Ga nu met korting naar Ischgl. Klik hier voor meer informatie.

De afgelopen dagen hebben reporters Nico en Matthijs een van hun meest unieke reizen mogen maken. Ons verhaal willen we als reporters van Snowrepublic en Mountainreporters natuurlijk graag met jou delen. Wellicht passen deze activiteiten ook bij jou en we hopen je in ieder geval enthousiast te maken over de vele mogelijkheden die een vakantie in Innsbruck, Oostenrijk  biedt.

De reis naar Innsbruck met het vliegtuig was wederom geweldig. Vanaf huis kost het slechts vier uur voordat je op de piste staat. De landing tussen de bergen, vlakbij de stad is sensationeel. We gingen op de eerste dag met onze gids ‘gewoon’ de piste op, zodat hij ons niveau kon bepalen. Het belangrijkste doel van deze reis was om te leren toerskiën.

Dag 1: Snowboarden

Qua weer hadden we op deze eerste dag geen geluk. Er stond veel wind en hierdoor waren bijna alle gebieden uit veiligheidsoverwegingen gesloten. Wij gingen op de Nordkette skiën en snowboarden en die was nog gedeeltelijk open. Dit kleine skigebied ligt echt tegen de stad Innsbruck aan.

Onze gids was Bernard Fritz. Een 65 jarige jonge man. We moeten echt jong zeggen, want hij is enorm fit van lijf en jong van geest. We waren tijdens de reis echt onder de indruk van zijn hoge energielevel. Daarnaast geniet hij ook nog een van het leven door na de lange tochten een heerlijk weissbiertje te consumeren. Bernard is ook eigenaar van de Höttingeralm.

Na een paar uur oefenen en ons niveau bepaald te hebben, bracht Bernard ons naar het appartement toe. We sliepen in Barschtlerhof te Axams. Het is een ruim, modern en comfortabel appartement in een boerderij waar de familie met zijn allen nog actief is. Ook de kinderen en pubers in dit grote gezin helpen mee.

Tijdens het snowboarden had ik uitzicht op: Innsbruck te Oostenrijk
Tijdens het snowboarden had ik uitzicht op Innsbruck

’s Avonds stond er uiteraard een etentje op de planning. Hoewel ik pas in enkele restaurants in Innsbruck heb gegeten, heb ik al een favoriet. Net als in januari gingen we (op mijn verzoek) weer bij Oscar Kocht eten.

Restaurant Oscar Kocht te Innsbruck

Oscar heeft een kleine, open keuken waar hij een zes gangen vegetarisch diner kookt. In dezelfde ruimte staat een grote tafel waar maximaal twaalf gasten kunnen eten.

Je zit dus aan tafel met andere mensen en eet wat de pot schaft. De chefkok wisselt continue van menu omdat hij gebruik maakt van seizoensgebonden, veel biologische, producten die met name uit de streek komen.

Zelf komt Oscar uit Mexico, maar het is niet gebonden aan een type keuken. Je kunt er dus van alles verwachten.

En het diner was weer heerlijk, de sfeer ontspannen. Oscar legt heel vriendelijk elke gang rustig toe en beantwoordt vragen van de gasten. Het restaurant is daarnaast nog eens zeer betaalbaar. Zeker als je kijkt naar de kwaliteit en beleving die Oscar weet te geven. De prijs voor zes gangen, inclusief tafelwater, is slechts € 31 per persoon. Wat ons betreft is Oscar Kocht een echte aanrader. Wil je hier eten? Reserveer dan ruim van tevoren.

Wat is toerskiën?

Het grote verschil tussen skiën en toerskiën is dat je met toerskiën zelf de berg omhoog loopt in plaats van met een lift omhoog gaat. Bij het omhoog lopen heb je speciale vellen onder je ski die ervoor zorgen dat je grip op de sneeuw hebt. De skichoenen hebben in een flexibele en vaste enkel. Bij het stijgen zet je hem op flexibel. De techniek is om niet je voet op te tillen, maar om ze stap voor stap vooruit te schuiven. Dit scheelt je een hoop energie. Verder is het belangrijk om kleine stapjes te maken.

Je hebt speciale ski’s en schoenen voor toerskiën. Op deze ski zitten bindingen waarin je alleen je teen vastklikt en je enkel op een verhoging staat. Dit is comfortabeler voor het omhoog lopen. Als het glad of steil is, dan kun je cramps onder je ski’s klikken. Dit zijn stijgijzers die je extra grip geven. Het nadeel is dat je dan niet meer je stappen vooruit kunt schuiven, maar dat je ze meer moet optillen (wat dus meer energie kost).

