Ga nu met korting naar Ischgl. Klik hier voor meer informatie.

Alpen Express: met de trein op wintersport in Oostenrijk

Door Pauline van der Waal | fan van duurzaam reizen

Als het om de reis vanuit Nederland naar je wintersportbestemming gaat, gaan de meeste wintersporters met de auto richting Oostenrijk. Het vliegtuig wint de laatste jaren aan populariteit, ten koste van de bus en de trein. Maar nog steeds is er een groep reizigers die de trein trouw blijft en komen er nieuwe fans bij.

Maar hoe werkt dat nou eigenlijk? Ik ging namens Snowrepublic naar Oostenrijk met de Alpen Express en testte het uit!

Vrijdagavond 18.00 uur, Amsterdam CS

We stappen op in Amsterdam Centraal, lekker dicht bij huis. Een een (mid)dagje vrij nemen hoeft niet eens. Eerder is de trein al gestopt in Leiden en Haarlem, dus de eerste rijtuigen zijn al gevuld. Op het perron trekt de muziek uit het barrijtuig de aandacht van zowel passagiers naar Oostenrijk als dagelijkse treinreizigers.

Het is even zoeken, maar dan hebben we onze 4-persoonscoupé gevonden. We installeren ons, wat overigens nog wat creatieve opbergtechnieken vergt. Zo’n coupé is namelijk niet erg groot en op wintersport neem je toch altijd aardig wat bagage mee. Na Amsterdam stoppen we ook nog in Utrecht, Eindhoven en Venlo om reizigers op te pikken. In de tussentijd bestellen wij een koffie bij onze host.

Vrijdagavond 20.00 uur, in de rijdende bar

We besluiten dat het tijd wordt echt in de stemming te komen en lopen richting de bar. Daar aangekomen wanen we ons inderdaad in de après-ski: de muziek, een jongen die met een Meter Bier rondloopt en meisjes aan de Flügel. Maar we zien ook een bonte mix van allerlei soorten wintersporters. Jong, oud, dansend met de handen in de lucht of juist nippend aan een kopje thee. We vragen het aan de barman.

We lopen richting de bar en Daar aangekomen wanen we ons in de après-ski

“Het is Krokusvakantie, en dat zie je goed aan het publiek. Wij krijgen van alles aan onze bar. Vriendengroepen, gezinnen, oudere reizigers die zeker al dertig jaar met de trein op wintersport gaan. Maar ook bevriende vaders met hun puberzonen, stellen en soms ook solo-reizigers die familie gaan opzoeken in Oostenrijk, of niet meer in de auto pasten en hun familie per trein achterna reizen. En in de koelkast staat altijd genoeg Chocomel en Fristi voor de jongste wintersporters!”

Vrijdagavond 22.00 uur, we zijn in Duitsland

Alle passagiers zijn inmiddels ingestapt en we hebben de grens met Duitsland gepasseerd. De trein is volledig volgeboekt en dat zien we ook terug in de bar. De muziek gaat een tandje harder, het bier stroomt sneller en de dansvloer wordt voller. Regelmatig wordt een polonaise ingezet, wat nog een uitdaging blijkt in een rijdende trein. De pret is er niet minder om.

Vrijdagnacht 1.00 uur, lekker ons bed in

Om 1 uur is het mooi geweest, en gaat de bar sluiten. We gaan terug naar onze coupé waar we (met wat hulp van onze host) de stoelen hebben omgetoverd in simpele bedjes. Het slaapt wat minder lekker dan thuis in zo’n bewegend bed, maar toch is het heerlijk om de nacht liggend door te brengen.

Zaterdagochtend 8.00 uur, ontbijt!

’s Morgens begint er alweer vroeg leven in de brouwerij te komen. Mensen komen hun bed uit, kinderen spelen op de gang, en het personeel loopt druk heen en weer met koffie en thee. Nog wat slaperig beginnen we aan het ontbijt dat we hebben bijgeboekt.

Na afloop gaan we om wakker te worden een rondje lopen door de trein. Op weg naar de bar komen we een jonge vader met zijn gezin tegen, bijna klaar om uit te stappen. Hij ziet er opvallend uitgeslapen uit, meer dan wij in ieder geval. Waarom kiest hij voor de trein?
“Ik vind het vooral heerlijk ontspannen reizen met onze kinderen. Die jongens kunnen lekker rondlopen en hoeven niet urenlang met een boekje op de achterbank van de auto te zitten. Bovendien hebben we een coupé voor zes personen geboekt. Naast mijn vrouw en twee kinderen zijn ook opa en oma mee. Gisteravond hebben zij gezellig spelletjes met de kinderen gedaan, en zijn mijn vrouw en ik een biertje in de bar gaan drinken!”

Alpen Express op station Kitzbühel in de vroege ochtend. Foto: Pauline van der Waal

Zaterdagochtend 8.55 uur, station Zell am See

Tegen 9 uur klinkt de omroep en weten we dat we bijna op ons uitstapstation zijn, waar we overstappen op onze transfer. Er liggen genoeg wintersportplaatsen direct aan het spoor, zoals Westendorf, Kirchberg en St. Anton in Tirol. Ondanks dat je in Zell am See ook kunt skiën reizen wij door naar Saalbach. We hebben bij onze treinreis een directe transfer geboekt en ons busje staat dan ook al te wachten. Nog een half uurtje, dan kunnen we onze spullen in het appartement droppen en direct de piste op!

Meer over de Alpen Express

De Alpen Express is een extra vakantietrein naar Oostenrijk die gedurende het wintersportseizoen (seizoen 2019/2020: 20 december – 13 maart) rijdt. Je vertrekt op vrijdagavond vanuit Nederland en bent op zaterdagochtend op je plaats van bestemming. De week erna vertrek je op zaterdagavond weer naar Nederland. De meeste wintersportplaatsen in Oostenrijk zijn bereikbaar met de trein, check via de Treinreiswinkel of jouw bestemming beschikbaar is. Ook vind je daar alle tarieven, zowel voor losse plaatsen als een privécoupé en zowel enkele reizen als retourtickets.

Video Alpen Express

Foto: railexperts.nl

Lees hier alle artikelen over wintersport in Oostenrijk

Ski amade

Ski amadé – Het grootste skiparadijs van Oostenrijk

Alleen in Ski Amadé kun je met één skipas skiën op maar liefst 760 kilometer piste. Tot 270 moderne liften en 356 van de best geprepareerde pistes, gelegen in een adembenemend berglandschap, wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer

Saalbach Hinterglemm

Voel jij ook die heerlijke winterspanning ?

Boek dan snel de coolste accommodatie voor je skivakantie in het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn! Beleef deze winter de onvergetelijke wintermomenten op maar liefst 270 downhill-kilometers in Home of Lässig! Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer