Klik hier voor een actieve vakantie in Innsbruck en omgeving


 

Je kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic beantwoorden jouw skilift-vragen! Skiliften. Blij dat ze er zijn, want anders moest je voor elke afdaling een wel hele grote fysieke inspanning leveren. Naar boven lopen, dat is iets voor vroeger tijden. En al zittend in de lift vraag je je af: waarom staat deze lift eigenlijk juist hier? Waarom is er voor deze liftsoort gekozen?

Mocht je je trouwens afvragen welke soorten skiliften er allemaal bestaan, dat lees je hier. 

Veel factoren

Er spelen veel factoren een rol bij het bepalen welke lift er gebouwd gaat worden. Zo wordt er gekeken naar de te overbruggen lengte, de natuur en de omgeving, het budget, het aantal en soort gebruikers van de lift, de ondergrond, de windgevoeligheid, de kosten voor onderhoud en natuurlijk de wensen van een skigebied.



 

Lengte

Om te bepalen welke lift er wordt gebouwd, wordt eerst bekeken wat de afstand is die de lift moet overbruggen. Waar je vroeger op lange afstanden vooral sleeplift vond (want goedkoop), zie je deze -gelukkig- steeds minder terug. De moderne wintersporter vraagt om iets meer luxe en wil bijvoorbeeld liever zitten in een stoeltjeslift. Bij hele lange afstanden wordt voornamelijk gekozen voor een gondel.

Foto: Edwin Hagenouw

Natuur

Soms wil men een lift bouwen midden in een natuurgebied. Dat is natuurlijk niet echt meer de bedoeling. Natuurbeschermingsorganisaties komen dan in actie om de bouw van liften in beschermde gebieden te voorkomen of de impact van een lift te minimaliseren. Als de lift er toch mag komen, wordt er soms gekozen voor een pendelbaan (grote gondel) in plaats van een normale gondel of stoeltjeslift. Bij zo’n lift hoeft men namelijk minder liftpalen te bouwen. Een voorbeeld van zo’n pendelbaan is de Piz Val Gronda in Ischgl.

Geld

Natuurlijk speelt het te investeren budget ook een grote rol bij de bepaling welke lift waar moet komen. Een sleeplift is goedkoper dan een gondel, maar zoals gezegd niet altijd wenselijk.

Bij het kiezen tussen soorten stoeltjesliften kiest men nog wel eens voor de goedkopere variant: de vastgeklemde stoeltjeslift in plaats van een snellere koppelbare skilift. (Lees hier het verschil tussen beide liften nog eens terug). Nadeel is wel dat de goedkopere stoeltjeslift trager is en er dus goed moet worden nagedacht of deze besparing van geld het ook wel waard is. Als een gebied bijvoorbeeld van plan is in de toekomst uit te gaan breiden, kan een tragere lift het aantal mensen misschien niet meer aan en is dit dus geen goede keus.

skilift springen
Foto: Patricia Christiani

Aantal mensen in de lift

Bij het bepalen welke lift er moet komen speelt ook mee hoeveel mensen de lift naar boven moet gaan vervoeren. Gondels die vanuit het dal een grote stroom aan wintersporters naar boven moet brengen, moeten meer mensen aankunnen dan een sleepliftje in een uithoek van het gebied (waar niet zoveel mensen komen).

Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein

Terrein

De keuze voor een lift hangt ook samen met het terrein. Is de helling heel steil? Is er een grote kans op lawines? Moet de lift langs grote rotswanden? Is het antwoord op al deze vragen “ja”, dan zal men kiezen voor een 3S-gondel of pendelbaan. Deze twee liftsoorten kunnen namelijk een grote afstand tussen twee liftpalen afleggen. De 3S gondel in Zermatt is hier een voorbeeld van. Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein. Deze kunnen een grote lengte overbruggen, kunnen steil verlopen en waar nodig ondergronds gaan.

Een ander probleem bij het terrein is een onstabiele ondergrond. Dit probleem kwam men tegen in de Aletsch Arena, waar men een bergstation bouwde met hydraulische persen die de bewegingen van de gletsjergrond waar het station op staat, op kan vangen.

Wind

In windgevoelige gedeeltes van een gebied moeten de liften tegen een behoorlijk stootje kunnen. Hier wordt vaak gekozen voor liften met dubbele klemmen. Voorbeeld zijn de Funitels, zoals in Val Thorens en Hintertux. Maar sinds de komst van de 3S gondel wordt deze keuze eigenlijk niet meer gemaakt. De 3S gondel is een lift met cabines die aan drie draagkabels hangen en wordt voortgetrokken door een trekkabel. Een 3S gondel en de pendelbaan zijn liften die de wind goed kunnen opvangen. De Eisgratbahn bij de Stubaier Gletscher is hier een voorbeeld van.

gondel lift
Foto: Saskia Smulders

Wie zit er in de lift?

Voor liften die alleen skiërs en snowboarders vervoeren wordt meestal een koppelbare stoeltjeslift gekozen, steeds vaker ook met een kap/bubbel. Ook houdt men steeds vaker rekening met kinderen die makkelijk in moeten stappen. Denk hierbij aan een lift met een instap die verhoogd/verlaagd kan worden zodat kinderen gemakkelijk in kunnen stappen. Of een automatische sluitbeugel en een stang tussen de benen zodat kinderen niet onder de beugel door kunnen glijden.

Als de lift ook in de zomer wordt gebruikt voor voetgangers en mountainbikers, dan kiest men juist sneller voor een gondel.
Sleepliften worden voornamelijk gebouwd bij een oefenpiste of kinderland.

Kosten voor onderhoud

Bij de keuze voor een skilift moet ook rekening worden gehouden met de toekomstige onderhoudskosten. Deze kunnen nogal in de papieren gaan lopen, dus moet ook dit aspect goed meegewogen worden in de beslissing welke lift er moet komen. Een ander type kosten is personeel: voor een sleeplift heeft men minder hoog geschoold personeel nodig dan voor een ingewikkelde lift waar uitgebreide kennis voor nodig is om hem te besturen.

Ook personeelskosten spelen mee bij de keuze van een lift

Wensen

Tot slot wegen natuurlijk ook de wensen van het skigebied dat de lift gaat bouwen mee. Als twee soorten liften mogelijk zijn, kiest het ene skigebied liever voor snelle stoeltjesliften, waar een ander juist liever de voorkeur geeft aan gondels.

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!

#skiliftvragen #vragenindeskilift


Lees hier alle skilift-vragen én de antwoorden


Hoofdfoto: Edwin Hagenouw

(Visited 554 times, 1 visits today)

Lees hier alles over wintersport in Innsbruck en omgeving


 


Beleef de winter in Trentino

Wintersport in Trentino

De winter in Trentino geeft je vleugels 

Het ‘swoosh’ geluid van ski’s die door de sneeuw klieven, sneeuwschoenen die kraken op een sneeuwtapijt, je adem die de frisse lucht van de Dolomieten opsnuift. Dit is de soundtrack van de winter in Trentino, in het hart van de Italiaanse Alpen. Lees meer



Dit maakt Val Thorens zo leuk!

Ben jij opzoek naar een toffe wintersportbestemming voor aankomend skiseizoen waar jij heel veel pistekilometers kan maken? Ga dan naar Val Thorens! Het skigebied opent in november en gaat door tot in mei. Het afgelopen wintersportseizoen is maar weer gebleken dat er tot in mei echt nog optimale (weersomstandigheden) zijn....
Lees verder

REISVERSLAG | Waarom SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental zo'n geweldig skigebied is

SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental is al zo’n 20 jaar één van mijn favoriete gebieden. Waarom? Vooral door het enorme aantal kilometers aan piste, het nog authentieke karakter - maar dan wel met hypermoderne skiliften en sneeuwkanonnen -, de prijzen die hier nog niet de pan uit rijzen én omdat...
Lees verder

Waanzinnig, lente-skiën in Sölden ziet er zo uit!

Dat het skigebied van Sölden is een dikke vette aanrader is, kunnen onze reporters met veel motivatie onderbouwen. Redacteuren Ilse en Karin hadden altijd al veel over Sölden gehoord, maar waren er nog nooit geweest. Daar kwam dit jaar eindelijk verandering in. Van 2 tot 5 april verkenden ze het...
Lees verder

Gewonde wandelaar gered door in de gondel te hijsen

Een heel bijzondere reddingsactie van de Zwitserse reddingsdienst. Twee vrouwen raakten gewond tijdens het wandelen in Flims (Zwitserland) maar konden door het slechte weer niet gered worden met de helikopter. Ook de reddingslee kon niet uitrukken vanwege te weinig sneeuw. Maar als een geluk bij een ongeluk bevonden de vrouwen...
Lees verder

REISVERSLAG wintersport | Wij willen terug naar Obertauern!

Obertauern. Ik had al vaak van dit skigebied gehoord, maar was er nog nooit geweest. En toen ik dat vooraf vertelde tegen anderen, bleek dat dat voor veel meer mensen te gelden. Hoog tijd dus om dit gebied te ontdekken. En ik verklap alvast: wij waren verkocht! Want waar anders...
Lees verder

FOTOVERSLAG | De mooiste foto's uit Les Deux Alpes

Reporters Saskia en Patricia waren afgelopen weekend op uitnodiging van in het Franse Les Deux Alpes. Zeer binnenkort volgt een uitgebreid verslag daarvan, maar nu alvast trakteren we je op de mooiste foto's! Geniet mee van het ultieme wintersportweer: verse sneeuw, goed geprepareerde pistes, een knalblauwe lucht en een heerlijk...
Lees verder

FOTOVERSLAG - Twee skiresorts in vijf dagen in de Franse Alpen

Op wintersport gaan in de Franse Alpen is altijd een goed idee. Maar, ieder heeft natuurlijk zijn eigen wensen. Ben je met je gezin of met vrienden en zijn jullie ervaren of onervaren op de piste? Al dat soort vragen zijn belangrijk bij het maken van de juiste keuze. Afgelopen...
Lees verder

REISVERSLAG | Duurzaam op wintersport? Het kan in SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental

Ik weet het... Een wintersportvakantie staat nou niet bepaald op nummer één als je denkt aan een duurzame vakantie. Toch geniet ik - en heel veel wintersporters met mij - elk jaar weer van een heerlijke vakantie waarin je lekker buiten bent, heerlijk sportief bezig en geniet van de prachtige...
Lees verder

“Koning van de piste” | Een reisverslag over adrenaline-verhogende activiteiten in de Franse Alpen

‘8 kilometer per uur’ zie ik staan als ik naar mijn stuur kijk. Thuis tik ik op de fiets met gemak het driedubbele aan, maar hier op de Route du Tour richting de Col de la Madeleine, krijg ik dat niet voor elkaar. Mathieu, onze gids, fiets voor ons en...
Lees verder

CORONA UPDATE | Oostenrijk voert 3G en mondkapjes (binnen) weer in

Vanaf 24 maart 2022 heeft Oostenrijk haar coronamaatregelen weer verscherpt. Het aantal ziekenhuisopnames in het land loopt op, waardoor de overheid de net versoepelde coronatouwtjes weer aantrekt. Een FFP2 mondkapje binnen is weer verplicht, en ook voert men de 3G regel op sommige plekken en als eis bij inreizen weer...
Lees verder

 

BBI Travel

Wintersport in Scandinavië 

Deze winter vlieg je met BBI Travel rechtstreeks naar het hart van Scandinavië voor een wintervakantie vol avonturen. Ga skiën op de pistes van Sälen in Zweden of in Trysil in Noorwegen. Lees meer

Voigt Travel

Wintersport in Zweden 

Beleef komende winter de Zweedse skipistes! Verblijf in een kleinschalig appartement direct aan de piste. Geniet je van rust en ruimte, vergezichten én heerlijke gastronomie, al vanaf € 695 per persoon. Lees meer

Wintersport in Trentino

De winter in Trentino geeft je vleugels 

Het ‘swoosh’ geluid van ski’s die door de sneeuw klieven, sneeuwschoenen die kraken op een sneeuwtapijt, je adem die de frisse lucht van de Dolomieten opsnuift. Dit is de soundtrack van de winter in Trentino, in het hart van de Italiaanse Alpen. Lees meer