Eenmaal boven aangekomen haal je de vellen onder de ski’s vandaan. Daarna pas je je ski’s aan. Je zet de enkel vast en klikt je skischoen regulier in je bindingen, net zoals met skiën. Je bent nu klaar om offpiste naar beneden te gaan.

Veligheid: wat neem je mee?

Belangrijk is om altijd de volgende spullen in je rugzak bij je te hebben: een schep voor het uitgraven, sonde (lange dunne stok) om iemands locatie te kunnen herleiden, cramps voor ijzige en/of steile stukken. Verder is het noodzakelijk om drinken, eten en extra kleding mee te nemen. Om je lichaam draag je een lawine pieper. Hiermee kan je signalen afgeven als je in de problemen bent. Ook anderen kunnen dit doen, dus als jouw apparaat gaat piepen dan heeft iemand jouw hulp nodig.

Toerksiën in Innsbruck te Oostenrijk

Toerskiën wordt overigens ook wel ski-alpinisme of ski mountaineering genoemd, dus laat je vooral niet verwarren door deze termen. Je kunt overigens ook langs de piste omhoog lopen en via de reguliere piste naar beneden gaan. Ga je echter offpiste omhoog en naar beneden, wat natuurlijk het ultieme toerskiën is, dan is ons allerbelangrijkste advies om dit met een gids te doen vanwege de volgende redenen:

• Een gids kent het gebied en de beste weg om te nemen
  • Een gids kan de gevaren goed inschatten (wind, sneeuw, zicht, lawinegevaar e.d.)
  • Een gids kan je helpen als je (technisch) in de problemen komt en tips geven
  • Een gids kan een mooie route uitzoeken die past bij jouw niveau en wensen

Hoewel wij graag het liefste sporten zonder gids en zelfstandig gaan, willen we met toerskiën nadrukkelijk benadrukken om een gids mee te nemen. Better safe then sorry!

SPLITBOARDEN

Een splitboard is het alternatief voor snowboarders om ook de berg op te kunnen lopen. Het zijn in principe twee ski’s die je aan elkaar kunt klikken, zodat je als snowboarder naar beneden kunt gaan. Het was voor mij als snowboarder echt een ideale oplossing. Wat ik echter vooraf niet wist en tijdens mijn reis van de gids heb begrepen en ook zelf heb ontdekt, is dat er twee nadelen zijn aan het splitboard, waardoor je ze maar weinig ziet:

1. Met een splitboard omhoog lopen is minstens twee keer zo zwaar als met toerski’s. Dit komt enerzijds doordat het board en de bindingen zwaarder zijn en anderzijds doordat ze korter en breder zijn en dus meer weerstand geven.

2. Het tweede nadeel is dat je veel minder grip hebt. Zo heb ik veel vaker mijn cramps moeten gebruiken (wat ook weer zwaarder loopt) en ben ik vaker uitgegleden omdat ik geen grip had.

Het is zeker mogelijk en leuk om met een splitboard de berg op te gaan (zeker als je niet kunt skiën zoals ik), maar weet dat het je gewoon extra energie kost en technisch minder makkelijk is.

Dag 2: Toerskiën – Een hele, hele zware tocht

Vandaag was het zover, want we mochten gaan toerskiën! Enthousiast en enigszins gespannen reden we met onze gids Bernard naar Praxmar toe. Hoewel het originele plan was om het voor de eerste keer niet al te gek te maken, had Bernard toch een ander plan. De reden hiervoor was dat het vandaag goed weer was en de voorspellingen voor de andere dagen niet zo gunstig waren. En dit hebben we geweten. We gingen naar de summit van de Lampenspitze toe met ruim 1.300 hoogtemeters.

De top ligt rond de 3.000 meter hoogte. Hoewel we echt hebben moeten bikkelen (de topfitte 65 jarige Bernard uiteraard niet), was het elke seconde waard. De tocht omhoog was prachtig en afwisselend. We zijn door de bossen gelopen, door de open vlaktes en tussen de rotsen door. Trots, kapot en voldaan hebben we de top bereikt. De laatste tien minuten hebben we lopend gedaan, want dit waren de rotsen naar de absolute top en hier hebben we genoten van een prachtig panoramisch uitzicht.

