European Sleeper


 

Hij zal al even in de planning, maar Oostenrijks skigebied Serfaus-Fiss-Ladis is begonnen aan de nieuwe Komperdellbahn. Deze lift vanuit Serfaus is een belangrijke verbindingslift naar de hoger gelegen pistes van Serfaus, maar gaat een nieuwe route krijgen. Zo kan de nieuwe lift een belangrijke rol gaan spelen in snellere verbinding met het skigebied van Fiss en wordt het voor beginners makkelijker om terug te komen naar Serfaus.

Komperdellbahn 2.0

De 34 jaar oude lift wordt vervangen door een nieuwe lift die ook nog eens een nieuwe route gaat volgen. Er komt namelijk een nieuw tussenstation ter hoogte van restaurant Leithe Wirt. Ook worden de oude zilverkleurige gondels vervangen door een 10-persoons gondel die meer ruimte binnen bieden, zodat ski’s en snowboards mee naar binnen in de gondel kunnen worden genomen. De bouw van deze belangrijke verbindingslift mag wat kosten, namelijk 50 miljoen euro.

De start van de bouw stond oorspronkelijk gepland voor 2021, maar door corona werd dit uitgesteld. Gelukkig kon er op 1 februari 2022 wel groen licht voor de bouw worden gegeven. En daarna ging het snel, want de eerste werkzaamheden begonnen eind maart van dit jaar.

Planning van de bouw van de nieuwe Komperdellbahn van de kabelbaan Komperdell GmbH in Serfaus-Fiss-Ladis in Tirol | © Seilbahn Komperdell GmbH

Nieuwe route

Bijzonder aan de bouw van deze lift is dat men de route van de lift een groot gedeelte omlegt. De huidige Komperdellbahn gaat nu vanuit het dalstation in Serfaus direct naar het Komderdell gebied op 1980 meter. De nieuwe lift gaat echter een tussenstop maken op de blauwe Mittelabfahrt ter hoogte van restaurant Leithe Wirt. Hier komt een geheel nieuw liftstation. Dit nieuwe tussenstation wordt gemaakt omdat:

  • Zo het Gampengebied ontlast wordt en skischolen en beginners de blauwe Mittelabfahrt kunnen nemen naar het nieuwe tussenstation en vanaf daar de lift terug naar Serfaus kunnen nemen. Zo kan het laatste, voor beginners vaak vervelende laatste stuk van de Mittelabfahrt worden vermeden.
  • De verbinding met Fiss wordt eenvoudiger en sneller. Mensen die vanaf Fiss of de Waldbahn naar Serfaus komen, kunnen instappen bij het nieuwe tussenstation.
  • Het restaurant Leithe Wirt is vanaf het station in slechts enkele minuten te voet bereikbaar via een extra wandelpad. De bevoorrading voor het restaurant hoeft niet meer vanuit het dal te gebeuren, maar kan veel efficiënter en milieuvriendelijker vanaf het tussenstation.
Nieuwe route van de Komperdellbahn met tussenstation Baublog Serfaus-Fiss-Ladis in Tirol | © kabelbaan Komperdell GmbH

Twee fases

De lift wordt in twee fases gerealiseerd. De eerste bouwfase vindt dit jaar plaats. Dan worden de nieuwe route en het tussenstation in het gebied van de Mittelabfahrt ter hoogte van restaurant Leithe Wirt gebouwd. In deze bouwfase zijn er bijna geen beperkingen voor gasten. Vanaf voorjaar 2023 start men met de tweede bouwfase. De bestaande Komperdellbahn wordt dan verwijderd en worden de dal- en bergstations herbouwd. Dit betekent dat de Komperdellbahn in de zomer van 2023 niet in bedrijf zal zijn.

Aanpassingen dal- en bergstation

Het dalstation van de Komperdellbahn in Serfaus wordt volledig herbouwd aan de noordzijde van het bestaande gebouw. Hier komt ruimte voor een groot skidepot met ruim 5.000 parkeerplaatsen, een skiverhuur met winkel en ruime bergingen voor de kabelbaan. Het dak van het nieuwe dalstation wordt een biodiversiteitsdak, dat beplant wordt met inheemse bloemen. Ook zorgt men ervoor dat de oude route van de lift weer beplant en bebost wordt.

In het bergstation bovenaan de lift wordt het gebouw van de skischool volledig verplaatst en ontstaat er een directe toegang tot de Kinderschneealm.

Check ook de 3D weergaven van het bergstation  en het dalstation!

Nieuw tussenstation

Inmiddels is men ook gestart met de bouw van het nieuwe tussenstation. De ontgraving is afgerond, de eerste betonwerkzaamheden aan de fundering van het kelderstation zijn afgerond. Bijna al het opgegraven materiaal werd opnieuw geplaatst in het gebied van de Mittelabfahrt om de helling te corrigeren. Het resterende materiaal wordt gebruikt om het station aan te vullen. De graafmachines zijn hierbij voorzien van een systeem dat via GPS de exacte hoogte aangeeft zodat ze geen onnodige graafwerkzaamheden uit hoeven te voeren.

Betonnen vloerplaat van het tussenstation | © Seilbahn Komperdell GmbH

In een volgend artikel vertellen we je nog meer over de vordering van de bouw van dit prestigieuze project in Serfaus.

Bron: Serfaus Fiss Ladis, Foto’s + hoofdfoto met toestemming, © Seilbahn Komperdell GmbH


Anderen lazen ook:

Innsbruck

Klik hier voor meer informatie voor een actieve vakantie in Innsbruck en omgeving


 

 

Ski amade

Ski amadé – Oostenrijks grootste skiparadijs

Alleen in Ski amadé kunt u met één skipas genieten van maar liefst 760 kilometer aan pistes. Tot wel 270 moderne liften en 356 perfect geprepareerde pistes in adembenemende berglandschappen wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer

Sony camera's

Leg elk moment vast

Of je nu op wintersport gaat, door de bergen gaat wandelen of gaat genieten van een luxe vakantie aan zee, Sony biedt voor elke reis foto- en videografie producten om jouw unieke ervaringen vast te leggen en de content naar een hoger niveau te tillen. Zo is de nieuwe Sony A7C II samen met de FE 16-25mm F2.8 G en FE 24-50mm F2.8 G lens bijvoorbeeld een perfecte lichte en compacte kit als je maar weinig bagage mee kan nemen. Ontdek meer

Sankt Anton am Arlberg

Het grootste skigebied van Oostenrijk

Het winterseizoen begint op 4 december in St. Anton am Arlberg. Dan opent de deur naar buitengewone ervaringen in het grootste skigebied van Oostenrijk. Het charmante resort trekt wintersportliefhebbers van over de hele wereld en biedt meer dan alleen ongerepte pistes: een mengeling van traditie, avontuur en adembenemende natuur. Lees meer