als het dalstation deels vernieuwd. Hier lees je meer over deze grote verbouwing.
Tussenstation casco opgeleverd
De ruwbouwwerkzaamheden aan het nieuwe tussenstation waren op tijd voor de eerste sneeuwval voltooid en worden verder afgemaakt in 2023. In het bovenste gedeelte van het tussenstation is al het uitgegraven materiaal weer in en rond het station hergebruikt, waardoor het gondelstation minder van buitenaf zichtbaar is. De verdere vergroening vindt komend voorjaar plaats: het gebouw wordt dan helemaal geïntegreerd in het landschap.
Verbreding Mittelabfahrt
Ook de gehele hellingconstructie onder het station tot aan de S-bocht (de bij drukte vervelende “flessenhals” aan het einde van de Mittelabfahrt terug naar Serfaus) kon op tijd worden opgeleverd. In het laagste gedeelte (tussen de S-bocht en het Sunliner dalstation) werd de Mittelabfahrt verbreedt. Dit werk wordt komend voorjaar afgerond met het uitgegraven materiaal van het nieuwe dalstation. De verbreding van de piste zou nu ook diudelijk zichtbaar moeten zijn.
Overige werkzaamheden Komperdellbahn
Bij het bergstation werden de resterende kabels gelegd en de oude transformatoren werden volledig ontmanteld. De twee nieuwe transformatoren zijn al in dienst en staan al te wachten om te worden ingezet. Ook de pistecorrecties op de Waldabfahrt zijn klaar. En deze zomer wordt de lift daadwerkelijk neergehaald en het dalstation gedeeltelijk herbouwd.
Hoofdfoto en foto’s: © Seilbahn Komperdell GmbH (met permissie geplaatst)
Anderen lazen ook:
- https://www.snowrepublic.nl/serfaus-bouwt-aan-nieuwe-komperdellbahn/
- https://www.snowrepublic.nl/hoe-het-verder-gaat-met-de-bouw-van-de-nieuwe-komperdellbahn-in-serfaus/
Skiën doe ik met zoveel liefde dat je het rustig een obsessie kunt noemen. En als reporter voor Snowrepublic komen er maar liefst drie passies samen: schrijven, wintersport en alles wat er online gebeurt. Ook hou ik van een gezellige après-ski en is de bijbehorende muziek mijn guilty pleasure.
Voor jou ga ik op zoek naar de laatste nieuwtjes, beste tips en leukste spots op wintersportgebied!