Ga nu met korting naar Ischgl. Klik hier voor meer informatie.

Sölden: volop genieten van sneeuw en gezelligheid

Een reisverhaal van Edwin Hagenouw

Als eigenaar en een van de veertien journalisten van snowrepublic.nl bezocht ik de afgelopen jaren veel skiresorts in verschillende landen. Dit seizoen in januari hadden we weer sinds lange tijd een reis naar Ötztal gepland en we waren benieuwd hoe deze beroemde regio de afgelopen jaren was veranderd. Een ding stond vooraf al vast: de sneeuwcondities konden niet beter zijn na vele dagen van serieuze sneeuwval.

Sneeuwkettingen Fernpass
Gelijk even oefenen met sneeuwkettingen op de Fernpass. Foto: snowrepublic.nl

Onze reis duurde langer dan verwacht vanwege veel sneeuw op de Fernpass, waar we sneeuwkettingen moesten gebruiken en een zorgvuldige rit over de wegen naar Sölden moesten maken. Toen we laat in ons hotel aankwamen, hadden we het geluk dat de vriendelijke vrouwen bij de receptie het avondeten voor ons hadden bewaard, zodat we een geweldige start van onze vakantie hadden.

Het sneeuwde en bleef sneeuwen

Toen we de volgende ochtend de gordijnen openmaakten, zagen we dat het nog steeds sneeuwde. Als echte wintersportfans houden we van dit weer en na een snel ontbijt namen we onze ski’s en gingen naar de Giggijoch gondel. Deze gondel is nieuw gebouwd in 2016 en heeft ruimte voor tien personen en een ongelooflijke capaciteit van 4500 personen per uur. Twee roltrappen geven snelle en gemakkelijke toegang tot de terminal die direct is verbonden met de skipiste en de overdekte parkeerplaats. Na het ophalen van onze skipassen stapten we in de gondel en in minder dan negen minuten kamen we aan bij het bergstation op 2283 meter.

Reisverslag Sölden 2018
Het indrukwekkende bergstation van de Gigijoch gondel. Foto: snowrepublic.nl

Daar waren we weer, op deze plek waren we voor de laatste keer ruim tien jaar geleden. We wilden graag direct skiën op de sneeuw die er perfect uit zag, dus we namen snel de dalafdaling op rode pistes #19 en #21. Geweldig om de ski’s weer op onze skischoenen te horen klikken en de vers geprepareerde sneeuw te voelen.

In een strakke lijn skiën we terug naar het Giggijoch dalstation. Misschien was het vanwege de tijd in het seizoen (januari), maar we hadden nooit wachtrijen bij deze gondel of een van de andere liften in het skigebied.

Sölden 2018
De dalafdaling naar het dalstation van Gigijoch. Foto: snowrepublic.nl

Vanwege de sterke wind deze dagen waren de gletsjers Rettenbach en Tiefenbach gesloten, dus we hebben niet de gelegenheid gehad om daar te skiën. Een goede reden om snel terug te gaan om ook dit gebied te onderzoeken.

Sölden sneeuw
Veel sneeuw en bewolking en lege pistes in Sölden. Foto: snowrepublic.nl

Hoewel we deze drie dagen in de regio Ötztal niet de beste weersomstandigheden (wind en veel sneeuw) hadden, vonden we dat de hellingen perfect waren geprepareerd. De skiliften zijn snel en modern en we hoefden nooit te wachten bij de liften of gondels.

Sölden restaurant
Een van de 33 berghutten en restaurants in het skigebied van Sölden. Foto: snowrepublic.nl

In het skigebied zijn 33 berghutten, grote zelfbedieningsrestaurants en kleinere gezellige hutten met vriendelijke service. We waren onder de indruk van de architectuur van IceQ. Een prachtig glazen gebouw met een indrukwekkend uitzicht tussen de hoogste bergen.

IceQ Sölden
IceQ. Toprestaurant en filmlocatie van SPECTRE. Foto: Soelden.com

Deze locatie was ook prominent in beeld in de James Bond film, SPECTRE. In de zomer van 2018 opende de 007 Experience zijn deuren op deze locatie.

Sölden in het Ötztal

Het dorp Sölden is een langgerekt dorp in het Ötztal en is gelegen vlak voor het skigebied Obergurgl-Hochgurgl. Gondels van het dorp brengen je naar de top van Gaislachkogl en het bergstation van Giggijoch. Tussen de gondels in vindt je veel (sport) winkels, restaurants en hotels.

Freeride Sölden
Geweldige vergezichten in Sölden. Foto: snowrepublic.nl

Gaislachkogl is de onbetwiste nummer één skiberg voor freeride-fans in Sölden. Met een top op 3058 meter biedt deze berg afdalingen voor alle voorkeuren en vaardigheden. Vrij steile afdalingen en smalle doorgangen zijn alleen geschikt voor echte experts. Controleer ook het controlepunt van de Freeride op het bergstation Gaislachkogel (tegenover IceQ).

Freeride Soelden
Freeride Checkpoint in Sölden. Foto: snowrepublic.nl

Pow(d)er Card en Obergurgl-Hochgurgl

Omdat we een driedaagse skipas hadden, ontvingen we de gloednieuwe Pow(d)er Card. Met deze kaart krijg je toegang tot 254 kilometer aan pistes en 55 moderne skiliften. Dit was voor ons een geweldige kans om het skigebied van Obergurgl-Hochgurgl voor de eerste keer in ons leven te onderzoeken en dat was een geweldige ervaring. Je kunt er alles over lezen in dit reisverslag.

Après-ski en evenementen in Sölden

De lange skidagen bovenin de bergen van het Ötztal sloten we traditioneel af met gezellige après-ski in een aantal van de beroemde bars van Sölden.

Philipp Sölden
Het terras van Philipp in Sölden. Foto: snowrepublic.nl

Halverwege de berg bij de afdaling van de Gaislachkogel vind je Philipp, een van de beroemdste bars in het dal. Het publiek is internationaal, het feest begint buiten op het terras en wanneer de zon ondergaat gaan de meeste mensen naar binnen om daar tot laat door te feesten. De bar waar we meeste uren doorbrachten en die we het leukst vinden is de Schirmbar naast Hotel Liebe Sonne.

Schirmbar Sölden
Schirmbar Liebe Sonne Sölden. Foto: snowrepublic.nl

De sfeer is ontspannen en de muziek en feestgangers zijn voor 80% Duits. De gemiddelde leeftijd ligt hier aanzienlijk hoger dan in de ernaast gelegen basr Almrausch en Fire&Ice. De Schirmbar is voor ons dé plek om een ​​perfecte dag op de piste af te sluiten.

Jas beveiligd met de Tile bluetooth tracker

Omdat je in de drukte van de après-ski zomaar ineens je jas of iPhone kwijt kunt raken namen we deze reis de Tile bluetooth tracker mee.

Tile is een bluetooth-tracker die ervoor zorgt dat je je spullen makkelijk terug kunt vinden en niet meer kwijt hoeft te raken. Tile heeft naast de Tile Mate (geschikt als sleutelhanger of aan je tas) en Tile Slim (voor in je portemonnee of in je koffer) nu ook de Tile Pro Series uitgebracht. Van de Pro Series namen wij de Tile Sport mee. De Pro Series hebben twee keer zoveel bluetoothbereik (60 meter) en zijn dan ook twee keer zo luid.

Bevindt jouw Tile zich buiten het bluetoothbereik? Dan helpt de Tile Community jouw Tile terug te vinden. Bovendien zijn ze water-resistent tot wel 1,5 meter. Dit laatste maakt ze dan ook ideaal voor gebruik in de sneeuw! Stop er eentje in je jas om ‘m weer gemakkelijk terug te vinden (na de après-ski bijvoorbeeld ) of plak hem op de ski’s of snowboard. Zo hoef je je dus geen zorgen te maken dat je je wintersportspullen kwijt raakt.

Electric Mountain

Op onze laatste dag hadden we het een van de Electric Mountain-shows bij Giggijoch mee te maken. Toen de dj’s van Wild Culture met hun optreden begonnen, verdwenen de wolken en de zon toonde haar gezicht en verlichtte de bergen.

Op 5 en 6 april 2018 vindt het Electric Mountain Festival plaats: 2 dagen lang optredens bij Gigijoch van onder andere Don Diablo, Sunnery James & Ryan Marciano, MATTN, Ummet Ozcan, Bakermat, Jonas Blue & Oliver Heldens en Lady Bee.

Electric Mountain Sölden
Electric Mountain. Foto: snowrepublic.nl

Wat een geweldig moment om onze prachtige dagen in het Ötztal te beëindigen. Maar nu weten we het zeker: we zullen snel terug zijn in dit uitgestrekte en mooie skigebied.

Onze accommodatie in Sölden: Das Central

Dit superdeluxe 5-sterrenhotel in Sölden ligt midden in het centrum van Sölden en wordt omringd door het adembenemende berglandschap van de Ötztaler Alpen en beschikt over een bekroond restaurant, beroemde wijnkelder en een grote spa. Tijdens het winterseizoen biedt Central Spa hotel een gratis pendelbus naar de kabelbanen Giggijoch en Gaislachkogl.

Sölden 2018
Hotel Central in Sölden.

Alle kamers & suites zijn voorzien van een verfijnd interieur in diverse stijlen, van rustiek Tirools tot modern chic. Iedere kamer is van een 5-sterren niveau en voorzien van een grote bedden met hoogwaardige matrassen en prachtig ultrazacht beddengoed en een ruime badkamer met luxe handdoeken en fluffy badjassen.

De alpine stijl. Wij houden ervan!

In de 3 verdiepingen tellende Venzia Water World kun je je lichaam na een inspannende dag weer helemaal in balans brengen. Deze luxe oase bied je een unieke verscheidenheid aan sauna’s, stoombaden en bubbelbaden. Ook is er een prachtig verwarmd binnenzwembad, waar je wat ontspannende baantjes kan trekken en zijn er vele doelgerichte spabehandelingen en massages te boeken. Heb je nog wat energie over? Dan kun je je lichaam nog extra trainen in de goed uitgeruste gym. Het restaurant van Das Central is bekroond met de prestigieuze Toque d’Honneur door de gastronomische gids Gault Millau. Das Central in Sölden

Lees hier alle wintersport reisverhalen

Hochkönig

Hochkönig, een skivakantie vol hoogtepunten

Het skigebied Hochkönig met de drie dorpen Maria Alm, Dienten en Mühlbach biedt wintersporters gevarieerde skipistes met in totaal 120 kilometer pistes en 34 ultramoderne skiliften tegen een adembenemend alpendecor. Lees meer

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer