Salomon Wintersportkleding Salomon Ski

Heb jij last van ski-angst of skilift-angst? Dan ben jij hierin niet de enige. Ongeveer 20% van de wintersporters heeft in meer of mindere mate last van deze niet-reële angst.

NIET-REËLE ANGST

Wanneer een bepaalde situatie je normaal gesproken geen angst mag inboezemen en je toch in paniek raakt, je blokkeert of je vertoont lichamelijk nare spanningsverschijnselen, dan wordt er gesproken over een niet-reële angst. Ski-angst en skilift-angst behoren dan ook tot deze angstbenaming. Het grote voordeel van niet-reële angsten is dat je ze overwinnen kan.

Besneeuwde berg
Besneeuwde bergen kunnen al beangstigend zijn © Pixabay

SKI-ANGST

Vrijwel iedere wintersporter kent wel eens een gevoel van angst op de piste, dit is heel normaal. Pas wanneer deze gevoelens van angst je gaan belemmeren in het skiën en je simpelweg de piste niet meer op durft, wordt er gesproken over ski-angst. Een dergelijke ski-angst kan heel plots ontstaan door bijvoorbeeld een nare ervaring op een ijzige piste of een eerder opgelopen blessure. Ervaring in het skiën is niet voldoende om je van je ski-angst af te helpen. Als de paniek eenmaal in je lijf zit, is tegen ski-angst niet op te skiën.

ANGST MAAKT PLAATS VOOR TROTS

Er zijn een aantal technieken die je kan toepassen op het moment dat je op de piste overmeestert wordt door angst. Wanneer je deze tips toepast, kom je uiteindelijk veilig van de piste en wordt je daarna overmant door een gevoel van TROTS; een veel fijner gevoel.

TIP 1 
Concentreer je op je ademhaling en zorg dat je het gevoel van paniek de baas blijft. Wanneer je in paniek bent, adem je meestal hoog vanuit de borst. Probeer je ademhaling terug te krijgen naar je buik en je zal ervaren dat je meer ontspant.

TIP 2
Vergeet de gedachte dat je met een flinke snelheid en zo mooi mogelijk naar beneden moet komen. Het is helemaal niet erg als je een keer niet de schoonheidsprijs wint. Het doel is om naar beneden te komen en dit kan je doen door je te laten glijden. Duw jezelf langzaam vooruit, kijk niet te ver naar beneden en doe het stukje voor stukje. Ook op deze manier kom je er wel!

TIP 3
Is je lichaam dusdanig geblokkeerd dat zelfs glijden geen optie meer is? Doe dan je ski’s uit en vouw ze in elkaar. Ga daarna stapje voor stapje naar beneden en gebruik je ski’s als soort van wandelstok. Trek je ski’s pas weer aan als je rustig bent en je jezelf verder durft te laten glijden.

Skiseizoen begint bijna
Het is helemaal niet erg als je een keer niet de schoonheidsprijs verdient

SKILIFT-ANGST

Naast ski-angst bestaat er ook skilift-angst. De mensen die deze angst hebben, zijn bang voor hoogtes (hoogtevrees), bang om opgesloten te zitten (claustrofobie) en bang om geen controle te hebben (controledrang). Vooral steile afgronden en mogelijk technische gebreken aan liftinstallaties roepen angst op bij wintersporters. Ook deze angst is te overwinnen, met of zonder hulp van anderen.

ENDORFINES & DOPAMINES

Zonder hulp van anderen, zou je bijvoorbeeld eens kunnen gaan oefenen bij Snowworld in Landgraaf. Zij hebben, als enige indoor skibaan in Nederland, een stoeltjeslift. Wat ook helpt, is om op het moment dat je de paniek op voelt komen, te gaan denken aan dingen die je gelukkig maken. Sterke gevoelens van geluk zorgen voor endorfines en dopamines in je lichaam die gevoelens van angst kunnen onderdrukken.

OP ANGSTCURSUS

Ben je bang dat het je niet op eigen houtje zal lukken om je ski-angst of skilift-angst te overwinnen? Volg dan een speciale cursus om je skiplezier weer terug te vinden. Tijdens een dergelijke cursus krijg je inzicht in waarom, hoe en wanneer de angst op komt zetten en dit inzicht is nodig om je angst daarna stapje voor stapje te kunnen overwinnen. Uiteindelijk leer je om weer vol vertrouwen op de piste te staan en te genieten van de tocht in de skilift.

win-actie
Casio winnen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here