Salomon Wintersportkleding Salomon Ski

Wie wel eens in Serfaus geweest is die kent ‘m: de U-bahn, metro of treintje die je in sneltreinvaart van en naar de Komperdell brengt. Super handig! Destijds, halverwege de jaren tachtig, was het een hele operatie om ’t ding te bouwen. Zo werd half Serfaus (of in ieder geval de Dorfstrasse) overhoop gehaald. Maar het was broodnodig want toen al was Serfaus geliefd onder wintersporters en dreigde het verkeer dat dwars door de straten van Serfaus ging volledig te verstoppen. Nu, bijna 40 jaar later, is het tijd voor een grootscheepse vernieuwing.

Bouw metro Serfaus niet zonder problemen

En dus werd er destijds gestart met de, op lucht kussens rijdende, metro die een snelheid van 40 km/u kan rijden. Geen rails dus! Half Serfaus werd overhoop gehaald en de bouw duurde uiteindelijk 1,5 jaar. De bouw verliep destijds niet zonder problemen; zo gaat er een anekdote van een boer die de stront van zijn koeien zo in het verse beton van de bouwput schepte….

Zo zag de Dorfstrasse er uit ten tijde van de bouw halverwege de jaren tachtig. Rechts op de foto zie je een stal waarin koeien staan (volgens mij bestaat die stal nog steeds). Zou het die boer zijn? Ik weet ’t niet, maar het zou zo maar kunnen….
De huidige metro. Nu rijdt de metro dagelijks vanaf de parkeerplaats naar het anderhalve kilometer verderop gelegen einde: Komperdell. De metro kan 2000 mensen per uur vervoeren.
De vier haltes van de U-bahn in Serfaus. Rond 2010 veranderde de naam Raika in Zentrum.

Start nieuwbouw metro Serfaus

Maar……daar gaat dus een einde aan komen, want in het voorjaar van 2017 is gestart met de bouw van een nieuwe trein/metro. Een modernere, maar nog altijd eentje die op luchtkussens gaat. op het bestaande traject. Ook de stations worden stap voor stap verbouwd.

Eerste gedeelte is klaar

De bouw gebeurt in fases zodat de wintersporters tijdens het winterseizoen niet gehinderd worden. De eerste fase is nu gereed: de halte “Parkplatz” is geheel opnieuw opgebouwd en vernieuwd. Zo zijn er roltrappen geplaatst, nieuwe toegangsdeuren en is het geheel veel lichter door het gebruik van ramen. Er zijn grote beeldschermen geplaatst die de reizigers informatie geeft over de vertrektijden.

Serfaus metro
De nieuwe, open deuren geven goed zicht op de nieuwe metro. De schermen boven de deuren geven reizigersinformatie. Credits: serfaus-fiss-ladis.at

Ook station “Kirche” is verbouwd

Ook het station Kerk is geheel vernieuwd met lichte kleurstellingen en veel ramen.

Het nieuwe station “Kirche”. Credits: serfaus-fiss-ladis.at

De nieuwe metro zelf is er nog niet

De oude wagens rijden nog steeds, maar zijn inmiddels praktisch onherkenbaar. Ze zijn namelijk compleet “verbouwd” door de kinderen van scholen uit Serfaus en omgeving. Zij hebben zich helemaal uitgeleefd en de treintjes onder gekleurd.

Metro Serfaus
De nu nog rijdende oude treinstellen zijn ondergeklakt door de schooljeugd van Serfaus. Credits: serfaus-fiss-ladis.at

De oude metro rijdt nog tot begin 2019. Vanaf dan gaat ook de nieuwe in bedrijf die er ongeveer zo uit komt te zien:

De bouwwerkzaamheden gaan 16 april weer verder.

win-actie
Casio winnen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here