Ga nu met korting naar Ischgl. Klik hier voor meer informatie.

Kaltenbach – een parel in het Zillertal!

Door Fanny Hopmans

Het Zillertal, iedereen kent het wel. Dat is het dal waar Gerlos en Mayrhofen liggen. Klopt, maar ook waar Fügen, Zell am Ziller en Kaltenbach zich bevinden. En dat was de reden dat wij daar een week zijn verbleven, want met een gemiddeld aantal kilometers piste dat we per dag rijden konden we wel een wat groter gebied gebruiken. En dan maakt het niet uit dat we iedere dag iets anders zien, dat vinden we juist enorm leuk.

We verbleven in hotel My Tirolerhof in het centrum van Zell am Ziller, recht tegenover de bus stop. Ook het treinstation was prima te lopen met je wintersportspullen. En met die trein kun je naar Mayrhofen en Kaltenbach. De eerste dag hebben we het gebied van Kaltenbach in volle bak sneeuw verkend. Nou ja, verkend… er was niet veel te zien, maar wow, wat een sneeuw! En omdat het zo sneeuwde was het ook erg rustig op de piste. Het gebied van Höchfugen was helaas gesloten, omdat de weg omhoog dicht was. Dit gebeurt wel vaker in het winterseizoen hoorden we later die week.

Fanny geniet in de stoeltjeslift in Kaltenbach

Om op te warmen zijn we later die middag bij de Kashütte gaan eten, een sfeervolle houten hut met een menukaart met de Tiroolse traditionele gerechten. Kop warme (jager)thee erbij en we konden er weer tegenaan. Je moet dan een stukje met de sleeplift en daarna kwamen we in een heuse sneeuwstorm terecht. Alle liften waren al dicht en we konden via de Z-afdaling gemakkelijk naar het middelpunt van het gebied, de Hochzillertal liften. Omdat we nog geen genoeg hebben van de sneeuw besloten we de dalafdaling te pakken en zo richting de auto te boarden.

Het skigebied

Het skigebied van Kaltenbach bereik je met de lift en het gebied heeft ook een dalafdaling. Maar je kunt ook terug met de gondel naar beneden. Via de skiroute kun je naar Aschau, deze was zelfs op de sneeuwrijke zondag geopend. Daarna neem je de bus terug naar Kaltenbach. Er is ook een nieuwe lift gebouwd waar je uitkomt bij Albergo, een nieuw Italiaans restaurant. De variatie in de pistes op de berg vonden wij erg leuk, mooie brede pistes en uitdagende zwarte afdalingen. Je hebt een aantal plaatsen waar je kunt eten en relaxen zoals de Kristalhütte. Deze mooie hut heeft een sfeervolle open haard en gigantisch terras met prachtig uitzicht.

Zon op de pistes en geweldige uitzichten

Later die week zijn we nog teruggegaan. Hochfügen was vanaf woensdag ook open en eigenlijk wilden we nog naar Fügen. Daar vonden we een klein minpuntje: de buspendel reed rond de lunch niet en rijdt maar om het half uur. Het bleek te voet ook iets verder te zijn dan gepland, dus zijn we voor plan B gegaan en hebben de hele middag genoten van de zon op de piste in Kaltenbach!

Optimaal genieten

De mooie afsluiting van de vakantie was op zaterdag, we blijven graag tot in de middag in de sneeuw zodat we optimaal kunnen genieten. Kaltenbach-Hochfügen is het freeride paradijs. Het gebied speelt daarom ook in op mensen die dit graag willen gaan doen. Je kunt namelijk deelnemen aan Ski and Friends. Je kunt je van tevoren aanmelden of op zaterdag of zondag bij de 8’er jet melden bij het freeride point. Je krijgt dan een introductie in het off-piste skiën of snowboarden. We begonnen in de lift met een uitleg over het lawinebericht, waarbij uitgelegd werd dat de lawinestüfe terug was gezakt naar 2 uit 5. Ook leerden we dat er meerdere soorten sneeuw zijn met de bijbehorende risico’s. Boven aangekomen is een oefenweide waar je kunt zoeken met je pieper en sonde. Daarna konden we off-piste. Iedereen had een pieper om en kreeg een rugzak met schep en sonde mee. Van die off-piste routes gaat mijn hart wel sneller kloppen, wat een heerlijk gevoel om door de sneeuw te glijden. Ook hebben we een route door het bosgebied gedaan, dikke pret! Een echte aanrader en de introductiecursus was helemaal gratis!

Off-piste gebied

Het pieper-zoek gebied is voor iedereen toegankelijk en vrij te gebruiken, ook kunnen ze je in de shop bij de 8’er jet uitleg geven over het gebied. Ik vond het een aanrader om via deze weg kennis te maken met het freeriden en wil iedereen ook aanbevelen kennis te maken en met een gids op pad te gaan. Het geeft je zoveel rust en kans om te genieten van het mooie van off-piste poederen!

Natuurlijk zijn we ook nog naar de andere gebieden gegaan, waar we ons prima hebben vermaakt. Maar het gebied van Kaltenbach heeft toch echt ons hart gestolen!

Over Fanny

Fanny is online marketeer bij Summit Travel en gek van buitenleven. De bergen hebben haar hart gestolen en gaat daarom ook graag op wintersport. Op haar snowboard rijdt ze kilometers door het wit, afgewisseld met een heerlijke lunch met drankje op de piste.

Ski amade

Ski amadé – Het grootste skiparadijs van Oostenrijk

Alleen in Ski Amadé kun je met één skipas skiën op maar liefst 760 kilometer piste. Tot 270 moderne liften en 356 van de best geprepareerde pistes, gelegen in een adembenemend berglandschap, wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer