Hoewel het winterseizoen officieel pas over een paar dagen eindigt kan al wel worden gesteld dat het afgelopen wintersportseizoen als goed kan worden bestempeld. Zo zegt de toerismebranche in Tirol in de Oostenrijkse krant ORF.at. Er is sprake van tevredenheid ondanks de hoge inflatie, personeelstekorten en hoge energiekosten en men kijkt met vertrouwen naar de komende zomer.

Negentig procent

In de periode november 2022 tot en met maart 2023 vinden 90% van de overnachtingen in Tirol plaats. In deze periode registreerde het Tiroolse toerisme 5,1 miljoen aankomsten. Dat is 7,4 procent lager dan in dezelfde periode voor de pandemie. In termen van overnachtingen staat de sector op 23,2 miljoen – 6,8 procent onder de cijfers van 2018/19. Volgens een berekening van MCI Tourism werd in het winterseizoen een toegevoegde waarde van zo’n 3,5 miljard euro behaald. “Gecorrigeerd voor inflatie krijgen we tot zes procent van de waarde van het winterseizoen 2018/19”, zei minister van Toerisme Mario Gerber (ÖVP).

Kwalitatieve groei

“Ondanks deze achterstand zijn we tevreden, vooral omdat we ons al lang bezighouden met kwalitatieve groei in plaats van kwantitatieve groei,” benadrukte Gerber. Dit solide winterresultaat wordt weerspiegeld in de seizoensbarometer voor toerisme – een representatief overzicht van de Tiroolse logiesverstrekkende bedrijven. Volgens de enquête is 90 procent zeer tevreden of tevreden over het economische succes van het huidige winterseizoen.

Groei vanuit Nederland

De meeste gasten kwamen dit winterseizoen ook uit Duitsland. Ten opzichte van de pre-corona periode van 2018/19 daalde het aantal aankomsten van Duitse gasten met 2,6 procent tot 5,1 miljoen, terwijl het aantal overnachtingen met 6,3 procent daalde tot 11,7 miljoen. Er was groei vanuit de Nederlandse markt: het aantal aankomsten steeg met 5,8 procent naar 650.000, het aantal overnachtingen met 6,0 procent naar 3,6 miljoen. De gemiddelde verblijfsduur bleef stabiel op 4,5 dagen.

Personeelstekort

Zoals Alois Rainer, voorzitter van de vrijetijds- en toerisme-industrie bij de Tiroolse Kamer van Koophandel, uitlegde, hadden de bedrijven de moeilijkheden van de afgelopen winter goed onder de knie. De personeelssituatie blijft echter een uitdaging. “Het aantal werknemers in het toerisme is sinds 2015 met 40 procent gegroeid. Dit is het gevolg van aantrekkelijkere omstandigheden voor het personeel”, maakt Rainer duidelijk. Dit komt omdat zowel een hogere standaard als flexibelere werktijdmodellen zouden leiden tot een grotere behoefte aan werknemers. Omdat deze ontwikkeling gestaag doorgaat, is er in veel gevallen nog steeds een gebrek aan het benodigde personeel.

Bron: orf.at | Hoofdfoto: Saskia Smulders

Lees ook:

 

Sony camera's

Leg elk moment vast

Of je nu op wintersport gaat, door de bergen gaat wandelen of gaat genieten van een luxe vakantie aan zee, Sony biedt voor elke reis foto- en videografie producten om jouw unieke ervaringen vast te leggen en de content naar een hoger niveau te tillen. Zo is de nieuwe Sony A7C II samen met de FE 16-25mm F2.8 G en FE 24-50mm F2.8 G lens bijvoorbeeld een perfecte lichte en compacte kit als je maar weinig bagage mee kan nemen. Ontdek meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer