Het selectie proces van de perfecte skischoen bracht SnowRepublic bij Bart van der Valk van Kustomaid. Bart is geboren in Berlicum. Bezeten van wintersport vanaf de eerste kennismaking met deze fantastische uitlaatklep. Na jaren ervaring op gedaan te hebben bij Van Tilburg in Nistelrode heeft hij van zijn hobby en passie zijn werk gemaakt door Kustomaid in Berlicum te openen. Zijn expertise heeft hij onder andere op het gebied van skischoenen. Reporter Noortje vroeg Bart de hemd van het lijf en delen zijn antwoorden met jou.

Waarom zou ik mijn schoenen bij jou halen Bart, wat maakt je uniek?

ADVERTENTIE


Uniek is een lastig woord. Mijn kracht is met name dat ik luister, graag leer en analyseer met aandacht. In mijn winkel heb ik veel verschillende pasvormen staan en ik ben niet gevoelig voor ‘mode’ trends of ‘van voor’ prijs reclame knallers die in een landelijk blad kunnen droppen. Voor mij telt de juiste kunststof bij de juiste leest, de werking van de binnenschoen, de mogelijkheid tot het fine tunen van de juiste schoen om een voet. Skischoenen zijn uniek, voeten van mensen ook. Ik beschouw het verkopen van de juiste schoen als een vak waarin ik dagelijks kan leren en wat me nog steeds enorm boeit.

undefined
Foto: Noortje Artz

Vertel ons eens wat meer over je manier van werken? Hoe meet je bijvoorbeeld voeten op?

We meten voeten belast en onbelast op. Bij het ‘onbelast’ meten zien we de stand van de voetboog ten opzichte van de voet lengte. Let op: dit zijn 2 verschillende zaken! Bij het ‘belast’ meten zien we de natuurlijke stand van de voeten en de stand van het onderbeen ten opzichte van de knieën en heupen. Deze gegevens moeten samen komen in de schoen, die goed aansluit op de gehele voet en kuit!

Welke stappen zet je met mij als klant? En waarom is het juist zo belangrijk om het op deze manier te doen?

Wat belangrijk is, is dat we de tijd nemen en wanneer we goed inzicht hebben in welke maat de klant heeft, weten we waar we moeten zoeken voor de juiste schoen. Vragen zoals: Welke maat heeft u? Welke prijs had u in gedachten? En welke kleur zoekt u? zul je mij niet horen stellen.

undefined
Foto: Noortje Artz

Maar, ik kan toch ook op basis van mijn maat & uiterlijk voet een gave schoen (lees ‘kleur’) kiezen, die ik wil?

Nee en dat klinkt wellicht arrogant of lomp, echter ik bepaal voor 70% welke schoen de klant nodig heeft, de voet eigenlijk 100% en de klant die mag en dient een mening te hebben en geeft aan wat hij/zij wil. Ik kan alleen proberen te begrijpen wat de klant aangeeft en van daaruit zo goed mogelijk invulling geven aan wat de beste keuze is. Vaak krijgen we wel complimenten over onze mooie collectie, dus design technisch zullen we het wellicht toch goed doen…

Hoe gaat een intake gesprek in zijn werk?

Bij binnenkomst van een klant willen we weten wie je bent: waarom ga je skiën, wat zijn je ambities, wat wil je bereiken? Veel koffie drinken kan ook een ambitie zijn, dus geloof het of niet, een race schoen is dan wellicht geen goede optie…

undefined
Foto: Noortje Artz

Tot slot nog een leuke tip van Bart

Als je je schoen aantrekt, begin dan even met het totaal ‘open zetten’ van de schoen. En trek daarbij de tong schuin. Zo ontstaat er (veel) meer ruimte om comfortabel in te stappen. Vervolgens ga je beginnen bij de bovenste schnall, zodat de hiel goed vast achter in de schoen komt te zitten. Bouw vervolgens rustig aan op met dichtmaken van de schoen, en dan bedoel ik ‘stap voor stap’ buckle voor buckle en steeds een beetje vaster. Onthoud hierbij ‘vast is vast’!

advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here