Je kent het misschien wel: even uitrusten in de lift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic beantwoorden jouw skilift-vragen! Skiliften. Blij dat ze er zijn, want anders moest je voor elke afdaling een wel hele grote fysieke inspanning leveren. Naar boven lopen, dat is iets voor vroeger tijden. En al zittend in de lift vraag je je af: waarom staat deze lift eigenlijk juist hier? Waarom is er voor deze liftsoort gekozen?
Mocht je je trouwens afvragen welke soorten skiliften er allemaal bestaan, dat lees je hier.
Veel factoren
Er spelen veel factoren een rol bij het bepalen welke lift er gebouwd gaat worden. Zo wordt er gekeken naar de te overbruggen lengte, de natuur en de omgeving, het budget, het aantal en soort gebruikers van de lift, de ondergrond, de windgevoeligheid, de kosten voor onderhoud en natuurlijk de wensen van een skigebied.
Lengte
Om te bepalen welke lift er wordt gebouwd, wordt eerst bekeken wat de afstand is die de lift moet overbruggen. Waar je vroeger op lange afstanden vooral sleeplift vond (want goedkoop), zie je deze -gelukkig- steeds minder terug. De moderne wintersporter vraagt om iets meer luxe en wil bijvoorbeeld liever zitten in een stoeltjeslift. Bij hele lange afstanden wordt voornamelijk gekozen voor een gondel.
Natuur
Soms wil men een lift bouwen midden in een natuurgebied. Dat is natuurlijk niet echt meer de bedoeling. Natuurbeschermingsorganisaties komen dan in actie om de bouw van liften in beschermde gebieden te voorkomen of de impact van een lift te minimaliseren. Als de lift er toch mag komen, wordt er soms gekozen voor een pendelbaan (grote gondel) in plaats van een normale gondel of stoeltjeslift. Bij zo’n lift hoeft men namelijk minder liftpalen te bouwen. Een voorbeeld van zo’n pendelbaan is de Piz Val Gronda in Ischgl.
Geld
Natuurlijk speelt het te investeren budget ook een grote rol bij de bepaling welke lift waar moet komen. Een sleeplift is goedkoper dan een gondel, maar zoals gezegd niet altijd wenselijk.
Bij het kiezen tussen soorten stoeltjesliften kiest men nog wel eens voor de goedkopere variant: de vastgeklemde stoeltjeslift in plaats van een snellere koppelbare skilift. (Lees hier het verschil tussen beide liften nog eens terug). Nadeel is wel dat de goedkopere stoeltjeslift trager is en er dus goed moet worden nagedacht of deze besparing van geld het ook wel waard is. Als een gebied bijvoorbeeld van plan is in de toekomst uit te gaan breiden, kan een tragere lift het aantal mensen misschien niet meer aan en is dit dus geen goede keus.
Aantal mensen in de lift
Bij het bepalen welke lift er moet komen speelt ook mee hoeveel mensen de lift naar boven moet gaan vervoeren. Gondels die vanuit het dal een grote stroom aan wintersporters naar boven moet brengen, moeten meer mensen aankunnen dan een sleepliftje in een uithoek van het gebied (waar niet zoveel mensen komen).
Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein
Terrein
De keuze voor een lift hangt ook samen met het terrein. Is de helling heel steil? Is er een grote kans op lawines? Moet de lift langs grote rotswanden? Is het antwoord op al deze vragen “ja”, dan zal men kiezen voor een 3S-gondel of pendelbaan. Deze twee liftsoorten kunnen namelijk een grote afstand tussen twee liftpalen afleggen. De 3S gondel in Zermatt is hier een voorbeeld van. Als het terrein echt moeilijk is, wordt er ook weleens gekozen voor een trein. Deze kunnen een grote lengte overbruggen, kunnen steil verlopen en waar nodig ondergronds gaan.
Een ander probleem bij het terrein is een onstabiele ondergrond. Dit probleem kwam men tegen in de Aletsch Arena, waar men een bergstation bouwde met hydraulische persen die de bewegingen van de gletsjergrond waar het station op staat, op kan vangen.
Wind
In windgevoelige gedeeltes van een gebied moeten de liften tegen een behoorlijk stootje kunnen. Hier wordt vaak gekozen voor liften met dubbele klemmen. Voorbeeld zijn de Funitels, zoals in Val Thorens en Hintertux. Maar sinds de komst van de 3S gondel wordt deze keuze eigenlijk niet meer gemaakt. De 3S gondel is een lift met cabines die aan drie draagkabels hangen en wordt voortgetrokken door een trekkabel. Een 3S gondel en de pendelbaan zijn liften die de wind goed kunnen opvangen. De Eisgratbahn bij de Stubaier Gletscher is hier een voorbeeld van.
Wie zit er in de lift?
Voor liften die alleen skiërs en snowboarders vervoeren wordt meestal een koppelbare stoeltjeslift gekozen, steeds vaker ook met een kap/bubbel. Ook houdt men steeds vaker rekening met kinderen die makkelijk in moeten stappen. Denk hierbij aan een lift met een instap die verhoogd/verlaagd kan worden zodat kinderen gemakkelijk in kunnen stappen. Of een automatische sluitbeugel en een stang tussen de benen zodat kinderen niet onder de beugel door kunnen glijden.
Als de lift ook in de zomer wordt gebruikt voor voetgangers en mountainbikers, dan kiest men juist sneller voor een gondel.
Sleepliften worden voornamelijk gebouwd bij een oefenpiste of kinderland.
Kosten voor onderhoud
Bij de keuze voor een skilift moet ook rekening worden gehouden met de toekomstige onderhoudskosten. Deze kunnen nogal in de papieren gaan lopen, dus moet ook dit aspect goed meegewogen worden in de beslissing welke lift er moet komen. Een ander type kosten is personeel: voor een sleeplift heeft men minder hoog geschoold personeel nodig dan voor een ingewikkelde lift waar uitgebreide kennis voor nodig is om hem te besturen.
Ook personeelskosten spelen mee bij de keuze van een lift
Wensen
Tot slot wegen natuurlijk ook de wensen van het skigebied dat de lift gaat bouwen mee. Als twee soorten liften mogelijk zijn, kiest het ene skigebied liever voor snelle stoeltjesliften, waar een ander juist liever de voorkeur geeft aan gondels.
Heb je zelf een skilift-vraag?
Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!
#skiliftvragen #vragenindeskilift
Hoofdfoto: Edwin Hagenouw
Skiën doe ik met zoveel liefde dat je het rustig een obsessie kunt noemen. En als reporter voor Snowrepublic komen er maar liefst drie passies samen: schrijven, wintersport en alles wat er online gebeurt. Ook hou ik van een gezellige après-ski en is de bijbehorende muziek mijn guilty pleasure.
Voor jou ga ik op zoek naar de laatste nieuwtjes, beste tips en leukste spots op wintersportgebied!
ADVERTENTIES
Oneindig skiplezier in Schladming-Dachstein
Pak de gondel omhoog en maak lange afdalingen. In het skigebied Schladming-Dachstein in Stiermarken, met 8 skibergen en meer dan 230 kilometer eersteklas pistes staat niets een geslaagde wintervakantie in de weg. Het hart van het skiplezier is de Schladminger 4-Berge-Skischaukel, die vier skibergen met elkaar verbindt. Beleef onvergetelijke ski-avonturen in Schladming-Dachstein. Lees meer
FOTOVERSLAG | Zo mooi was 't in Serfaus-Fiss-Ladis
SKILIFT-VRAGEN | Wie maken de piste meer kapot, boarders of skiërs?
REISVERSLAG | Relaxt en sneeuwzeker skiën in belastingvrij Samnaun in Zwitserland
REVIEW | Functioneel en stijlvol op de piste met ski-jack en skibroek van Colmar voor heren
REISVERSLAG | Kilometers maken vanuit Flachau in het hart van Ski amadé
Alpenweerbericht t/m maandag: zon en later weer sneeuw
SKILIFT-VRAGEN | Wat betekent Kaiserwetter?
Lawinegevaar hoog door recente sneeuwval
Skidief op heterdaad betrapt op Stubaier gletsjer
Uitgelichte artikelen
Reisverslag en reistips voor wintersport in Sankt Anton am Arlberg
Snowrepublic reistips | Ga met 25% korting wintersporten in Ischgl
REISVERSLAG | Kilometers maken vanuit Flachau in het hart van Ski amadé
REISVERSLAG | Op naar Muttereralm, het gezinsvriendelijke skigebied vlakbij Innsbruck
REISVERSLAG | Een dagje skiën in Axamer Lizum vanuit Innsbruck
Oneindig skiplezier in Schladming-Dachstein
Pak de gondel omhoog en maak lange afdalingen. In het skigebied Schladming-Dachstein in Stiermarken, met 8 skibergen en meer dan 230 kilometer eersteklas pistes staat niets een geslaagde wintervakantie in de weg. Het hart van het skiplezier is de Schladminger 4-Berge-Skischaukel, die vier skibergen met elkaar verbindt. Beleef onvergetelijke ski-avonturen in Schladming-Dachstein. Lees meer
Beste skioord 2023: Val Thorens
Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer
Wintersport in SnowWorld
Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer