Ga nu met korting naar Ischgl. Klik hier voor meer informatie.

Eind januari was ik te gast in het prachtige Hochkönig gebied en kon zo in drie dagen veel highlights meepakken die ik graag met jullie deel. Net als de rest van Nederland had ik natuurlijk alle berichten meegekregen over het tekort aan sneeuw in de Alpen tot dusver deze winter, maar de weergoden bleken mijn gebeden te hebben verhoord: enkele dagen voor onze aankomst in Oostenrijk begon het flink te sneeuwen.

Na een heerlijk relaxte heenreis met de NightJet nachttrein zaten we de volgende ochtend al snel in de sneeuw. Het is een ware traktatie om ’s avonds vanuit een grijs en druilerig Amsterdam te vertrekken en de volgende ochtend uit het raam te kijken en een witte wereld te ontdekken.

Om in Hochkönig te komen moet je na de trein overigens nog wel een paar keer overstappen op plaatselijke treinen en een taxi voor het laatste gedeelte. Vlieg je op Salzburg, het dichtstbijzijnde vliegveld, dan ben je na aankomst nog ongeveer een uur verwijderd van het gebied. Neem je de auto, dan is het een kleine duizend kilometer rijden vanuit Utrecht.

Een kleine duizend kilometer met de auto

Heerlijk vertoeven in Hochkönig

Na aankomst in ons zeer comfortabele viersterren Hotel Vital Post in het centrum van het schattige skidorpje Dienten was er gelijk al een eerste gelegenheid om kennis te maken met de trots van het gebied: de lokale keuken. Het Hochkönig gebied gaat er, terecht, prat op de bezoekers te kunnen verwennen met heerlijke gerechten die vaak gemaakt zijn met lokale ingrediënten.

Na een winterse wandeling in de sneeuw was onze eetlust voldoende opgewekt om de uitgebreide lunch eer aan te doen in de gezellige skihut Der Deantnerin, recht aan de piste gelegen naast de afdaling naar Dienten. Het vriendelijke personeel en de moderne maar gezellige inrichting met veel hout kregen de sfeer er al gelijk prima in.

Dankzij onze vroege aankomst konden we na de wandeling terug het dorp in nog even genieten van alle faciliteiten in het hotel. Het hotel heeft een prachtige wellness, met onder andere een zwembad, sauna, zoutgrot, infraroodcabine en kruidensauna. Perfect voor de spieren na een lange dag op de piste.

Hochkönig is een allemansvriend

De Hochkönig torent met zijn 2941 meter uit boven Dienten. De majestueuze berg domineert het uitzicht vanuit dit authentieke plaatsje onderaan de piste. Tenminste, dat hoorden we de volgende dag van onze gids Eva, want door de sneeuwval was alles bewolkt en de zichtbaarheid zeer laag. Dat mocht de pret echter zeker niet drukken, want alle deelnemers aan deze reis stonden te trappelen om de pistes te gaan ontdekken.

Het skigebied Hochkönig is vernoemd naar deze koningsberg, en omvat de skigebieden van Mühlbach, Dienten en Maria Alm. Het gebied maakt deel uit van Ski amadé, een meerdaagse skipas geeft je automatisch recht om in alle Ski amadé gebieden te skiën, maar alleen de echte kilometervreters zullen hier behoefte aan hebben, want het gebied zelf biedt met 120 kilometers piste al meer dan genoeg variëteit voor de meeste vakantiegangers. Onze groep bestond uit geoefende skiërs en snowboarders, maar we hebben ondanks verwoede pogingen tijdens onze dagen lang niet het hele gebied kunnen bestrijken.

Wel kregen we een prima indruk van de veelzijdigheid van het gebied. Voor alle niveau’s is er wat te beleven, van beginner tot gevorderde. Brede, goed onderhouden pistes bieden genoeg plek aan iedereen, waardoor je nooit het idee krijgt in de verdrukking te komen, en de wachttijd bij de liften is geen enkele keer tijdens ons verblijf langer geweest dan een paar minuten, meestal konden we gelijk door de lift in.

Glooiende, vriendelijke blauwe pistes tot pittige zwarte afdalingen, het is er allemaal, en de verse sneeuw zorgde er zelfs voor dat we op onze tweede skidag nog wat off-piste poedersneeuw konden meepakken. Het gebied richt zich niet zozeer op après-ski toeristen, al zijn er wel een aantal après-ski barretjes. Het gebied is bij uitstek geschikt voor families en gasten die meer van rust houden dan van elke dag après-ski.

Ook wintersporters die dol zijn op goed eten, goed skiën en goede voorzieningen komen hier aan hun trekken. De skiliften zijn vanuit het dorp makkelijk te voet te bereiken, dus of je nu met de auto, de trein of het vliegtuig komt, na aankomst hoef je je over vervoer geen zorgen meer te maken zolang je in het Hochkönig gebied blijft.

Lokale lekkernijen tijdens een culinaire skitour

Gelijk op onze eerste skidag mochten we de ideale combinatie van sport en ontspanning meemaken: een culinaire skitour. Om alle culinaire hoogstandjes van de regio te introduceren bij de gasten heeft het Hochkönig skigebied, in samenwerking met de beste skihutten, meerdere tours samengesteld die de gasten op eigen tempo de mogelijkheid bieden om het hele gebied te ontdekken en onderweg heerlijk te eten.

Bij aanschaf van een culinaire tour krijg je drie vouchers, waarmee je bij drie hutten verspreid over het gebied respectievelijk een voor-, hoofd- en nagerecht ontvangt.

Wanneer je waar iets gaat eten mag je helemaal zelf uitmaken en de vouchers blijven het hele jaar geldig. Je hoeft dus niet alles op één dag te proeven, je kunt er de hele vakantie over doen, of zelfs nog een keer terugkomen in de zomer, want de tours zijn ook beschikbaar voor de zomergasten. In plaats van skiënd kun je de tour dan wandelend of fietsend doen.

Je kunt kiezen uit een luxury tour, of twee verschillende local tours. Wij werden verwend met een luxury tour, maar ben je meer van de authentieke Oostenrijkse skihutten met de traditionele bergkost, ga dan voor een tour met lokale gerechten, in hutten die nog traditioneel van sfeer zijn.

Goed eten maakt je vakantie compleet

Wij deden de hele tour in een dag, en ook dat is prima te doen, als je niet meer van plan bent om die avond fors te gaan tafelen. Van een smakelijke steak tartaar bij Der Deantnerin in Dienten, naar een goedgevulde bouillabaisse bij de Steinbock Alm in Hinterthal, en tot slot een perfecte chocoladeverrassing bij skihut Tom in Maria Alm. Bij elke gang hoort vanzelfsprekend ook een begeleidend wijntje, dus plan de gangen niet te snel na elkaar in wil je nog veilig de piste op kunnen. Tonnetje rond rolden we aan het einde van die dag terug het dal in.

Maar daar hield de culinaire ervaring voor die dag nog niet mee op, want die avond waren we te gast in het gloednieuwe restaurant MareMare in Hinterthal. Het shared dining concept van het restaurant was perfect voor ons gezelschap, want door de tafel vol te zetten met allerlei op de Italiaanse keuken geïnspireerde hapjes kon iedereen zelf kiezen hoeveel te eten en konden we alle smaken vergelijken. We waren het er allemaal roerend over eens dat elk gerecht een ervaring op zich was, en zo sloten we onze eerste dag moe maar zeer voldaan af.

Koningstour om het hele gebied te verkennen

Ook de tweede dag liet de zon zich nog niet zien, maar het had de hele nacht gesneeuwd en dus leefden we ons uit op de piste onder het toeziend oog van Gerhard van de skischool in Dienten. Hij liet ons de mooiste afdalingen zien en stelde onze vaardigheden danig op de proef, maar onder zijn kundige begeleiding was de glimlach de hele dag niet van mijn gezicht te slaan. Als ik om me heen keek, kon ik hetzelfde zien bij de anderen in de groep.

Het gebied heeft een ‘Königstour’ samengesteld, waardoor je eenvoudig, ook zonder gids, zelf een tour door het gebied kunt maken. Met in totaal 35 kilometer en 6 bergtoppen is deze tour met recht een ‘koningstour’ te noemen. Een ideale kennismaking voor degenen die nieuw zijn in dit gebied.

Schnapps en sleeën, het perfecte avondje uit

Aan het einde van die dag kwamen de wellnessfaciliteiten in het hotel wederom goed van pas om de zwaarbeproefde beenspieren weer tot leven te wekken, net op tijd voor een pittige avondwandeling vanuit het hotel naar de Grünegg Alm. Deze alm is een authentiek restaurant dat, zoals de meeste restaurants en hotels in dit gebied, al generaties gerund wordt door dezelfde familie.

Een van de jongste telgen van de familie, Johannes, heeft zijn passie gevonden in de Hochkönig Brennerei, de schnappsbranderij van de familie. Hij vertelde ons vol vuur over het hele proces. Hij heeft het assortiment zelf uitgebreid met gin, rum en in de toekomst komt daar nog whiskey bij. Hij is altijd op zoek naar nieuwe smaken in de omgeving om hem heen, zo kun je bij hem ondermeer schnapps proeven in smaken als wortel, berghooi, en alpendennenhout.

Uiteraard moest dit allemaal geproefd worden. Prachtig detail is dat Johannes op zijn vijftiende de jongste Schnappsbrander ooit werd, en dat op een leeftijd dat hij officieel zijn eigen product nog niet eens mocht testen! De familie heeft al vele prijzen gewonnen met hun versnaperingen.

Na de uitgebreide proeverij was het tijd voor de afdaling. Ditmaal niet met de benenwagen, maar met de slee! De Grünegg Alm ligt bovenaan een rodelbaan, en de combinatie van een lange dag skiën, een heerlijk Oostenrijkse avondmaaltijd, gevolgd door een zeker aantal glaasjes schnapps en de eerste keer op een rodelbaan staat garant voor een vermakelijke afdaling, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Zo werd een bezoek aan de alm een compleet avondje uit en een perfecte afsluiter van ons bezoek.

De kroon op ons bezoek

Toch stond ons de volgende dag nog een zeer aangename verrassing te wachten. Voor ons vertrek naar het vliegveld van Salzburg hadden we nog een paar uurtjes de tijd. Tijd die we goed wilden besteden door nog even de piste te bezoeken. Zodra ik naar buiten keek die ochtend begon mijn hart sneller te kloppen, want daar was, totaal onverwacht, dan toch nog de zon! En met die zon kwam het uitzicht. Ineens was hij daar, de koning van het gebied, de Hochkönig. Boven het dorp uit torenend, zoals beloofd.

De koning laat zijn gezicht zien.

Het hele gezelschap repte zich de lift in en bovenop de berg hebben we genoten van het machtige uitzicht en onze geheugenkaarten vol geschoten in de korte tijd die ons restte. Eva had ons verzekerd dat de uitzichten bij mooi weer prachtig waren, en ze had niks teveel gezegd. De berg zelf verzekerde ons op zijn beurt van een prachtig afscheid en ontlokte me de belofte dat ik zeker terug zal keren om meer te ontdekken van dit veelzijdige gebied.

SKI AMADÉ IN CIJFERS

Het hele Ski amadé gebied beslaat 5 regio’s en 25 skioorden. Met in totaal 270 liften en 760 kilometer aan piste raak je hier nooit uitgeskied.

Voor de snelle beslissers heeft het gebied een vroegboekerskorting op de skipassen. Zo kun je, als je online vroeg genoeg vooruit boekt, al een skipas in het hoogseizoen scoren voor maar 284 euro voor 6 dagen.

10 snowparks, 13 funslopes en funcross-parcoursen.

90% van het gebied kan met sneeuwmachines worden besneeuwd.

In het gebied zijn 28 gemarkeerde stijgsporen aangelegd. Dit zorgt ervoor dat toerskiërs niet in botsing komen met de andere pistegebruikers en beschermt de natuur door toerskiërs weg te houden van kwetsbare vegetatie en wildlife.

Wil jij ook naar Hochkönig dit seizoen? Kijk dan hier voor meer informatie.

één reactie op “Reisverslag | De (on)gekroonde koning van Ski amadé”

• Anne
    4 februari 2023 at 18:01

Hier hebben wij ons hart verloren, in Muhlbach am Hkg.
    We komen er al 35 jaar, eerst zomers daarna zomer en winter.
    Dat zegt denk ik genoeg, prachtige natuur en heel lieve gemoedelijke mensen.

Comments are closed.

Ski amade

Ski amadé – Het grootste skiparadijs van Oostenrijk

Alleen in Ski Amadé kun je met één skipas skiën op maar liefst 760 kilometer piste. Tot 270 moderne liften en 356 van de best geprepareerde pistes, gelegen in een adembenemend berglandschap, wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer

Saalbach Hinterglemm

Voel jij ook die heerlijke winterspanning ?

Boek dan snel de coolste accommodatie voor je skivakantie in het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn! Beleef deze winter de onvergetelijke wintermomenten op maar liefst 270 downhill-kilometers in Home of Lässig! Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer