advertentie

Minder hersenschuddingen, meer beenbreuken

Door: Pauline van der Waal

Nu het wintersporthoogseizoen inmiddels voorbij is en we langzaam maar zeker afstevenen op de seizoensafsluitingen, is het voor alarmcentrale Eurocross tijd om te balans op te maken.

Minder ongevallen dan vorig seizoen

Er is een duidelijk verschil te zien in het aantal meldingen dat Eurocross heeft binnengekregen in vergelijking met vorig haar. Dit jaar waren dat er ongeveer 1100 (van december tot begin maart), terwijl dat er vorig jaar 12% meer waren. Zoals gebruikelijk kwamen de meeste meldingen uit Oostenrijk, vervolgens uit Frankrijk en Italië.

Goede sneeuw heeft veel effect

Het seizoen 2018-2019 was dat van de enorme hoeveelheid sneeuwval. Hierdoor was het aantal hersenschuddingen een stuk lager dan voorheen. Vallen doe je tenslotte zacht in verse sneeuw.
De prachtige sneeuw nodigde waarschijnlijk wel uit tot extra kilometers, want breuken in de knie of het onderbeen werden daarentegen veel vaker gemeld. Sowieso kun je in diepere, zachtere sneeuw makkelijker blijven steken en zo je been verdraaien.

Gipsvluchten afgeschaft

De traditionele gipsvluchten met onfortuinlijke wintersporters zijn een paar jaar geleden afgeschaft. Toch organiseerde Eurocross één gipsvlucht vanuit Innsbruck om de drukte de baas te blijven. De meeste patiënten konden zelf naar huis met auto, vliegtuig of trein, terwijl zo’n 30% met vervangend vervoer moest reizen, zoals een ambulance of aangepaste taxi.

Ervaringsdeskundigen bij Snowrepublic

Wij, reporters van Snowrepublic, zijn veel in de sneeuw te vinden. En aangezien een ongeluk altijd in een klein hoekje zit, hebben we met elkaar al regelmatig een banaan gezien. Zo brak Rob zijn sleutelbeen in Les Menuires, en waarschuwen Edwin en Maartje voor privéklinieken in Oostenrijk. Tessa brak haar pols, en schreef er later nog dit artikel over.

Een wintersport zonder letsel blijft toch altijd het beste, dus doe voorzichtig!

Bron: Eurocross Assistance
Foto: Tessa Kramer

advertentie
Mountainreporters Reisverhalen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here