Nieuwe maatregelen bij de Arlbergtunnel moeten wachttijden en files verminderen
Goed nieuws voor wintersporters en vakantiegangers die de Arlbergtunnel passeren. Met de introductie van twee barrièrevrije tolstroken hoopt Asfinag de doorstroom bij de tolhuisjes aanzienlijk te verbeteren. Dit systeem zou ook onder barre weersomstandigheden moeten werken en biedt veel voordelen voor wie slim plant.
Digitale tolkaart Arlbergtunnel
Voertuigbezitters die vooraf een digitaal tolvignet of een meerrittenkaart hebben aangeschaft, hoeven niet meer in de rij te staan. Zij kunnen gebruikmaken van de groen gemarkeerde rijstrook, legt Stefan Zangerle van Asfinag Maut Service GmbH uit. “Deze oplossing zal vooral van pas komen tijdens de spits.” Tijdens spits passeren er wel tot 1.100 voertuigen.
Het systeem registreert automatisch het kenteken van het voertuig, ook bij hevige sneeuwval. Op de groene baan worden zowel de voor- als achternummerplaten gelezen. Wie zonder toestemming doorrijdt, moet een fikse boete betalen: 120 euro.
Flex Service
Het systeem is niet nieuw: bij het tolstation Schönberg wordt al sinds augustus een vergelijkbaar systeem gebruikt. Hier heeft ruim 50% van de voertuigen inmiddels een digitale tolkaart of jaartolkaart. Voor de Arlbergtunnel betekent dit dat ook steeds meer reizigers gebruik maken van de zogenaamde Flex Service. Hierbij wordt de tol automatisch afgeschreven tegen de laagste prijs – een groot voordeel voor frequente gebruikers.
Bredere stroken
Met de renovatie van de Arlbergtunnel en de ingebruikname van de nieuwe inrichting rond de tunnel op 22 november zijn ook de tolstroken breder gemaakt. De twaalf stroken zijn nu 3,40 meter breed, en er is een brug gebouwd zodat medewerkers veilig naar de verschillende tolhuisjes kunnen lopen. Het hele project is gericht op efficiëntie en veiligheid, zowel voor medewerkers als voor reizigers.
Meer informatie vind je op de pagina van Asfinag.
Bron: TT.com | Hoofdfoto: Patricia Christiani
Anderen lazen ook:
- 10 epische momenten tijdens de heenreis naar wintersport
- SKILIFT-VRAGEN | Wie maken de piste meer kapot, boarders of skiërs?
- 10 dingen die iedereen doet bij aankomst op de wintersportbestemming
Skiën doe ik met zoveel liefde dat je het rustig een obsessie kunt noemen. En als reporter voor Snowrepublic komen er maar liefst drie passies samen: schrijven, wintersport en alles wat er online gebeurt. Ook hou ik van een gezellige après-ski en is de bijbehorende muziek mijn guilty pleasure.
Voor jou ga ik op zoek naar de laatste nieuwtjes, beste tips en leukste spots op wintersportgebied!