Er wordt al jaren over gepraat, maar nu lijkt er een oplossing te komen voor de lange files die er in de zomer en winter staan bij de Fernpass. Gisteren presenteerde de Tiroolse regering de plannen die kort gezegd bestaan uit de bouw van twee tunnels en tolheffing. Nu maar hopen dat deze plannen daadwerkelijk tot uitvoer worden gebracht. Er zijn immers in de 40 jaar waarin men hier over praat al meerdere oplossingen voorgedragen, maar die zijn nooit gerealiseerd.

Vrachtverkeer

De B179 staat vele wintersporters in het collectieve geheugen als de laatste hobbel die je moet nemen voordat je bij je wintersportbestemming aankomt. Het is vaak een forse hobbel, want er kan enorm veel file staan. Maar het zijn niet alleen de vakantiegangers die last hebben van deze opstoppingen. Ook het toenemende vrachtverkeer heeft last van deze opstoppingen en veroorzaken ze zelf ook omdat ze de bochten lastig kunnen nemen.

De tunnel

Er komt dus een tunnel. Je zou denken dat deze Fernpasstunnel genoemd gaat worden, maar niets is minder de waar. De naam die nu aan de tunnel wordt gegeven is “Scheiteltunnel”. En nu maar hopen dat deze niet in de Nederlandse volksman de sch….gaat heten. Enfin, je snapt me. Deze nieuwe tunnel wordt zo’n 1,5 kilometer lang en komt onder de bestaande pas te liggen. Het voordeel is dat er minder hoogtemeters overwonnen hoeven te worden en dat het aantal bochten een stuk kleiner wordt zodat het vrachtverkeer voor een betere doorstroming zorgt. Naar verwachting is de tunnel in 2028 klaar.

En die tweede tunnel dan?

De tweede tunnel is eigenlijk niet echt een tunnel, maar een extra buis bij de Lermoos tunnel. Met de bouw van deze tunnel maakt men haast omdat in 2027 de buis door het gebrek aan vluchtwegen volgens Europese regels niet meer gebruikt mag worden. Door de komst van deze tweede tunnel zal ook hier het verkeer beter gaan doorstromen en zullen er minder ongelukken gebeuren. De investering voor de aanleg van deze extra buis bedraagt 250 miljoen euro en is al Europees aanbesteed. Naar verwachting is de buis in 2029 klaar. Vanaf dat moment gaat het verkeer van de oude buis naar de nieuwe buis zodat de oude kan worden gerenoveerd. Deze zou dan in 2030 klaar moeten zijn.

Tolheffing

Wie gaat dat allemaal betalen? Nou heel simpel: wij. De bouw van de tunnels wordt betaald uit de inkomsten van de tolheffing die dan gaat plaatsvinden. Er zullen twee tolmomenten worden ingeregeld: eentje aan de zuidkant van de nieuwe tunnel en eentje aan de noordkant. Voor een enkeltje ga je straks 14 euro betalen. Ter vergelijking: een ritje door de niet ver ervandaan gelegen Arlbergtunnel kostte afgelopen seizoen iets van 12 euro. Ik vermoed echter dat tegen de tijd dat de tunnel écht klaar is de inflatie op deze prijs z’n beslag zal hebben en we tegen die tijd dus meer zullen betalen.

Compensatie

Alle 13.000 huishoudens die rond de tunnel wonen zullen worden gecompenseerd voor de tolheffing. Zij zullen vouchers ontvangen met een waarde van 290 euro per jaar. Daarmee kunnen ze zo’n 20 x een enkele reis door de tunnel maken. Dat is voor veel inwoners die soms dagelijks het traject nemen onvoldoende en stuit mede daardoor nog op veel weerstand onder de lokale bevolking.

Bron: TT.com | Orf.at | Hoofdfoto: webcambeeld Fernpass

Lees ook:

 

Schladming Dacstein

Oneindig skiplezier in Schladming-Dachstein

Pak de gondel omhoog en maak lange afdalingen. In het skigebied Schladming-Dachstein in Stiermarken, met 8 skibergen en meer dan 230 kilometer eersteklas pistes staat niets een geslaagde wintervakantie in de weg. Het hart van het skiplezier is de Schladminger 4-Berge-Skischaukel, die vier skibergen met elkaar verbindt. Beleef onvergetelijke ski-avonturen in Schladming-Dachstein. Lees meer

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer