Na een winter met ernstige ongevallen in de skigebieden van Tirol (veroorzaakt door de schaarste aan sneeuw, het weer en de drukte), werken kabelbaanexploitanten en experts aan verdere veiligheidsmaatregelen. Zo wordt gesproken over een variabel waarschuwingssysteem per piste. Want hoewel het aantal ongevallen ongeveer gelijk bleef aan voorgaande winters, vielen er meer doden en zwaargewonden.

Een skiseizoen gekenmerkt door talrijke ongevallen loopt langzaam ten einde. Tussen 1 november van vorig jaar en 14 maart van dit jaar overleden alleen al op de hellingen van Tirol 19 mensen. Eén van de redenen hiervoor was het gebrek aan sneeuw, vooral rond de jaarwisseling. Kabelbaanexploitanten en experts bekijken momenteel hoe de veiligheid verder kan worden verhoogd. 

Rood is niet altijd rood

Blauwe pistes zijn gemakkelijk te skiën, rode zijn van gemiddelde moeilijkheidsgraad en alleen professionals zouden de zwarte moeten durven proberen. Een bekende classificatie. “Het is echter niet onweerlegbaar”, zegt Matthias Knaus, directeur van de Oostenrijkse Board of Trustees for Alpine Safety (ÖKAS). “Het hangt af van de heersende omstandigheden. IJzige grond, harde sneeuw en drukte maken het potentieel gevaarlijker voor wintersporters met weinig vaardigheid”, zegt Knaus.

In het huidige seizoen hebben zich enkele bijzonder tragische ongevallen voorgedaan op rode pistes. In december vielen twee 17-jarigen uit Duitsland van de piste in Waidring, belandden in een weiland en waren op slag overleden. Enkele dagen later vielen meerdere skiërs op hetzelfde steile stuk op de Hintertuxer Gletscher. Een Nederlandse vrouw (28) kwam hierbij te overlijden, de overige skiërs raken zwaargewond.

ongevallen
(Foto ter illustratie)
Is een rode piste altijd een rode piste? Nee, zegt Matthias Knaus, directeur van de Oostenrijkse Board of Trustees for Alpine Safety. In ijzige omstandigheden neemt ook de moeilijkheidsgraad toe.
(Foto Saskia Smulders)

Variabele waarschuwingen per piste

“We wisselen momenteel ideeën uit met de lokale kabelbaan- en skigebiedexploitanten over de vraag hoe de veiligheid kan worden verhoogd”, legt ÖAKS-directeur Knaus uit. “Het is belangrijk om te kijken waar het deze winter mis is gegaan en daar dan van te leren voor het volgende seizoen. Naar mijn mening ligt een sleutel in de signalering, die zich zou kunnen aanpassen aan de hellingsomstandigheden”, meldt hij. Het is denkbaar dat de moeilijkheidsgraad van hele runs of bepaalde secties variabel wordt ontworpen en als waarschuwing wordt weergegeven op digitale informatieborden. “Maar dan moeten mensen ermee omgaan en beter kijken”, legt Knaus uit. “Een punt waar helaas nog ruimte voor verbetering is.”

Voorlichting

Voor Franz Hörl, voorzitter en woordvoerder van de kabelbaanexploitanten in de Kamer van Koophandel (WKO), is de belangrijkste bevinding uit het gesprek met de experts “dat bij gebrek aan sneeuw bijzondere voorzichtigheid geboden is, omdat je harder valt”. Vanwege de vele ernstige ongelukken rond de jaarwisseling reageerde de industrie. ” We intensiveerden de voorlichting en startten een campagne op sociale media”, zegt Hörl. Dit bereikte veel mensen en werd “goed ontvangen”.

De kabelbaanwoordvoerder benadrukt dat voorlichting en educatie ook in de toekomst de belangrijkste pijlers van de ongevallenpreventie zullen blijven. Regelmatig wordt de aandacht gevestigd op de FIS-regels, waarbij rekening houden met andere skiërs of snowboarders de hoogste prioriteit heeft. “Maar we willen er alles aan doen om de veiligheid op de piste verder te vergroten”, legt Hörl uit. “En als de pistemarkeringen moeten worden bijgesteld, dan kijken we daar wel naar.” Maar ook de uitvoering van zo’n project kost tijd, benadrukt hij.

Discussie

Dat de verantwoordelijkheid voor de veiligheid op de pistes veel discussie met zich meebrengt, bleek ook dit seizoen weer. Want waar houdt de verantwoordelijkheid van de liftexploitant op en begint die van de wintersporter? Tenslotte draagt de laatste ook veel verantwoording voor z’n eigen veiligheid. Reporter Saskia schreef daar al eens deze column over. En ken jij bijvoorbeeld echt alle pisteregels? (Dat kun je hier nog eens testen). Ben je betrokken bij een ski-ongeluk, heb je ook daar een verantwoording over af te leggen, zoals je hier kunt lezen.

Bron: Tiroler Tageszeitung | Hoofdfoto: Edwin Hagenouw


Anderen lazen ook:

2 Reactie op “Tirol denkt aan variabel waarschuwingssysteem per piste”

  • Eline Van noort
    22 maart 2023 at 18:23

    Ook ik ben betrokken geraakt bij een ski ongeval door een roekeloze snowboarder. Niet op de piste letten en dwars door mij heen geskied met als gevolg compleet afgescheurde voorste kruisbanden en scheur in meniscus. Maandenlange revalidatie en hopen dat mijn knie zicht herstelt. Mensen skiën en snowboarden als debielen op de pistes, nemen geen les. Enorm gevaarlijk. Het heeft alles te maken met gedrag van mensen!

  • Guus Heinsius
    21 maart 2023 at 12:40

    We kunnen van alles verzinnen. Maar de mens staat hier steeds centraal. Dan zal er bij de mens begonnen moeten worden.
    De mentaliteit, hoe moeten we ons gedragen en wat wordt er van de mens verwacht. Kan daaraan voldaan worden?
    Controle over de situatie staat hierin centraal. Daar is techniek voor nodig en dat is vaak te weinig aanwezig.
    Toezicht hierop via pistepatrol zou eerder op zijn plaats zijn.

Comments are closed.

 

BBI Travel

Wintersport in Scandinavië 

Wintersport in sneeuwzeker Scandinavië ontdek je met BBI Travel. In Noorwegen en Zweden zijn de pistes en dalen bedekt met een dikke laag sneeuw. Je vliegt er gemakkelijk naar toe vanaf Schiphol of Groningen Airport.Boek jouw wintersportvakantie via BBI Travel en beleef een wintersportvakantie als nooit tevoren. Lees meer

Val d'Aosta

Wintersport in Valle d’Aosta

Het bergdecor van Valle d’Aosta in Noord-Italië is adembenemend. Het dal wordt omringd door de hoogste toppen, door de Mont Blanc, de Monte Cervino, de Monte Rosa. Skiën tot 3000 meter en zelfs hoger betekent sneeuwzekerheid tot eind april. Lees hier de reistips en reisverhalen. Lees meer

Savoie Mont Blanc

Beleef de winter in Savoie Mont Blanc 

Savoie Mont Blanc beslaat maar liefst twee derde van de Franse Alpen. Kom genieten in Val d’Isère, Les Trois Vallées, Portes du Soleil, of ontdek de kleinere resorts zoals Valloire, Samoëns of Les Saisies. Met wel 112 verschillende resorts is er voor iedereen een leuke bestemming te vinden. Ski over de lange pistes of geniet van de mooie witte omgeving tijdens een huskytocht. Ontdek de vele activiteiten op Savoie Mont Blanc Explore. Met Go Savoie Mont Blanc boek jij jouw hele reis met de trein naar het resort in één klik. Zo kom je helemaal uitgerust op jouw bestemming aan. Kom jij genieten? Lees meer