Tags
REISTIPS | Naar de wintersport met een elektrische auto? Dan hebben we 10 tips voor je!
21 december 2022
Met een elektrische auto op wintersport? Check onze tien ultieme tips voor een goede, ontspannen en veilige reis naar de bergen.
Ga jij dit seizoen met de elektrische auto naar de wintersport dan moet je je goed voorbereiden. Eigenlijk nét een beetje meer dan met een benzine- of dieselauto. Wij geven je graag tien tips hoe je zorgeloos op wintersport kunt met jouw elektrische auto. Altijd handig. En kende jij deze tips al, maar heb je nóg meer tips? Laat ze dan achter in de reacties. Daar help je anderen ook weer mee!
#1 Zet je verwarming aan als je oplaadt
Als het koud is tijdens je reis richting de wintersport is het belangrijk om je auto tijdens het opladen te verwarmen. Dit komt namelijk de actieradius ten goede. Ook tijdens het snelladen kun je gewoon je verwarming aan laten. En zeg nou zelf: het is ook gewoon lekker om weer in een warme auto te kunnen stappen. Maar, overdrijf niet. Zie daarvoor tip 2.
#2 Wees zuinig met het gebruik en opladen van elektronische apparatuur
Tijdens een lange reis is het logisch dat je je mobiele telefoon of tablet oplaadt met de 12 volt oplader. Maar dat trekt stroom van de accu van je elektrische auto en kan behoorlijk wat aantal kilometers rijbereik schelen. Dat geldt ook voor het gebruik van alle vormen van verwarming. Dus wees spaarzaam met de stoelverwarming, stuurverwarming etc. Mocht je toch in een file komen is het daarom ook handig om dekentjes en wat warme dranken in een thermosfles mee te nemen. Iets met “better safe than sorry”.
#3 Gebruik een ergonomische dakkoffer
Een dakkoffer op je dak is natuurlijk reuze handig als je je ski’s, snowboard, snowboots en alle andere wintersportspullen in wilt vervoeren. Maar zo’n dakkoffer is niet erg zuinig vanwege het feit dat de koffer voor meer luchtweerstand zorgt. Zeker als je hogere snelheden behaald gaat dit ten koste van je rijbereik.
#4 Pas je snelheid aan met sneeuwkettingen
Natuurlijk moet je ook op de wielen van je elektrische auto sneeuwkettingen gebruiken als de weersomstandigheden daarom vragen. Wees je ervan bewust dat een elektrische auto zo’n 500 kilo zwaarder is en dat in combinatie met de sneeuwkettingen ervoor kan zorgen dat je eerder slipt. Pas dus je snelheid aan (dat moet natuurlijk eigenlijk natuurlijk altijd met sneeuw op de weg).
#5 Leg je laadkabel bovenop je bagage
Deze tip is super logisch, maar toch…..Aan onderweg laden ontkom je onderweg niet. Dus vergeet niet je kabel bovenop je bagage te leggen (als je geen frunk hebt) en niet onderop. Anders sta je daar in de vrieskou al je bagage eruit te halen voordat je bij je kabel bent. De thuiskabel (met verlengsnoer!) is ook handig om mee te nemen als je in je wintersportdorp geen laadpaal tot je beschikking hebt. Dan kun je je auto opladen via een “gewoon” stopcontact, bijvoorbeeld bij je hotel. Sowieso is het handig om van tevoren te checken waar je in je wintersportbestemming kunt laden. En nee, je auto opladen aan een lantaarnpaal mag (nog) niet….
#6 Zorg dat je kabel niet bevriest
En nu we het toch over die laadkabel hebben: zorg dat ie niet bevriest. Je kunt dit voor zijn door te zorgen er geen vocht langs de kabel de stekker in kan lopen. Laat daarom de kabel niet strak over de auto lopen, maar creëer een ‘druppellus’: een naar beneden gerichte lus als een halve maan. Mocht de kabel dan toch vastvriezen, is er vaak een mechanische ontgrendeling. Check daarvoor het onderhoudsboekje van je elektrische auto. Je kunt ook de uiteinde met een doek omwinden of een warmwaterkruik gebruiken. Oh enne….natuurlijk nooit (warm) water gebruiken om ‘m te ontdooien.
#7 Plan je route
Opnieuw best een logische tip, maar er zijn diverse mogelijkheden om je route naar de wintersport langs de juiste laadmogelijkheden te plannen. Dat is noodzakelijk, want je bent wellicht gewend aan de grote hoeveelheid laadmogelijkheden in Nederland. In andere landen is die hoeveelheid beduidend minder. Eén daarvan die van de ANWB. Maar de apps Chargemap of EV Charging zijn ook erg handig. Het is een open deur, maar wacht -zeker tijdens drukke dagen- niet te lang met laden.
#8 Neem verschillende laadpassen mee
Neem, als het even kan, verschillende soorten laadpassen mee. Dan weet je vrijwel zeker dat je altijd terecht kunt. Sowieso is een credit card óók handig. Maar goed, die is altijd handig.
#9 Gastladen bij Tesla
Sinds begin 2022 mag je bij steeds meer Tesla Superchargers ook met een niet-Tesla laden, onder meer in Frankrijk, Duitsland, België, Luxemburg, Oostenrijk en Scandinavië. Behalve op twee cruciale plekken voor de wintersport: in Italië en in de Franse Alpen. Het handigste is om de Tesla app te installeren zodat je kunt zien waar je kunt laden en hoe je daarvoor moet betalen.
#10 Laat ‘m niet de hele nacht aan de laadpaal staan
In Nederland betaal je per geladen kilowattuur. Dat is niet overal zo. In Oostenrijk bijvoorbeeld, betaal je per laadminuut. Meestal ligt dat rond de 10 a 20 cent (check wel altijd even de meest actuele prijs) en bij een snellader kan dat oplopen tot zo’n 70 cent. Laat je je auto dus de hele nacht aan de lader staan komt je dat letterlijk duur te staan. Bovendien is het aantal laadpalen dun bezaaid en is het best aso om je auto de hele nacht er aan te laten staan.
Bron: Autoweek | ANWB | Alle foto’s: pixabay.com
Lees ook:
Ik ben ontzettend gek op wintersporten. ’t Maakt me niet uit waar ik dat doe, als er maar sneeuw ligt. En als ik er maar schrijven kan, zoals ik dat sinds 2008 doe voor Snowrepublic. Na het snowboarden hou ik er ook enorm van om een biertje te drinken in de après-ski tent en de bekende après-ski nummers mee te lallen. En oh ja, ik ben die hard Goofy 🙂