Uitzicht vanaf de top

Nico is een ervaren (offpiste) skiër en ik (Matthijs) ben nog redelijk onervaren met offpiste te snowboarden. Ik keek uit naar de afdaling, maar ik was eerlijk gezegd ook wat gespannen. Dit is namelijk het echte werk in plaats van het naast de piste experimenteren wat ik tot nu toe gedaan had. Maar wat heb ik genoten zeg. De sneeuw was heerlijk! Zelf tussen de bomen door ging het me goed af. In de video (verderop in het artikel) zie je beelden van de afdaling.

Voldaan, trots en gelukkig kwamen we beneden aan. In de avond stond er ook nog eens een lekker etentje op de planning. We gingen namelijk eten bij het luxe restaurant Lichtblick in Innsbruck. Vanaf de 7e etage kijk je over de stad uit. Ze hebben goed eten, een mooie wijnkaart en vriendelijke service. Het was een heerlijke beloning na een pittige, prachtige dag!

Dag 3: Fatbiken

Fatbiken is eigenlijk gewoon een mountainbike met dikke banden, maar wel weer heel anders dan een downhill MTB (wat je doet op een mountainbike met dikke banden). Deze fietsen zijn ontwikkeld om voldoende grip in de sneeuw te hebben. Ik heb het een keer eerder gedaan en in het begin voelde het wat onwennig aan, want je ratio zegt je dat je helemaal geen grip kunt hebben met een fiets in de sneeuw.

Toch werkt het echt prima. Het is puur genieten om te mogen afdalen nadat je omhoog gefietst bent. Het is ook de ultieme beloning na een pittige klim. Want vertrouw me, omhoog fietsen op een fatbike is best zwaar. Het is naar mijn mening een stuk zwaarder dan met een racefiets of gewone mountainbike in de bergen omhoog fietsen.

Fatbiken in Innsbruck
Dat heb je ook wel eens…

Tegen mijn principes

Wij gingen vandaag met een alternatief van de fatbike omhoog. Onze enorm enthousiaste, fanatieke en sportieve gids Markus “Appi” Apperle is namelijk een fanatiek mountainbiker en heeft een E-MTB met dikkere banden dan normaal, maar dunner dan een fatbike. In de banden had hij zelf spikes gedaan die voor extra grip zorgen. Nico en ik hadden nog nooit een E-bike gezeten. Het is vooral tegen mijn principes, want ik wil gewoon zelf de berg op fietsen. Toch gaven we eraan toe en hebben gemerkt dat het met deze omstandigheden noodzakelijk was om enige elektrische ondersteuning te krijgen.

Fatbiken in Innsbruck
De finish van het fatbiken in Innsbruck

Appi had een afwisselende route bedacht. Omdat er weinig sneeuw lag, hebben we een combinatie kunnen maken tussen bossen, sneeuw, een lange klim en technisch afdalen. Appi is (net als Bernard) een onverzadigbare gids die alsmaar door blijft gaan. Hij is continue aan het lachen en het juichen. We konden niet geloven dat hij 47 jaar is.

Fatbiken in Innsbruck als de rodelbaan dicht is
Restaurant Ottoburg te Innsbruck

’s Avonds gingen we dineren in het authentieke Ottoburg. Dit is een bekend restaurant vanwege de typische Tiroolse gerechten die ze serveren.

Het is vooral een leuk restaurant qua beleving. Ottoburg is gevestigd in een mooi oud pand en is authentiek ingericht met allemaal kleine ruimtes. Bijzonder gezellig dus!

Dag 4: Toerskiën onder extreme weersomstandigheden

Vandaag hebben we de meest unieke dag mogen ervaren. Op het programma stond een klim naar de summit van zo’n 850 hoogtemeters. Door de weersomstandigheden werd het een enorm avontuur. Bij de parkeerplaats stonden maar twee andere auto’s. Het was rustig en anderen gingen vroegtijdig terug. We begonnen met een mooie klim door de bossen.

De sneeuw was enorm onregelmatig (vergelijkbaar met een buckelpiste). Daarna begon het echte avontuur. We hadden slecht zicht en kwamen in een sneeuwstorm terecht met af en toe hele zware windstoten. Naarmate we hoger op de berg kwamen, werden de windstoten alleen maar heftiger en kwamen ze frequenter voor. Het werd op een gegeven moment zo extreem, dan ik gewoon omgeblazen werd door de wind. Zelfs stilstaand met mijn cramps onder mijn splitboard viel ik om. De laatste 100 meter omhoog ging het nog verder. Het was er tevens steil en ijzig. Ik kon gewoon niet meer klimmen.

Onze gids Bernard hielp mij met pijn en moeite om mijn splitboard af te doen en heeft die naar de top weten te krijgen. Klimmend en klauterend op mijn knieën met behulp van mijn stokken om in de sneeuw te prikken heb ik trots de top weten te bereiken. Hier was de wind echt gekkenwerk. Volgens Bernard was het zijn zwaarste storm in het seizoen met windstoten van ruim boven de 100 kilometer per uur.

Je ziet het kort in de bovenstaande video. We hebben de ski’s en het splitboard geprepareerd om af te dalen. Het eerste stukje was door de harde wind, steilte van de berg en de ijzigheid voor vrij lastig voor mij. Gelukkig was de rest van de afdaling een fantastisch avontuur met de wind in de rug. Alleen het laatste stuk door de bossen vond ik als snowboard lastig. Gelukkig konden Nico en Bernard hun lol hieraan op.

Toerksiën in Innsbruck te Oostenrijk
Extreme wind op de pak… Ruim boven de 100 kilometer per uur!

Ik was zo blij dat we een gids bij ons hadden die onze veiligheid kon bewaken, want anders hadden we de top nooit kunnen halen en dit unieke avontuur mee kunnen maken. Het was een tocht om nooit te vergeten. We zagen in de autorit terug dat skigebied Kühtai door de wind was afgesloten. We hebben ons avontuur en het bereiken van de top gevierd met een (late) lunch bij Berghoase Forellenhof waar ik een heerlijke gegrilde forel op heb. ’s Avonds gingen we in ons appartement koken en genietende van een mooie wijnt hebben we teruggeblikt op deze bijzondere dag.

Dag 5: Toerskiën met een vroegtijdige stop

Op de laatste dag stond nog een flinke klim van zo’n 1.000 hoogtemeters op de planning. Er stonden nog twee andere auto’s bij de parkeerplaats. Al vroeg zagen we een tweetal afdalen en even later kwamen we nog iemand anders tegen die ook terug ging. We waren nog de enigen want onze gids wilde het gelukkig nog wel even proberen, maar ook Bernard moest helaas toegeven aan de omstandigheden. Met de verse sneeuw en harde wind was er kans op een lawine. Dit gecombineerd met het slechte zicht kon maar leiden tot een conclusie: terugkeren! Gelukkig waren de andere dagen fantastisch en kijken we met groot plezier terug op deze unieke reis in het Oostenrijkse Innsbruck.

Harde wind, sneeuw, slecht zicht en lawinegevaar... Einde oefening
Harde wind, sneeuw, slecht zicht en lawinegevaar… Einde oefening

Innsbruck Airport

Vanaf Amsterdam én Eindhoven kun je rechtstreeks vliegen op Innsbruck. In de winter zijn er zelfs meer vluchten dan in de zomer beschikbaar, vanwege de ideale reisomstandigheden voor wintersporters. Verder is Innsbruck Airport een kleine luchthaven waardoor het reizen enorm efficiënt is. Vervolgens neem je gewoon een snelle transfer naar je skigebied. Met name voor een korte wintersport zou ik zeker kiezen om te vliegen.

Innsbruck

Innsbruck zelf is natuurlijk een (grote) stad waar ook het nodige te doen is. Heb je de tijd, dan zou ik zeker even de stad ontdekken. Dit heb ik de vorige keer dat ik er was gedaan en komend weekend ga ik zeker weer de stad in. Innsbruck is gelegen in Tirol waar zich vele bekende skigebieden bevinden. Vlakbij de luchthaven kan je skiën en snowboarden in het skigebied Nordkette of Axamer Lizum. Innsbruck biedt 90 afdalingen en liften met in totaal 260 kilometer afdaling. Met één skipas heb je toegang tot alles, inclusief gratis busvervoer.

Meer informatie over Innsbruck op www.innsbruck.info/nl/

Grossarl

Grossarltal, nog meer skiplezier voor het hele gezin.

Het Grossarltal had altijd al een groots aanbod in Ski amadé. Dit jaar is fors geïnvesteerd in nieuwe kabelbanen, skipistes en restaurants op de berg. Speciaal voor gezinnen: gratis ski- en avonturenpiste in het dal voor beginners. Geniet van de unieke natuur bij de ingang van het Nationaal Park Hohe Tauern. Lees meer

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer