Steeds minder Nederlanders gaan wintersporten
Nederlanders gaan steeds minder op wintersportvakantie. Die trend is al jaren zichtbaar. Aan het begin van deze eeuw gingen 1,1 miljoen Nederlanders nog naar de sneeuw, in 2016 waren dat er volgens het CBS 866.000, zo’n 20 procent minder. Steeds meer mensen die op wintersportvakantie gaan, gaan liever wandelen. Twee jaar geleden was dat zo’n 16 procent van de vakantiegangers, in 2015 trok slechts 10 procent van de Nederlanders de wandelschoenen aan. Nieuwe websites als Mountainreporters.com richten zich op deze nieuwe outdoortrend.
Vergrijzing?
Een belangrijke reden voor de daling is mogelijk de prijs. Een wintersportvakantie is nog altijd duurder dan een zonvakantie.
“Ik ga dit jaar inderdaad niet op wintersport”, zegt een bezoeker van een indoor-skibaan in Zoetermeer. “Ik vind het een beetje duur. Ik ben docent, ik moet altijd in het hoogseizoen waarin ik de hoofdprijs betaal. Daar heb ik geen zin meer in. Ik ben toch een Nederlander hè, een beetje krenterig. En voor mijn vrienden geldt precies hetzelfde.” Een ander denkt dat de vergrijzing een rol speelt. “Nederland wordt toch ouder. En vooral jongeren gaan, denk ik, naar de sneeuw.”
Wintersport is een extraatje?
Een vrouw is bezig met het aantrekken van skischoenen. Het verbaast haar als ze hoort dat minder Nederlanders de sneeuw opzoeken: “Wij gaan elk jaar naar Westendorf in Tirol, het lijkt wel alsof half Nederland daar rondloopt. Het is alleen maar Nederlands wat je daar hoort. Dus van die vermindering merk ik niks.”
Het Nederlands Bureau voor Toerisme (NBTC) ziet ook dat er minder animo is voor een skivakantie. “Dat kan door de crisis zijn gekomen.” De woordvoerster zegt dat mensen de zomervakantie als een must zien. “De wintersport zien velen toch als een extraatje.”
“Onze reizigers kiezen steeds vaker voor een uitgebreid programma vol nieuwe ervaringen”
Volgens reisorganisatie TUI is Finland een steeds populairdere bestemming. Het gaat de vakantieganger dan niet zo zeer om de Finse skipistes. Het gaat juist om andere sneeuwpret zoals tochten per hondenslee of sneeuwscooter, nachtelijke wandelingen om het noorderlicht te zien of ijsvissen. “TUI vliegt zelf ook al drie maal per week naar verschillende luchthavens in Finland. Voor de volgende winter houden we zelfs al rekening met vier maal per week.”
Voigt Travel, specialist in reizen naar Noord-Europa, ziet ook een stijging in de boekingen van wintersport- en actieve vakantie naar Lapland en Noord-Noorwegen. “Onze reizigers kiezen steeds vaker voor een uitgebreid programma vol nieuwe ervaringen”, zo laat deze reisorganisatie uit Naarden weten.
“Ook willen onze lezers andere wintersportgebieden verkennen en is er groeiende interesse in winterreizen naar Scandinavië”
Edwin Hagenouw, eigenaar van reiswebsites snowrepublic.nl en Mountainreporters.com, herkent deze trend en ziet een steeds grotere vraag naar diversiteit in activiteiten in de bergen. “Steeds meer Nederlanders zijn op zoek naar nieuwe ervaringen, ze willen worden verrast. Zo zien we steeds meer landgenoten die bijvoorbeeld gaan sneeuwschoenwandelen, fatbiken en tourskiën. Ook willen onze lezers andere wintersportgebieden verkennen en zien we een groeiende interesse in winterreizen naar met name Scandinavië.”
Vaker en korter
“Wat wij verder horen van onze volgers op social media is dat de echte wintersporter vaker op vakantie gaat en dan kiest voor een kortere reis. Steeds meer reisorganisaties en accommodaties spelen daarop in met het aanbieden van shortski aanbiedingen voor een lang weekend of midweek in de sneeuw”.
bron: nos.nl
Eigenaar van Reisschrijvers Media en online publisher van Mountainreporters, OutdoorDichtbij, Alpenweerman en SnowRepublic. Gedreven zeiler, bergwandelaar en skiër met een passie voor oceanen en bergen.