In dit reisverslag ga ik je uiteraard deelgenoot maken van onze fantastische reis naar Innsbruck en omgeving (Oostenrijk), maar wat ik absoluut wil benaderen is de unieke reistijd. Want we waren zelfs binnen vier uur nadat we van huis waren vertrokken al bij ons appartement in Oberperfuss. Onze vlucht vertrok vanaf Rotterdam en op deze luchthaven hoef je niet ruim van tevoren aanwezig te zijn. Maar er is keuze genoeg wat  betreft luchthavens en vertrektijden. Er gaan in de wintermaanden tot acht vluchten per dag naar Innsbruck toe vanuit Nederland.

Dit geeft al aan hoe ideaal het is om naar Innsbruck te vliegen. Helemaal voor een korte wintersport zou ik dit zeker aanraden. De landing is ook bijzonder. De luchthaven ligt namelijk vlakbij de stad Innsbruck en wat is gelegen in een dal. Ik heb begrepen dat piloten een speciale cursus moeten volgen om hier te mogen landen. Het uitzicht met de landing is prachtig.

Vanaf de luchthaven en de stad (met zo’n 130.000 inwoners en een rijke historie) kijk je aan alle kanten op besneeuwde bergen. Binnen een paar minuten konden we onze bagage pakken en de taxi stond ook nog eens voor ons klaar. De rit naar ons appartement Marys Home in Oberperfuss duurde nog geen vijftien minuten.

Winterwandelen in het Oostenrijkse Innsbruck

Dag 1: Wandelen in de sneeuw en dineren met uitzicht

Deze winter willen we graag, behalve het reguliere wintersporten, ontdekken wat er nog meer te doen valt in de prachtige, besneeuwde bergen. Snowboarden en skiën vinden we geweldig en is ook de meest logische zet. De regio heeft negen skigebieden met circa 260 kilometer aan piste. Er is dus keuze genoeg. Ter variatie en nieuwsgierigheid zijn we echter toch op zoek gegaan naar aanvullende activiteiten. Dit hebben we gevonden in Innsbruck.

Zo hebben we op de eerste dag van onze reis een heerlijke wandeling door de sneeuw gemaakt. Er zijn vele mogelijkheden om te wandelen. Behalve in de zomer, zijn er ook vele wandelpaden geschikt om in de winter te wandelen. De gele bordjes zie je overal en hierdoor is het makkelijk om ook spontaan een route te kiezen.

Als je echter specifiek wilt zoeken, dan is er online het nodige te vinden. Tip: gebruik deze site.

Wandelen in Oberperfuss Innsbruck

Onze eerste wandeling startte vanaf de skilift in Oberperfuss, wat op slechts vijf minuten loopafstand van ons appartement lag. Vanaf daar hebben we tien kilometer lang geklommen langs de sleebaan / rodelbaan. Hierdoor kom je regelmatig sleeërs tegen die genieten van de tien kilometer lange afdaling. Wat mij opviel, is dat er geen één type sleeër is. Jong tot oud, mensen met jonge kinderen, echt van alles pakt de slee. Ik heb begrepen dat deze sport bij de locals populair is. Zo is het zelfs mogelijk om op dinsdag- en vrijdagavond te sleeën, de baan wordt dan verlicht. Op vrijdagavond kan je tevens gaan skiën wat voor de locals en toeristen ideaal is.

Eenmaal aangekomen bij de berghut die naast de skipiste ligt, hadden we ons doel bereikt en hebben we genoten van een (naar onze mening) welverdiende lunch. De hut zat helemaal vol en was erg gezellig. Vanaf hier kan je met de slee naar beneden toegaan, terug wandelen of (na 15 minuten wandelend afdalen) de lift pakken. Voldaan kwamen we aan het einde van de middag terug bij ons appartement om snel te douchen. Want we hadden voor ’s avonds een reservering bij een restaurant met een prachtig uitzicht.

