advertentie
Ski Safari

Nieuwe gondel naar Zermatt en Matterhorn is klaar!

Door: Saskia Smulders

We schreven er al meerdere artikelen over, maar nu is ie dan eindelijk echt klaar: de hoogste 3S gondel in het Zwitserse Zermatt die je naar de Matterhorn brengt. Deze nieuwe gondel is meteen de hoogste 3S gondel ter wereld en heeft zelfs Swarovski steentjes verwerkt in het interieur. Daarnaast is de nieuwe gondel ook nog eens duurzaam, want hij produceert zelf stroom.

Drie jaar

Drie jaar maar liefst is er aan de nieuwe gondel gebouwd. Die tijd hadden ze nodig omdat vooral de bouw van het bergstation op de Matterhorn een tijdrovende en ingewikkelde klus was. Als je naar de foto’s kijkt, snap je ook waarom.

Mattherhorn
Het bergstation ligt half in de berg verscholen | Foto: Matterhornsparadise.ch

Het bergstation is op een hoogte van bijna 4.000 meter gebouwd en de bouwvakkers hadden niet alleen last van de soms extreme kou, maar ook van het zuurstofgebrek. Natuurlijk “werkt” het beton van de fundering alsook het gesteente van de berg onder invloed van wisselende temperaturen wat het werk absoluut tot een grote uitdaging maakte. Op de website van Matterhorn’s paradise vind je een toffe timelapse van de bouw.

Maar liefst 280.000 Swarovski kristallen zitten er verwerkt in de nieuwe 3S gondel

Wat is een 3S gondel?

Je komt de term wel vaker tegen, bijvoorbeeld ook bij de vorig jaar geopende 3S gondel in Stubai of die van Ischgl. Maar wat is nu eigenlijk een 3S gondel? Die 3 staat voor het aantal kabels; drie dus. Twee daarvan zitten vast aan de berg-, midden of dalstations; dit zijn de draagkabels. Omdat ze vast zitten hebben ze minder kans om heen en weer te gaan tijdens harde wind of andere weersinvloeden. Dat betekent meer stabiliteit. De derde kabel zorgt ervoor dat de gondel naar boven en beneden kan bewegen; de trekkabel. Meer informatie over de technische aspecten van de nieuwe gondel vind je hier. Voordeel van deze 3S constructie is dat je relatief weinig liftpalen nodig hebt en dus grote afstanden kan overbruggen. In het geval van de 3S op de Matterhorn is de grootste afstand die afgelegd wordt ruim 2,7 kilometer.

Detail van een van de kabels | Foto: Zermatt Bergbahnen

De 3S gondels hebben als grote voordeel dat je een grotere hoeveelheid cabines eraan kunt koppelen waardoor de capaciteit om mensen te vervoeren sterk toeneemt. Daarnaast zijn dit type liften energiezuinig en snel. En zoals gezegd: je kunt er grote afstanden mee overbruggen zonder liftpalen. De eerste 3S bahn werd ook gebouwd in Zwitserland, namelijk in Saas Fee. Inmiddels kom je op heel veel plekken 3S bahnen tegen, zoals bijvoorbeeld in Ischgl waar je de 3S Pardatschgratbahn aantreft. De 3S bahnen worden inmiddels door diverse liftfabrikanten gebouwd.

De Pardatschgratbahn in Ischgl, ook een 3S gondel. | Foto: onbekend
Eén van de vier gondels die bekleedt zijn met Swarovski kristallen | Foto: Zermatt Bergbahnen

Terug naar de 3S bahn van Zermatt, die de toepasselijke naam “Matterhorn Glacier Ride” heeft meegekregen. Dit is de hoogste 3S bahn ter wereld, want deze gondel overbrugt maar liefst 898 hoogtemeters. Het dalstation Trockener Steg ligt op 2930 meter en het bergstation, Klein Matterhorn, op 3820 m.

Hoe zit het nou met die Swarovski kristallen?

Ik hoor ’t je denken: hoe zit het nou met die Swarovski kristallen? Nou, de bouwers hebben gedacht: wat kunnen we nou doen om onze bezoekers een echte experience mee te geven? Toen is het idee gekomen om vier van de in totaal 25 gondels uit te rusten met een super de luxe interieur waarbij er maar liefst 280.000 Swarovski kristallen gebruikt zijn. Het interieur is verder bekleed met alcantara leer, heeft natuurlijk stoelverwarming en het plafond heeft LED verlichting die de illusie van een sterrenhemel geeft.

De kristallen in detail | Foto: Zermatt Bergbahnen

Als je in de gelukkige omstandigheid bent om in een van deze vier gondels te mogen zitten wacht je gedurende de “reis” nog een extra verrassing. Drie minuten na vertrek van de in totaal de negen minuten durende rit naar het hoogste bergstation van Europa, zal de matglazen vloer zich openen zodat je een fantastisch uitzicht hebt op het gletsjerlandschap 170 meter. Het effect is gemaakt van een gelamineerde glaslaag, die wordt geactiveerd door elektrische stroom, opgewekt door de gondel zelf.

Hier staat dus iemand op de bodem van een van de gondels…| Foto: Zermatt Bergbahnen

Levering van energie

De nieuwe gondel produceert zelf stroom. Dat kan gebeuren omdat er tijdens de bouw gebruik gemaakt is van een zgn. fotovoltaïsch systeem. Dit wordt ook wel  PV-cel genoemd, is het bekendste en meest toegepaste type zonnecel.

Dit systeem bestaat uit 485 modules die allemaal energie genereren. Daarmee kunnen zo’n 35 gezinnen voorzien worden van stroom.

Verbetering verbinding tussen Italië en Zwitserland

De bouw van de nieuwe kabelbaan is nog maar het begin van een veel groter project, de zogenaamde “Alpine Crossing”, die Zermatt moet gaan verbinden met meer skigebieden in Noord-Italië. Zo moet er uiteindelijk een verbinding ontstaan tussen Zermatt, Cervinia / Valtournenche en Monte Rosa, waardoor een van ’s werelds grootste samenhangende skigebieden zou ontstaan. De volgende stap is om een ​​3S-gondel te bouwen tussen Klein Matterhorn en Testa Grigia, 3480 meter boven de zeespiegel, het hoogste punt van Cervinia.

Lees ook:

 

advertentie
Magische winterreizen naar IJsland

1 REACTIE

  1. Wel even vermelden dat je in deze 4 gondels alleen met normale, dus geen skischoenen, mag.
    Maar zelfs de gewone gondels zijn fantastisch, 24 zitplaatsen en 4 staanplaatsen met een giga uitzicht!!!

Comments are closed.