
Je kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic beantwoorden jouw skilift-vragen! Skiliften. Blij dat ze er zijn, want anders moest je voor elke afdaling een wel hele grote fysieke inspanning leveren. Naar boven lopen, dat is iets voor vroeger tijden. En al zittend in de lift vraag je je af: waarom staat deze lift eigenlijk juist hier? Waarom is er voor deze liftsoort gekozen?
Mocht je je trouwens afvragen welke soorten skiliften er allemaal bestaan, dat lees je hier.
Veel factoren
Er spelen veel factoren een rol bij het bepalen welke lift er gebouwd gaat worden. Zo wordt er gekeken naar de te overbruggen lengte, de natuur en de omgeving, het budget, het aantal en soort gebruikers van de lift, de ondergrond, de windgevoeligheid, de kosten voor onderhoud en natuurlijk de wensen van een skigebied.
Lengte
Om te bepalen welke lift er wordt gebouwd, wordt eerst bekeken wat de afstand is die de lift moet overbruggen. Waar je vroeger op lange afstanden vooral sleeplift vond (want goedkoop), zie je deze -gelukkig- steeds minder terug. De moderne wintersporter vraagt om iets meer luxe en wil bijvoorbeeld liever zitten in een stoeltjeslift. Bij hele lange afstanden wordt voornamelijk gekozen voor een gondel.
Natuur
Soms wil men een lift bouwen midden in een natuurgebied. Dat is natuurlijk niet echt meer de bedoeling. Natuurbeschermingsorganisaties komen dan in actie om de bouw van liften in beschermde gebieden te voorkomen of de impact van een lift te minimaliseren. Als de lift er toch mag komen, wordt er soms gekozen voor een pendelbaan (grote gondel) in plaats van een normale gondel of stoeltjeslift. Bij zo’n lift hoeft men namelijk minder liftpalen te bouwen. Een voorbeeld van zo’n pendelbaan is de Piz Val Gronda in Ischgl.
Geld
Natuurlijk speelt het te investeren budget ook een grote rol bij de bepaling welke lift waar moet komen. Een sleeplift is goedkoper dan een gondel, maar zoals gezegd niet altijd wenselijk.
Bij het kiezen tussen soorten stoeltjesliften kiest men nog wel eens voor de goedkopere variant: de vastgeklemde stoeltjeslift in plaats van een snellere koppelbare skilift. (Lees hier het verschil tussen beide liften nog eens terug). Nadeel is wel dat de goedkopere stoeltjeslift trager is en er dus goed moet worden nagedacht of deze besparing van geld het ook wel waard is. Als een gebied bijvoorbeeld van plan is in de toekomst uit te gaan breiden, kan een tragere lift het aantal mensen misschien niet meer aan en is dit dus geen goede keus.
Aantal mensen in de lift
Bij het bepalen welke lift er moet komen speelt ook mee hoeveel mensen de lift naar boven moet gaan vervoeren. Gondels die vanuit het dal een grote stroom aan wintersporters naar boven moet brengen, moeten meer mensen aankunnen dan een sleepliftje in een uithoek van het gebied (waar niet zoveel mensen komen).
Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein
Terrein
De keuze voor een lift hangt ook samen met het terrein. Is de helling heel steil? Is er een grote kans op lawines? Moet de lift langs grote rotswanden? Is het antwoord op al deze vragen “ja”, dan zal men kiezen voor een 3S-gondel of pendelbaan. Deze twee liftsoorten kunnen namelijk een grote afstand tussen twee liftpalen afleggen. De 3S gondel in Zermatt is hier een voorbeeld van. Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein. Deze kunnen een grote lengte overbruggen, kunnen steil verlopen en waar nodig ondergronds gaan.
Een ander probleem bij het terrein is een onstabiele ondergrond. Dit probleem kwam men tegen in de Aletsch Arena, waar men een bergstation bouwde met hydraulische persen die de bewegingen van de gletsjergrond waar het station op staat, op kan vangen.
Wind
In windgevoelige gedeeltes van een gebied moeten de liften tegen een behoorlijk stootje kunnen. Hier wordt vaak gekozen voor liften met dubbele klemmen. Voorbeeld zijn de Funitels, zoals in Val Thorens en Hintertux. Maar sinds de komst van de 3S gondel wordt deze keuze eigenlijk niet meer gemaakt. De 3S gondel is een lift met cabines die aan drie draagkabels hangen en wordt voortgetrokken door een trekkabel. Een 3S gondel en de pendelbaan zijn liften die de wind goed kunnen opvangen. De Eisgratbahn bij de Stubaier Gletscher is hier een voorbeeld van.
Wie zit er in de lift?
Voor liften die alleen skiërs en snowboarders vervoeren wordt meestal een koppelbare stoeltjeslift gekozen, steeds vaker ook met een kap/bubbel. Ook houdt men steeds vaker rekening met kinderen die makkelijk in moeten stappen. Denk hierbij aan een lift met een instap die verhoogd/verlaagd kan worden zodat kinderen gemakkelijk in kunnen stappen. Of een automatische sluitbeugel en een stang tussen de benen zodat kinderen niet onder de beugel door kunnen glijden.
Als de lift ook in de zomer wordt gebruikt voor voetgangers en mountainbikers, dan kiest men juist sneller voor een gondel.
Sleepliften worden voornamelijk gebouwd bij een oefenpiste of kinderland.
Kosten voor onderhoud
Bij de keuze voor een skilift moet ook rekening worden gehouden met de toekomstige onderhoudskosten. Deze kunnen nogal in de papieren gaan lopen, dus moet ook dit aspect goed meegewogen worden in de beslissing welke lift er moet komen. Een ander type kosten is personeel: voor een sleeplift heeft men minder hoog geschoold personeel nodig dan voor een ingewikkelde lift waar uitgebreide kennis voor nodig is om hem te besturen.
Ook personeelskosten spelen mee bij de keuze van een lift
Wensen
Tot slot wegen natuurlijk ook de wensen van het skigebied dat de lift gaat bouwen mee. Als twee soorten liften mogelijk zijn, kiest het ene skigebied liever voor snelle stoeltjesliften, waar een ander juist liever de voorkeur geeft aan gondels.
Heb je zelf een skilift-vraag?
Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!
#skiliftvragen #vragenindeskilift
Hoofdfoto: Edwin Hagenouw
Skiën doe ik met zoveel liefde dat je het rustig een obsessie kunt noemen. En als reporter voor Snowrepublic komen er maar liefst drie passies samen: schrijven, wintersport en alles wat er online gebeurt. Ook hou ik van een gezellige après-ski en is de bijbehorende muziek mijn guilty pleasure.
Voor jou ga ik op zoek naar de laatste nieuwtjes, beste tips en leukste spots op wintersportgebied!
Cross-country skiën en weddenschappen
Start renovatie van belangrijke verkeersader Pfändertunnel
Meer Nederlanders in de problemen tijdens wintersport
14-jarige jongen verleent eerste hulp na ernstig ski-ongeluk
Vechtpartij tussen Nederlanders en Duitsers in Flachau
Bijzonder warm in de Alpen. Wat betekent dat voor de pistes?
Nederlandse skiër zwaargewond na botsing in St. Johann
Tot nu toe zeer droge winter in Oostenrijk
SKILIFT-VRAGEN | Hoe zit de lift vast aan de kabel?
Uitgelichte artikelen
Tot 3 mei kun je nog wintersporten in Ischgl (tot 2872m)
Waarom Val Thorens dé wintersportbestemming is. Ook in de lente!
Verslag Zwitserland | Shortski in maart in Aletsch Arena
Ga met 20% last-minute korting wintersporten in Ischgl!
Skiën in Utah: ontdek de beste skigebieden en de 'Greatest Snow on Earth'
Sneeuw, ski’s en sterrenchefs? Wintersport in Gastein is next level!
Ski amadé – Oostenrijks grootste skiparadijs
Alleen in Ski amadé kunt u met één skipas genieten van maar liefst 760 kilometer aan pistes. Tot wel 270 moderne liften en 356 perfect geprepareerde pistes in adembenemende berglandschappen wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer
Leg elk moment vast
Of je nu op wintersport gaat, door de bergen gaat wandelen of gaat genieten van een luxe vakantie aan zee, Sony biedt voor elke reis foto- en videografie producten om jouw unieke ervaringen vast te leggen en de content naar een hoger niveau te tillen. Zo is de nieuwe Sony A7C II samen met de FE 16-25mm F2.8 G en FE 24-50mm F2.8 G lens bijvoorbeeld een perfecte lichte en compacte kit als je maar weinig bagage mee kan nemen. Ontdek meer
Het grootste skigebied van Oostenrijk
Het winterseizoen begint op 4 december in St. Anton am Arlberg. Dan opent de deur naar buitengewone ervaringen in het grootste skigebied van Oostenrijk. Het charmante resort trekt wintersportliefhebbers van over de hele wereld en biedt meer dan alleen ongerepte pistes: een mengeling van traditie, avontuur en adembenemende natuur. Lees meer