Wij testten de verbinding tussen Zell am See-Kaprun en Saalbach-Hinterglemm
Wij testten de verbinding tussen Zell am See-Kaprun en Saalbach-Hinterglemm
Door: Pauline van der Waal
Het zal je niet ontgaan zijn: sinds de winter van 2019-2020 is het skigebied van Zell am See-Kaprun verbonden met dat van het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn. Je kunt nu terecht met één skipas die geldig is in beide gebieden, de Alpin Card. Dit nieuwe megagebied is goed voor meer dan 400 kilometer piste. We kregen echter regelmatig de vraag hoe goed deze verbinding precies is. Betekent het wachten op een bus en dan als een blik sardientjes twintig minuten rijden? Of is het appeltje-eitje? Tijdens de Dutchweek Zell am See-Kaprun was SnowRepublic erbij en dat was een goede reden om dit eens met eigen ogen te gaan bekijken.
Start vanuit Zell am See
Ik verbleef zoals gezegd tijdens de Dutchweek in Zell am See, en vertrok daar met de eerste gondel omhoog. Op die manier had ik een lekker lange dag in Saalbach-Hinterglemm, want ik moest aan het einde van de dag natuurlijk ook nog terug. Je kunt in Zell am See vanaf drie punten de berg op, en het maakt voor de route naar Saalbach niet heel veel uit, dus pak gewoon de lift die voor jou het makkelijkst is.
ultieme-geluksgevoel-in-skicircus-saalbach-hinterglemm-leogang-fieberbrunn
De Areitbahn (vanuit Zell am See- Zuid/Schüttdorf) en de Trass Xpress (vanaf het dalstation van de Schmittenhöhe) komen op hetzelfde punt uit. Je dient na een korte afdaling dan nog één stoeltjeslift te nemen, al maakt het niet uit of dat de Kapellenbahn of de Kettingbahn is. Je komt dan uit bij het Berghotel Schmittenhöhe, waarvandaan je de directe afdaling kunt starten.
De Schmittenhöhebahn komt direct bij het Berghotel uit, waardoor je geen extra lift hoeft te nemen en direct start met de afdaling. Is tenslotte de CityXpress voor jou de beste keuze? Ook geen probleem, dan pak je nog één stoeltjeslift en stap je vervolgens over op de Areitbahn III.
Naar beneden richting Viehofen
Ben je eenmaal bij het Berghotel, dan is het makkelijk. Je pakt eerst de blauwe 9 (niet weer linksaf slaan naar de 9a!) en vervolgens de 21 naar het middenstation van de Zell am See Xpress. Middenstation dekt overigens niet helemaal de lading, want je bent al bijna beneden als je het station ziet. Het tweede gedeelte van deze lift staat er alweer een paar jaar, maar het laatste stukje vanaf Viehofen tot het middenstation is dus pas dit seizoen gerealiseerd. Let wel op: je moet hier dus de lift nemen, er loopt geen piste naar beneden.
Is je dit te min, dan kun je wel al eerder linksaf slaan en via de skiroute naar beneden. Deze komt niet uit bij het dalstation van de Zell am See Xpress, maar een stukje verder richting Saalbach-Hinterglemm, één bushalte verder. Hou hier dus rekening mee wanneer de ene helft van de groep besluit met de lift te gaan en de andere via de skiroute.
Nu nog een stukje met de bus
Direct vanaf het dalstation vertrekken er skibussen naar de Schönleitenbahn in Vorderglemm. Deze rijden zo goed als af en aan, dus lang wachten hoeft niet. Eventueel maak je nog een tussenstop om de mensen op te pikken die de skiroute hebben genomen, maar in de meeste gevallen rij je in één keer door naar de Schönleitenbahn, de dichtstbijzijnde lift van het Skicircus.
Overigens is er aan verdere uitbreiding ook gedacht. We moeten er waarschijnlijk nog een jaar of twee op wachten, maar dan is de bedoeling dat je de bus niet meer hoeft te gebruiken. De planning is namelijk dat er dan een gondel vanaf het dalstation van de Zell am See Xpress direct aan de andere kant van de berg verrijst. Met deze gondel sta je dan direct midden in het gebied van Saalbach.
Maar nu: gewoon lekker kilometers maken
Zover is het dus nog niet, maar niet getreurd. Skiën in het Skicircus is nu ook al een feestje. Zo pak ik de lekker lange en brede pistes naar Leogang en een stukje Saalbach mee. Het is namelijk zulk heerlijk weer dat de koffie en apfelstrudel in de zon me roepen. Kan ik tijdens de pauze gelijk even zien hoe ik weer terug moet komen.
Via de dalafdaling 168… Of toch niet?
Halverwege de middag is het tijd om weer terug te keren richting Zell am See. Het mooie is, dat je op de terugweg geen bus hoeft te nemen, maar gewoon op ski’s kunt blijven staan. Tenminste, in theorie, want in de praktijk ging dit even mis. Ik pak de blauwe 168 vanaf het bergstation van de Polten 8er. Helaas, na een paar honderd meter kom ik een heel groot bord met ‘gesperrt’ tegen. Ik word via de 169 gewoon weer richting Saalbach gedirigeerd. Te weinig sneeuw!
Alternatieve route
Geen ramp, maar jammer is het wel dat ik niet het ‘echte’ rondje kan maken. Dan maar de rode 161a naar het begin van de Schönleitenbahn en toch terug met de bus. Oh ja, de Oostenrijkers zijn niet zo handig dat ze de bushalte naar de Zell am See Xpress hebben genoemd. Ik ben dus ook allang weer vergeten hoe de halte wel heet. Ook rijdt de bus een gek rondje voordat ‘ie stopt bij de gondel. Enige wat je hoeft te onthouden: uitstappen direct ná halte Ortsmitte.
Eenmaal terug kun je vanaf het bergstation van de Zell am See Xpress in één keer naar het dalstation van de Schmittenhöhe komen. Wil je uitkomen onderaan de CityXpress of de Areitbahn, dan moet je vanaf daar nog een keer de TrassXpress omhoog nemen.
Super uitbreiding van het gebied
Mijn conclusie na het uitproberen is nu al: helemaal top! Ook met een stukje bus is de verbinding prima te doen. In een vloek en een zucht ben je van de ene lift naar de andere. En met de nieuw geplande lift kan het alleen nog maar beter worden.
Ik vermoed dat deze verbinding vooral interessant is voor vakantiegangers in Zell am See, aangezien het aantal pistekilometers hiermee wordt verviervoudigd. Toch zou ik ook skiërs vanuit het Skicircus willen aanraden de overstap te maken naar Zell am See. Het is een leuk gebied met een unieke eigenschap: het prachtige uitzicht op het enorme meer in het dal.
Zell am See – Kaprun zit sowieso niet stil
Het project om beide gebieden samen te brengen, was niet het enige megaproject dat hier in de regio speelt. Sinds 30 november 2019 is de 3K K-onnection geopend, de prestigieuze gondel die de Maiskogel van Kaprun verbindt met de gletsjer van Kitzsteinhorn. De bus pakken is niet meer nodig.
Snowboarder, kilometervreter én koffie-in-de-zon-addict. Oostenrijk is voor mij het onbetwiste #1 wintersportland, al zoek ik als reporter van Snowrepublic de mooiste alternatieve bestemmingen voor je uit.