Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang FieberbrunnSkicircus

Pitztal Hochzeiger 40 km piste prepareren

Door Hans Verweij

Afgelopen week bezocht ik het skigebied Pitztal Hochzeiger in Tirol. In dit skigebied had ik de mogelijkheid op diverse terreinen wat verder te kijken dan de gemiddelde wintersporter. Het leven van een Snowrepublic reporters heeft zo z’n voordelen. Nederlanders mopperen wel eens over de prijzen van een skipas, maar wat gebeurt er eigenlijk allemaal met dit geld? Deze week een tweetal artikelen over het dagelijks prepareren van de pistes en een kijkje achter de schermen van het besneeuwen van de pistes.

Mee op pad met Marcus, chauffeur op een PistenBully 600

Het team

Ik rijd mee met Marcus op een PistenBully 600. Marcus zorgt samen met zeven collega’s dat er elke ochtend weer veertig kilometer piste strak geprepareerd ligt voor de vele skiërs en boarders van het Hochzeiger skigebied. Het team van acht mannen heeft zes PistenBully’s ter beschikking. Marcus en zijn collega’s werken het hele seizoen zes dagen op en twee dagen af. Het team verzamelt in de garage elke dag om vier uur ’s middags voor een briefing om de actuele situatie door te nemen en om te horen van de sneeuwmakers en de pistedienst of er bijzonderheden zijn. Dit kan bijvoorbeeld informatie zijn over lawines, lawinegevaar, natuursneeuw die verplaatst moet worden of kunstsneeuw die uitgereden moet worden.

Marcus en zijn collega’s werken het hele seizoen zes dagen op en twee dagen af

Rond half vijf wordt begonnen met het prepareren van de pistes. Om veertig kilometer piste te prepareren, zijn ze met zes machines bezig tot ongeveer twaalf uur ’s nachts. Dan moeten alle PisteBully’s weer de garage in en kunnen de mannen met de gondel (die ze dan zelf bedienen) naar het dalstation. Naar verluidt, wordt er dan nog een Schnapps genuttigd voordat de dienst er helemaal op zit.

De PistenBully 600

De PistenBully waar ik de passagier van mocht zijn, is een waar krachtmonster. Deze zescilinder beschikt over 455 paardenkrachten en heeft driehonderd liter brandstof aan boord. Verbruik ligt op ongeveer twintig liter per uur. Verder heeft de Pistenbully nog een staalkabel aan boord die de krachtbron ondersteunt op hele steile pistes. Deze kabel is maar liefst elfhonderd meter lang!

De geavanceerde cockpit van een PistenBully 600

Wat heb je nodig?

Het frappante vond ik dat je voor het besturen van een PistenBully wettelijk eigenlijk geen rijbewijs nodig hebt. Het is geen openbare weg en daar zijn ook in de Oostenrijkse wetgeving geen voorzieningen voor. Natuurlijk betekent dat niet dat het bedrijf wat verantwoordelijk is voor de liften, sneeuwkanonnen en PistenBully’s iedereen zomaar met zo een machine op pad stuurt. Er is een gedegen opleiding en nieuwe chauffeurs worden in zo een 6 maanden opgeleid tot volwaardig PistenBullychauffeur. Marcus, de chauffeur waarmee ik meereed, prepareert de pistes al ruim vijf jaar maar één van zijn collega’s is al tweeëndertig jaar werkzaam voor Pitztal Hochzeiger. Vacatures zijn er dus bijna nooit.

De krachtbron van een PistenBully 600

Pistenbully’s en besneeuwing

Pistenbully’s spelen een belangrijke rol in het proces van de besneeuwing van een skigebied. Terwijl de pistenbully’s elke avond weer hun routes over de pistes volgen, seint een GPS-unit in de pistenbully voortdurend signalen naar de computers van de sneeuwmakers. Doordat in de zomer al die punten ook al middels GPS in kaart zijn gebracht, kan door het verschil in GPS coördinaten voortdurend de exacte sneeuwhoogte op elk punt bepaald worden. In het volgende artikel meer over de techniek achter de besneeuwing van het skigebied Pitztal Hochzeiger.

videoverslag prepareren pistes in het skigebied Hochzeiger Pitztal
Ga nu naar Ischgl met mooie aanbiedingen!Aanbiedingen Ischgl

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here