Het is je waarschijnlijk niet ontgaan dat er dit seizoen al veel meer dodelijke ongevallen zijn geweest dan in voorgaande jaren. De “moeilijke” pisteomstandigheden veroorzaakt door de uitzonderlijke hoge temperatuur en de weinige sneeuw zorgen voor een sterke toename van de ongevallen. Dat stelt de uitbaters van de skigebieden, veelal de liftexploitanten, voor moeilijke keuzes. Tegelijkertijd klinkt de oproep aan skiërs om zich aan te passen aan de omstandigheden. En dat blijkt soms lastig….

Secundaire verplichting

Als je als wintersporter een skipas koopt, koop je niet alleen de mogelijkheid om naar boven te gaan met de lift en lekker af te dalen, maar “koop” je ook het vertrouwen dat exploitanten er alles aan doen om de pistes te beveiligen. Dit is namelijk een secundaire verplichting van de liftexploitanten. Het aantal ongelukken de laatste dagen loopt de spuigaten uit.

Collega reporter Patricia schreef eerder al dat de kans op skiongelukken tijdens de kerstvakantie groter zou zijn. En gisteren nog schreef collega reporter Karin over het vreselijke skiongeluk dat een Nederlandse vrouw op Nieuwjaarsdag in Hintertux trof.

Oeps... gesperrt! Foto: Pauline van der Waal
Oeps… gesperrt! Foto: Pauline van der Waal

Verplichting van de wintersporter

Maar wat is een liftexploitant wel of juist niet verplicht? Dat is nog geen makkelijke zaak zegt de voorzitter én advocaat van de Oostenrijkse Alpenclub. Volgens hem hoeven exploitanten slechts voorzorgsmaatregelen te nemen tegen die gevaren die wintersporters niet kunnen verwachten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een groot gat in de piste. Veel van de (dodelijke) ongelukken zijn echter te wijten aan persoonlijke nalatigheid van de wintersporter zelf.

“Als je over de rand skiet en tegen een boom botst, kun je dat lift exploitant niet kwalijk nemen”, zo zegt hij. Dat dat regelmatig gebeurt blijkt dus uit het grote aantal ongelukken van de laatste tijd. Dat de situatie uitzonderlijk is bevestigen ook de klinieken in Innsbruck en Reutte. “Het zijn veel Nederlanders die worden binnengebracht” zegt arts Christian Druml. “Ze moeten beter leren skiën”, zo zegt hij in de Tiroler Tageszeitung.

B-netten

Volgens de advocaat is het voor de uitbaters op dit moment lastig om de juiste balans te vinden. De bekende oranje veiligheidsnetten (zgn. B-netten, of in de volksmond sinaasappelnetten genoemd) zouden alleen op zeer prominente locaties moeten worden gezet. “Het opzetten van meer dan B-netten is eigenlijk niet gebruikelijk en is niet vereist door de jurisprudentie”, zegt de voorzitter van de Alpine Club.

Deze netten zijn echter vaak niet voldoende zijn om ernstige ongevallen te voorkomen. In de toekomst zouden exploitanten zich moeten afvragen of steile en ijzige hellingen van geval tot geval moeten worden gesloten wanneer de omstandigheden heersen zoals ze nu zijn.

Eigen verantwoordelijkheid

De vele dodelijke ongelukken op de Tiroolse hellingen “zetten je aan het denken”, zegt Franz Hörl, woordvoerder van de kabelbaanindustrie. Zelfs binnen de industrie wordt nagedacht over wat er aan dergelijke ernstige ongevallen kan worden gedaan. Hij deed een beroep op eigen verantwoordelijkheid. Pas het tempo aan en “houd je gedisciplineerd aan de FIS hellingsregels”, eiste Hörl. Pas je snelheid aan, want het kán simpelweg niet zo hard door de slechte omstandigheden op de pistes.

Pistes Sluiten?

Er wordt volop gediscussieerd over wat te doen tegen het grote aantal ongelukken? Eén van de opties zou het sluiten van de pistes kunnen zijn. In Oostenrijk zijn ze er helder over.

Het hoofd van de Raad van Toezicht voor Alpen Veiligheid, Peter Paal, is fel tegen het sluiten van hellingen vanwege de ongelukken. Ook hij doet een nadrukkelijke oproep aan de persoonlijke verantwoordelijkheid van de skiërs. “Pas je aan!”

Wat moet je wel en niet doen om veilig te skiën op slechte pistes?

De collega’s van Wintersport.nl gaven eerder deze week al zeer nuttige tips hoe je het beste veilig kunt skiën en boarden op pistes met slechte sneeuw. We geven je er in een notendop een paar. De complete tips zijn terug te lezen op de website van de collega’s.

#1 Ski langzamer

Pas je tempo aan zodat je tijdig kunt anticiperen op andere skiërs die kunnen vallen, maar ook op de mogelijkheid dat je zelf valt. Snel remmen bij slechte sneeuw vraagt meer techniek én duurt langer.

#2 Ski minder steil

Is de sneeuw ijzig en hard? Dan kan je bij een val letterlijk vele meters verder doorschuiven en is de kans op een ongeluk of letsel veel groter. Kies gewoon een minder steile piste

#3 Zorg voor goed materiaal

Goed geslepen en gewaxt materiaal is altijd veilig en prettig, maar nu is het extra belangrijk om hiervoor te zorgen. Zo heb je meer grip. En denk nog even aan de afstelling van je bindingen.

#4 Neem nog een keertje les

In goede sneeuw is iedereen een goede skiër, maar in slechte sneeuw….Als de sneeuw slecht is loont het om eens een lesje te nemen om die techniek ook ‘ns onder de knie te krijgen.

#5 Stop op tijd en rust uit

Zware, moeilijke sneeuw vergt veel van je spieren en conditie. Stop dus tijdig om te kunnen herstellen en te blijven focussen. Bovendien zul je merken dat dalafdalingen in slechte staat zijn en daarnaast ook heel druk kunnen zijn.

Zo moet het dus niet…

Op drukke pistes zoals hier zit een ongeluk in een klein hoekje. Pas je snelheid aan bij de snelheid van de andere skiërs en zorg dat je de controle behoudt. Neem je verantwoordelijkheid, want anders…

Bron: Orf. at | TT.com | Wintersport.nl | Hoofdfoto: Pauline van der Waal

Lees ook:

6 Reactie op “Na vele dodelijke ongelukken op de piste staan liftexploitanten voor moeilijke keuzes”

  • Sander Kan
    4 januari 2023 at 21:15

    Na mijn berichtje vanochtend is vandaag is nog 1 van mijn gasten onderuit geskied door een jonge jongen met veel te hoge snelheid aan het einde van een steile zwarte afdaling met een veel te belabberde skitechniek voor de snelheid waarmee hij naar beneden kwam! (Plan du Fou, Nendaz) Ik heb het idee dat hij erg geschrokken is van zijn actie.

  • Ferry
    4 januari 2023 at 09:07

    Hoi Iwein, Ik ben het helemaal eens met jou. Ik ben nu 56 en ski al 51 jaar meerdere keren per jaar. Ik heb ooit als 4a5 jarige leren skiën in Garmisch en daar was toen veel aandacht voor de regels en gevaren. Tegenwoordig denken mensen idd dat ze alles kunnen en alles een computerspel is en ze niets kan gebeuren. Ik denk dat er veel duidelijker gemaakt moet worden dat er risico’s zijn en je daar goed over moet blijven nadenken. Maar goed dat is ook het leven en geeft je soms ook het gevoel van echt leven en vrijheid. Maar mensen moeten meer eigen verantwoording hebben en meer respect hebben voor alles om zich heen (natuur, andere mensen, gevaar, enz.) . Dit zou al een hoop helpen, als daarbij de pistebeheerders ook hun verantwoordelijkheid nemen zou dit idd een hoop oplossen. Maar ook veel meer nadruk op leggen bij skilessen, dan blijft skiën voor iedereen leuk 😉

  • Sander Kan
    4 januari 2023 at 07:18

    Heel erg veel overschatting van de skiërs over hun eigen kunnen. Het is op de piste onveiliger in het hoogseizoen dan naast de piste. Het heeft vaak veel weg van een Duitse autobahn zonder snelheidslimiet. Daar knallen we ook allemaal overheen om zo snel mogelijk in de Alpen te zijn. Vorig jaar waren er ook een aantal dodelijke ongelukken met kinderen en jong volwassenen in de kerst periode door botsingen, wat ik me herinner waren de omstandigheden toen een stuk beter!

  • Eduard Deno
    3 januari 2023 at 21:45

    Sommige pisten zou men moeten sluiten indien ze er slecht (ijzig)bijliggen
    Zouden er minder ongelukken gebeuren
    Skiers die hun snelheid niet aanpassen of niet bekwaam zijn de piste af te dalen zouden door de pistenwacht verwijderd moeten worden
    Veel jongeren beseffen niet dat ze onbekwaam zijn om op volle snelheid een piste af te komen
    Stel voor dat men meer veiligheidspersoneel moet nemen die er op toezien dat de piste -skireglementen worden nageleefd

  • Iwein Perdaens
    3 januari 2023 at 13:55

    Ik ben 14 jaar (volledig seizoen) skileraar in Duitsland en mag dus wel zeggen dat ik al wat gezien en meegemaakt heb. Als men op wintersport gaat wil men skiën. Door het gebrek aan sneeuw is de ruimte dit beschikbaar is beperkt. Zeg er dan nog eens bij dat de sneeuw van slechte kwaliteit is. Dan heb je alles mooie op een rij om er een puinhoop van te maken. Ik volg de berichtgeving op de voet en wijs zeker niet alleen uitbaters maar zeker naar de skiërs zelf. Er wordt te weinig aandacht besteed aan de pistenregels, het eigen kunnen wordt overschat en men houd er geen rekening mee dat er we weer een (voor sommige meer) jaartje tussen is

    • Saskia Smulders
      Saskia Smulders
      3 januari 2023 at 14:09

      Hi Iwein, dank voor je reactie. In het artikel wordt inderdaad ook melding gemaakt van het feit dat de omstandigheden slecht zijn en dat het veelal komt door de persoonlijke inschatting van de skiërs zelf. De combinatie maakt het helemaal bont. Net als dat er in het artikel staat dat de pistenregels beter nageleefd zouden moeten worden. Volgens mij zijn we het dus volkomen eens :-).

Comments are closed.

 

CP Helmen

CP Skihelmen met vizier 

Het Zwitserse topmerk CP focust zich als pionier van de Skihelm met Vizier al ruim tien jaar op de ontwikkeling hiervan en niet zonder succes! Inmiddels is CP marktleider in het hogere segment in de Alpenlanden en ook in Nederland groeit dit topmerk onstuimig. Het beste altijd nog beter maken: dat is de missie van CPLees meer

SalzburgerLand

Win een skivakantie naar SalzburgerLand 

Je merkt het overal in SalzburgerLand: de locals en de wintersporter zijn simpelweg verliefd op de winter. Een skivakantie, daar houden we allemaal van toch? Maar het wordt natuurlijk nog veel leuker als die vakantie ook nog eens gratis is! Doe hier mee aan de prijsvraag en maak kans op een van de negen wintersportreizen. Elke reis is voor 2 personen. 7 nachten in een 2-persoonskamer in een hotel, inclusief halfpension. Plus twee skipassen voor 6 dagen. Doe mee!

Voigt Travel

Wintersporten in Zweden en Noorwegen 

Kleinschalige pistes, Zweedse koffiepauzes en uitzicht op beboste heuvels: ga wintersporten op z’n Scandinavisch’. Weg van de massa skiën en snowboarden tussen de Zweden en Noren. Bekijk hier de bijzondere winterse reizen van Voigt Travel. Lees meer