Sleetocht in Oberperfuss Innsbruck

Met de gastenpas van Innsbruck kan je gratis gebruik maken van de bus en dit vonden wij ideaal! Met een rechtstreekse verbinding vanaf ons appartement gingen we naar Innsbruck Centraal. Op slechts vijf minuten lopen ligt Hotel Adler. Dit gebouw kan je vanaf het centraal station gelijk zien, en dat is met een reden. Het is namelijk een hoog gebouw en hun restaurant begeeft zich op de 11e etage met een prachtig uitzicht over de stad. We hadden een perfect plek in het restaurant met volledige glazen pui. We zaten aan het raam met beiden zicht op de verlichte stad en de bergen. De beleving en service bij het restaurant is goed en je kunt er lekker eten.

Dag 2: Toer door Innsbruck, winterwandelen en een iglo dorp

Onze eerste activiteit op dag twee was een privétoer door Innsbruck met de Nederlandstalig Mary Leenders (tirolguide@a1.net). Vanwege liefde is ze ooit naar Innsbruck verhuisd en ondertussen expert geworden als het gaat om de stad Innsbruck en bijbehorende historie. We hebben in 2,5 uur een beeld gekregen van de stad die we afsloten met een strudel bij het bekende Strudelcafé Kröll.

Apfelstrudel in het bekende Strudelcafe Kröll

Het is gelegen in de Altstadt en heeft maar een paar tafels. Je kunt hier kiezen uit diverse strudels, waaronder natuurlijk de klassieke apfelstrudel.

We hebben echt zoveel informatie ontvangen over de stad en ik zou vooral zeggen: boek ook een toer met een gids. Want als je in een wintersportgebied zo dicht bij een mooie, gezellige stad bent, dan is het ideaal om een stedentrip te combineren met de natuur. Het opzoeken van deze combinatie werd ons ook aangeraden. Aangezien wij liefhebbers zijn van dineren, is de nabijheid van de stad Innsbruck helemaal top. Want hier tref je alle mogelijke type restaurants aan.

Aanrader om even te kijken: De Dom van Innsbruck is met name van binnen prachtig! En de Altstadt kunnen we zeker ook aanraden.

Dom van Innsbruck

Na de stadstoer was het tijd om de natuur weer op te zoeken. Dit gingen we doen in een van de twee grootste skigebieden: Kühtai. De gratis busrit was tevens prachtig. We genoten echt van het uitzicht. Het skigebied Kühtai zag er fantastisch uit met brede pistes. We gingen wandelen en sleeën, maar waren ook erg benieuwd naar de mogelijkheden op de piste. Kortom: een goede reden om weer eens terug te gaan!

Wandelen in Kühtai

Onze activiteit was wederom winterwandelen langs de sleebaan. Het uitzicht tijdens deze lichte wandeling van circa 40 minuten was prachtig. Het skigebied ligt qua zicht ingesloten, waardoor je het gevoel hebt dat de bewoonde wereld enorm ver is. Aan alle kanten zie je bergen. Na een lunch bij de berghut zijn we met de slee naar beneden gegaan. En dit is nog behoorlijk spectaculair. Je stuurt en remt met je voeten in de sneeuw en als je niet voldoende remt, dan ga je echt hard naar beneden toe. Na wat stuntelen om het remmen en sturen onder de knie te krijgen, hebben we met veel plezier de tocht naar beneden gemaakt.

Eenmaal beneden aangekomen stond de laatste activiteit op ons programma. Naast de skilift is Iglodorp Kühtai gebouwd. Bij dit succesvolle concept word je ontvangen met snaps, ga je fonduen, maak je ’s avonds een begeleide sneeuwschoenwandeling en als hoogtepunt mag je slapen in een iglo. De iglo is van binnen echt prachtig. Met een in de sneeuw gemaakt kunstwerk waar de sfeerlampen op gericht zijn ga je slapen. We hebben er zelf niet geslapen, maar het lijkt ons erg speciaal om een keer mee te maken. En de kou valt reuze mee. Het is rond het vriespunt, maar ze zorgen voor warme slaapspullen.

Iglodorp Kühtai

We zijn tijdens onze terugrit eerder uit de bus gestapt om nog lekker een stuk te wandelen naar ons appartement waar we ’s avonds zelf gingen koken.

Dag 3: Nog één keer winterwandelen

Hoewel de behoefte om latten aan te trekken toenam, hadden we nog een dag met winterwandelen gepland. In Mieming gingen we de ‘Genussroute’ doen. Rond dit dorp tref je overigens geen skipistes aan en deze tocht is 11,8 kilometer lang en duurt circa 3,5 uur. Het is een makkelijke wandeling die elk type wandelaar kan doen. Tijdens deze wandeling kom je langs diverse ambachten waar je hun lokale producten kunt proeven en/of kopen. De eigenaren zijn niet altijd zelf aanwezig en ze werken te goeder trouw. Er staat een bakje waar je geld in kan doen en pen en papier waar je kunt opschrijven wat je mee hebt genomen. Waar vind je dit nog? Fijn dat de mensheid blijkbaar nog te vertrouwen is en hopelijk maakt er niemand misbruik van, zolang het zo door kan blijven gaan.

Wandelen: de 'genuss-route'
Wandelen: de ‘genuss-route’

Eenmaal teruggekomen bij ons appartement hadden we zin om nog een wandeling te maken. Dit stond niet op ons programma. Het was echter heel makkelijk om een wandelroute te vinden. We konden zelfs kiezen. Tijdens onze drie uur durende wandeling (die overigens via een andere route uitkwam bij dezelfde berghut als dag een) hebben we de stad Insbruck donker zien worden. Het uitzicht op de verlichte stad en luchthaven vanaf de berg is mooi.

Ook deze dag sloten we af met een laat, zelf gekookt diner in ons appartement

Dag 4: Skiën, snowboarden en een heel bijzonder diner

Na drie dagen wandelen werd het toch tijd om de skipiste te verkennen. Een wintersport zonder snowboarden en/of skiën kan natuurlijk niet. We gingen vandaag naar het andere grote skigebied Axamer Lizum. Hier werden de Olympische Spelen in 1976 gehouden.

Snowboarden en skiën in Axamer Lizum

Uiteraard namen we weer de gratis bus. Hoewel het geen enorm groot skigebied is, is het een prachtig skigebied. Het uitzicht op o.a. de dolomieten van Zuid-Tirol is helemaal in onze smaak, de pistes zijn echt goed (brede, mooie rode en blauwe pistes) en ook hier heb je het gevoel dat je ver van de bewoonde wereld bent. Het oude treintje gaat nog steeds naar de top toe en die hebben we meerdere malen genomen. Hier heb je het mooiste uitzicht (ook op de stad Innsbruck) en een paar heerlijke afdalingen.

Als afsluiter hadden we een wel heel bijzonder diner gepland in Innsbruck. We gingen eten bij Oscar Kocht en dit was ons hoogtepunt qua eten. Oscar heeft een kleine, open keuken waar hij een zes gangen vegetarisch diner kookt. In dezelfde ruimte staat een grote tafel waar acht gasten kunnen eten. Je zit dus aan tafel met andere mensen en eet wat de pot schaft. Hij wisselt continue van menu omdat hij gebruik maakt van seizoensgebonden (veel biologische) producten die met name uit de streek komen. Zelf komt Oscar uit Mexico, maar het is niet gebonden aan een type keuken. Je kunt er dus van alles verwachten. En het eten was heerlijk, de sfeer van prettig en Oscar legt heel vriendelijk elke gang rustig toe en beantwoord jouw eventuele vragen. Wat ons betreft is Oscar Kocht een echte aanrader. Wil je hier eten? Reserveer dan ruim van tevoren.

Oscar Kocht

Samengevat: Het leuke aan de regio Innsbruck is dat je er snel bent vanaf Nederland en met de gratis busritten verschillende skigebieden kan ontdekken.

Winterwandelen in het Oostenrijkse Innsbruck

Lees alle over winter in Innsbruck op www.innsbruck.info/nl/