Klik hier om mee te doen met de win-actie


 

Je kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic beantwoorden jouw skilift-vragen! Skiliften. Blij dat ze er zijn, want anders moest je voor elke afdaling een wel hele grote fysieke inspanning leveren. Naar boven lopen, dat is iets voor vroeger tijden. En al zittend in de lift vraag je je af: waarom staat deze lift eigenlijk juist hier? Waarom is er voor deze liftsoort gekozen?

Mocht je je trouwens afvragen welke soorten skiliften er allemaal bestaan, dat lees je hier. 

Veel factoren

Er spelen veel factoren een rol bij het bepalen welke lift er gebouwd gaat worden. Zo wordt er gekeken naar de te overbruggen lengte, de natuur en de omgeving, het budget, het aantal en soort gebruikers van de lift, de ondergrond, de windgevoeligheid, de kosten voor onderhoud en natuurlijk de wensen van een skigebied.

Lengte

Om te bepalen welke lift er wordt gebouwd, wordt eerst bekeken wat de afstand is die de lift moet overbruggen. Waar je vroeger op lange afstanden vooral sleeplift vond (want goedkoop), zie je deze -gelukkig- steeds minder terug. De moderne wintersporter vraagt om iets meer luxe en wil bijvoorbeeld liever zitten in een stoeltjeslift. Bij hele lange afstanden wordt voornamelijk gekozen voor een gondel.

Foto: Edwin Hagenouw

Natuur

Soms wil men een lift bouwen midden in een natuurgebied. Dat is natuurlijk niet echt meer de bedoeling. Natuurbeschermingsorganisaties komen dan in actie om de bouw van liften in beschermde gebieden te voorkomen of de impact van een lift te minimaliseren. Als de lift er toch mag komen, wordt er soms gekozen voor een pendelbaan (grote gondel) in plaats van een normale gondel of stoeltjeslift. Bij zo’n lift hoeft men namelijk minder liftpalen te bouwen. Een voorbeeld van zo’n pendelbaan is de Piz Val Gronda in Ischgl.

Geld

Natuurlijk speelt het te investeren budget ook een grote rol bij de bepaling welke lift waar moet komen. Een sleeplift is goedkoper dan een gondel, maar zoals gezegd niet altijd wenselijk.

Bij het kiezen tussen soorten stoeltjesliften kiest men nog wel eens voor de goedkopere variant: de vastgeklemde stoeltjeslift in plaats van een snellere koppelbare skilift. (Lees hier het verschil tussen beide liften nog eens terug). Nadeel is wel dat de goedkopere stoeltjeslift trager is en er dus goed moet worden nagedacht of deze besparing van geld het ook wel waard is. Als een gebied bijvoorbeeld van plan is in de toekomst uit te gaan breiden, kan een tragere lift het aantal mensen misschien niet meer aan en is dit dus geen goede keus.

skilift springen
Foto: Patricia Christiani

Aantal mensen in de lift

Bij het bepalen welke lift er moet komen speelt ook mee hoeveel mensen de lift naar boven moet gaan vervoeren. Gondels die vanuit het dal een grote stroom aan wintersporters naar boven moet brengen, moeten meer mensen aankunnen dan een sleepliftje in een uithoek van het gebied (waar niet zoveel mensen komen).

Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein

Terrein

De keuze voor een lift hangt ook samen met het terrein. Is de helling heel steil? Is er een grote kans op lawines? Moet de lift langs grote rotswanden? Is het antwoord op al deze vragen “ja”, dan zal men kiezen voor een 3S-gondel of pendelbaan. Deze twee liftsoorten kunnen namelijk een grote afstand tussen twee liftpalen afleggen. De 3S gondel in Zermatt is hier een voorbeeld van. Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein. Deze kunnen een grote lengte overbruggen, kunnen steil verlopen en waar nodig ondergronds gaan.

Een ander probleem bij het terrein is een onstabiele ondergrond. Dit probleem kwam men tegen in de Aletsch Arena, waar men een bergstation bouwde met hydraulische persen die de bewegingen van de gletsjergrond waar het station op staat, op kan vangen.

Wind

In windgevoelige gedeeltes van een gebied moeten de liften tegen een behoorlijk stootje kunnen. Hier wordt vaak gekozen voor liften met dubbele klemmen. Voorbeeld zijn de Funitels, zoals in Val Thorens en Hintertux. Maar sinds de komst van de 3S gondel wordt deze keuze eigenlijk niet meer gemaakt. De 3S gondel is een lift met cabines die aan drie draagkabels hangen en wordt voortgetrokken door een trekkabel. Een 3S gondel en de pendelbaan zijn liften die de wind goed kunnen opvangen. De Eisgratbahn bij de Stubaier Gletscher is hier een voorbeeld van.

gondel lift
Foto: Saskia Smulders

Wie zit er in de lift?

Voor liften die alleen skiërs en snowboarders vervoeren wordt meestal een koppelbare stoeltjeslift gekozen, steeds vaker ook met een kap/bubbel. Ook houdt men steeds vaker rekening met kinderen die makkelijk in moeten stappen. Denk hierbij aan een lift met een instap die verhoogd/verlaagd kan worden zodat kinderen gemakkelijk in kunnen stappen. Of een automatische sluitbeugel en een stang tussen de benen zodat kinderen niet onder de beugel door kunnen glijden.

Als de lift ook in de zomer wordt gebruikt voor voetgangers en mountainbikers, dan kiest men juist sneller voor een gondel.
Sleepliften worden voornamelijk gebouwd bij een oefenpiste of kinderland.

Kosten voor onderhoud

Bij de keuze voor een skilift moet ook rekening worden gehouden met de toekomstige onderhoudskosten. Deze kunnen nogal in de papieren gaan lopen, dus moet ook dit aspect goed meegewogen worden in de beslissing welke lift er moet komen. Een ander type kosten is personeel: voor een sleeplift heeft men minder hoog geschoold personeel nodig dan voor een ingewikkelde lift waar uitgebreide kennis voor nodig is om hem te besturen.

Ook personeelskosten spelen mee bij de keuze van een lift

Wensen

Tot slot wegen natuurlijk ook de wensen van het skigebied dat de lift gaat bouwen mee. Als twee soorten liften mogelijk zijn, kiest het ene skigebied liever voor snelle stoeltjesliften, waar een ander juist liever de voorkeur geeft aan gondels.

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!

#skiliftvragen #vragenindeskilift


Lees hier alle skilift-vragen én de antwoorden


Hoofdfoto: Edwin Hagenouw

(Visited 618 times, 1 visits today)

Beleef de winter in Trentino

Wintersport in Trentino

De winter in Trentino geeft je vleugels 

Het ‘swoosh’ geluid van ski’s die door de sneeuw klieven, sneeuwschoenen die kraken op een sneeuwtapijt, je adem die de frisse lucht van de Dolomieten opsnuift. Dit is de soundtrack van de winter in Trentino, in het hart van de Italiaanse Alpen. Lees meer



Tragisch nieuws, snowboardster overlijdt na botsing met pistenbully in Mayrhofen

Tragisch nieuws, snowboardster overlijdt na botsing met pistenbully in Mayrhofen

Afgelopen woensdagmiddag is een Duitse vrouw overleden op de piste in het Oostenrijkse Mayrhofen. Voor de ogen van haar partner botste ze tegen een pistebully aan. Ze kwam hierdoor gedeeltelijk onder de sneeuwschuiver terecht en overleed niet veel later aan haar verwondingen. De pistebully was op het moment van de...
Lees verder
Dit zijn dé Nederlandstalige apres-ski hits van 2022/2023

Dit zijn dé Nederlandstalige apres-ski hits van 2022/2023

Ja hoor! Daar zijn we weer met de allernieuwste après-ski hits die je het komende seizoen zeker gaat horen in de après-ski tenten. In dit artikel tref je de grootste Nederlandstalige kanshebbers aan. Ferry de Lits - Viva Cerveza Grote kans dat je Ferry niet kent. Geeft niet, ik kende...
Lees verder
Nieuwe skikleding nodig? Check hier de nieuwe wintercollectie van Colmar

Nieuwe skikleding nodig? Check hier de nieuwe wintercollectie van Colmar

Het Italiaanse Colmar is een geweldig merk voor zowel ski- als gewone kleding. Colmar gebruikt alleen de technisch beste stoffen en andere materialen die steeds beter presteren als het gaat om comfort en uitstraling. De nieuwe skicollectie voor seizoen 2022-2023 is net uit en heeft als thema 'Wear Nature'. Want...
Lees verder
Niemand wilde Val Thorens. Nu bestaat het grootste skiresort ter wereld 50 jaar!

Niemand wilde Val Thorens. Nu bestaat het grootste skiresort ter wereld 50 jaar!

Dit jaar bestaat het wereldberoemde en bijzonder geliefde Val Thorens 50 jaar! Niet alleen maakt het resort deel uit van Les 3 Valées waar je een duizelingwekkende 600 kilometer aan piste kunt bedwingen zonder je ski's uit te trekken, het is ook nog eens het hoogste skistation van Europa en...
Lees verder
Zo overleef je een skivakantie. 8 lifehacks op wintersport

Zo overleef je een skivakantie. 8 lifehacks op wintersport

Lifehacks (handige trucjes) zijn er natuurlijk ook voor de wintersport. We hebben daarom 8 lifehacks voor je wintersport op een rij gezet. Doe er je voordeel mee en waan je een echte MacGyver op wintersport! 1. Sokken over je schoenen ’s Ochtends vroeg en het is jouw beurt om brood...
Lees verder
Fotoverslag | Val Thorens is geopend!

Fotoverslag | Val Thorens is geopend!

Vorige week mocht reporter Patricia op uitnodiging van Val Thorens een kijkje komen nemen in het skigebied dat net geopend is. Dat het genieten is van topsneeuw in het Franse hooggelegen skigebied is geen geheim. Het weer hielp echter ook nog een handje mee: zon, zon, zon in Val Thorens!...
Lees verder
Sneeuw onderweg naar de Alpen

Sneeuw onderweg naar de Alpen

Afgelopen weekend opende veel skigebieden in de Alpen hun deuren voor het nieuwe seizoen. Maar niet alle skigebieden konden al opengaan. Vooral in de lagergelegen gebieden van de Alpen ligt nog niet al te veel sneeuw. Gelukkig is kouder winterweer en ook sneeuw onderweg! Nog even zon Maandag trok een...
Lees verder
Word nu lid van my Ski amadé Friends Club en win een wintersport

Word nu lid van my Ski amadé Friends Club en win een wintersport

Ben je al eens in Ski amadé geweest? Met 760 kilometer aan pistes die je met één skipas kunt bedwingen, is Ski amadé het grootste wintersportparadijs van Oostenrijk. Niet verwonderlijk dat Ski amadé jaarlijks een hoop vaste gasten mag verwelkomen. Speciaal voor hen is er de Friends Club, waarmee je...
Lees verder
8 vreemde plekken in de wereld waar je kunt skiën

8 vreemde plekken in de wereld waar je kunt skiën

Natuurlijk zijn wij Nederlanders het meest bekend met skiën in de Alpen. Want relatief dichtbij, goede ligging en hoogte en vooral ook veel grote gebieden. Keuze genoeg, zou je zeggen! Maar wil je toch een keer iets anders, ga dan eens naar een plaats waar je niet zo snel aan...
Lees verder
Winters weekendje weg? Ga skiën in Murtal met een stedentrip naar Graz!

Winters weekendje weg? Ga skiën in Murtal met een stedentrip naar Graz!

Zin in een korte trip? Dan hebben we iets leuks voor je! In een uur en 40 minuten vlieg je met KLM naar het Oostenrijkse Graz. Een super leuke stad, met op amper een uurtje rijden Murtal met verschillende wintersportgebieden. In Murtal kun je heerlijk skiën en natuurlijk nog veel...
Lees verder

 

BBI Travel

Wintersport in Scandinavië 

Deze winter vlieg je met BBI Travel rechtstreeks naar het hart van Scandinavië voor een wintervakantie vol avonturen. Ga skiën op de pistes van Sälen in Zweden of in Trysil in Noorwegen. Lees meer

SalzburgerLand

Win een skivakantie naar SalzburgerLand 

Je merkt het overal in SalzburgerLand: de locals en de wintersporter zijn simpelweg verliefd op de winter. Een skivakantie, daar houden we allemaal van toch? Maar het wordt natuurlijk nog veel leuker als die vakantie ook nog eens gratis is! Doe hier mee aan de prijsvraag en maak kans op een van de negen wintersportreizen. Elke reis is voor 2 personen. 7 nachten in een 2-persoonskamer in een hotel, inclusief halfpension. Plus twee skipassen voor 6 dagen. Doe mee!

Voigt Travel

Wintersporten in Zweden en Noorwegen 

Kleinschalige pistes, Zweedse koffiepauzes en uitzicht op beboste heuvels: ga wintersporten op z’n Scandinavisch’. Weg van de massa skiën en snowboarden tussen de Zweden en Noren. Bekijk hier de bijzondere winterse reizen van Voigt Travel. Lees meer