Op 10 februari is het wereld ski patrol dag. Op die dag worden de ski patrollers in het zonnetje gezet. Zonder ski patrol kan een skigebied immers niet draaien want zij houden de pistes veilig voor alle wintersporters, en bieden hulp waar nodig. Skikledingmerk Helly Hansen is sterk betrokken bij ski patrollers over de hele wereld. Zij leveren voor veel stations ook de speciale professionele ski patrol kleding. Aangezien de ski patrol van vroeg tot laat op de piste staat is het de aangewezen groep om feedback te geven om pro gear te ontwikkelen en te blijven verbeteren.

Ski patroller Stanley – foto Helly Hansen/Craig Peterson

Daarnaast is Helly natuurlijk erg blij om als merk vertrouwd te worden door deze professionals, en vooral ook dankbaar voor alles wat deze mensen doen om de wintersporters veilig te houden en hulp te bieden waar nodig.  Om die reden heeft Helly Hansen ons uitgenodigd om een dag mee te komen kijken met de ski patrol in Verbier, Zwitserland. Zodat we zelf kunnen meemaken wat het betekent om ski patroller te zijn.

Vroeg op

De wekker gaat erg vroeg, kwart over 6! Een ski patroller staat tenslotte ook vroeg op om ervoor te zorgen dat het skigebied veilig en gecontroleerd is voordat de liften opengaan voor het publiek. Wij mogen mee en speciaal voor de patrollers (en voor ons) worden er twee cabinetjes op de kabel gezet. Het is zelfs nog donker als we de berg op gaan met Victoria en Stanley.  Victoria is al twintig jaar patroller én was de allereerste vrouwelijke patroller in Verbier. Stanley is een wat jongere gast die later laat zien heel wat in zijn mars te hebben.

Ochtendgloren, we zien de zon opkomen – foto Aimee

Bommen

Dat vroege opstaan heeft ook wel zijn voordelen, want de zonsopkomst is prachtig, het gebied nog stil en helemaal leeg. Die stilte is snel voorbij als er bommen gegooid worden! Het heeft de dag ervoor nog gesneeuwd dus een aantal wandjes moeten preventief worden afgeknald. In Verbier doen ze dat op twee manieren. Met de zogenaamde Gasex installaties en met ouderwetse staven dynamiet.

De Gasex installaties staan op lawinegevaarlijke hellingen en kunnen per computer op afstand worden bediend. Een collega van Stanley en Victoria laat ons zien hoe dat werkt vanachter de computer. Hij logt in, maakt contact met de GPS en geeft het commando voor een blow. Wij stappen naar buiten en inderdaad: één minuut later zien we een flits en een harde knal!

De staven dynamiet en de ontstekers liggen opgeslagen in veilige bunkers waarvan om logische redenen niet bekend mag worden waar deze liggen en wie toegang heeft. Daarom ook de onherkenbare foto van achteren.

Patroller met explosieven op weg naar de cabine – foto Aimee

Als de pistes lawineveilig worden verklaard is er nog een afdaling naar beneden om te checken of alle bordjes wel goed staan, netten strak en palen recht. Zodat wintersporters niet kunnen verdwalen, of per ongeluk buiten de piste terecht kunnen komen. We zien het skigebied daarna langzaam volstromen met gasten.

Mooi uitzicht – foto Helly Hansen/Craig Paterson

Slachtoffers

Later op de ochtend krijgen we nog een lesje lawine slachtoffers zoeken. Verbier heeft een speciaal veldje waar dummies verstopt liggen.  Je kunt kiezen of je een enkele of meerdere “slachtoffers” wilt zoeken. De dummies gaan zenden en jij kunt met je lawinepieper gaan zoeken. Als je pieper geen lager getal meer aangeeft is het tijd om te gaan sonderen, met een lange stok in de sneeuwprikken in een soort slakkenhuis vorm, totdat je “iets” voelt. Daarna is het de bedoeling dat je razendsnel gaat graven.

Stanley legt uit hoe je het beste kunt graven – foto Helly Hansen/Craig Paterson

Vervolgens laat Stanley zien hoe het transport van een slachtoffer van een ski ongeluk gaat. Soms per slee, en soms per sneeuwscooter. Als je een ski ongeluk hebt en niet meer verder kunt skiën, dan zorgt de ski patrol dat je veilig beneden komt of naar een plek wordt gebracht waar een heli je komt oppikken. Natuurlijk is één van de belangrijkste dingen het stabiliseren van het slachtoffer en het warmhouden. Het is koud op de berg en als je stilligt gaat het hard. Niet zo fijn als je naast een verdraaide knie ook bevriezing oploopt natuurlijk!

Een “slachtoffer” wordt warm ingesnoerd – foto Helly Hansen/Craig Paterson

Op pad

In de middag neemt Stanley ons mee het gebied in. Ski patroller zijn betekent namelijk ook dat je het gebied op je duimpje kent en weet waar je goede sneeuw kunt vinden. Vanaf de Mont Gelé nemen we een mooie ski route waar zelfs later op de middag nog dikke poeder ligt.

Aimee in de bocht – foto Helly Hansen/Craig Paterson

Onderweg naar beneden zien we hem paaltjes rechtzetten en informeren naar de eigenaar van een sneeuwscooter, die niet echt handig geparkeerd staat op de skiroute. Beneden aangekomen is onze skidag voorbij, maar Stanley gaat nog één keer naar boven om de laatste “sweep” te doen.

Hoe word je ski patroller?

Dit klinkt eigenlijk wel als een topbaan: veel skiën, beetje gooien met bommen en je mag altijd de rij voorbij bij de lift. Je skiet in lege ski gebieden en bestuurt een sneeuwscooter. Het is natuurlijk ook wel fysiek zwaar want je maakt lange dagen en soms ben je ook betrokken als “first responder” bij nare ongelukken. En als je die rij voorbij skiet ben je natuurlijk gewoon aan het werk. Maar nog steeds: je kantoor is op de berg, in de sneeuw. Skiën is je dagelijkse werk en je bent eigenlijk ook nog eens de baas. Iedereen moet immers naar jou luisteren omdat jij degene bent die de risico’s inschat en verantwoordelijk is voor de veiligheid van alle gasten.

Stanley onderweg – foto Helly Hansen/Craig Paterson

Victoria vertelt ons hoe je ski patroller kunt worden in Zwitserland. De eisen en opleidingen verschillen overigens per land. Natuurlijk moet je als basis heel goed kunnen skiën, zowel op als buiten de piste, enige medische kennis hebben (een eerste hulp diploma) en lawine cursussen hebben gedaan. Dat wordt allemaal getest tijdens de zogenaamde entree test, waar je onder andere moet laten zien dat je veilig kunt skiën met een slee achter je, en of je alert en juist reageert op medische spoedgevallen.

Skiën met een slee – foto Helly Hansen/Craig Paterson

Kom je daar doorheen, krijg je nog twee weken additionele medische training en daarna mag je aan de slag. Je hebt dan level A en dan moet je minimaal een jaar werken als patroller. Als dat allemaal goed gaat, kun je opgaan voor level B: In deze training leer je hogere lawinekunde en gebruik van explosieven om lawines af te knallen. Dat bommen gooien moet natuurlijk wel heel precies gebeuren, en met explosieven werken is natuurlijk best gevaarlijk.

Dus dat is alleen weggelegd voor de ervaren patrollers. Daarna is er ook nog een level C en daarmee kun je eindverantwoordelijke worden van een station, dan word je zeg maar Head of Security.

High fiven op de berg!

Klinkt wel als een zeer interessante baan, toch? Mocht het medische nou niets voor je zijn of je houdt niet van vroeg opstaan, dan is het wellicht een minder goed idee. Voor die mensen en voor mensen die zoals wij al een beetje te oud zijn voor een dergelijke career change: Laat op 10 februari je waardering blijken. Dat kan natuurlijk door de ski patrollers op te piste te high fiven!

Mocht je niet op de piste staan op de 10e: Helly Hansen doneert 5% van de omzet die het online en in eigen winkels maakt op 9, 10 en 11 februari aan verschillende internationale ski patrol organisaties. Hiermee kunnen belangrijke extra’s worden aangeschaft of onderhouden, zoals bijvoorbeeld sneeuwscooters, zodat de ski patrollers kunnen blijven zorgen voor onze veiligheid, en hulp wanneer het nodig is!

Ben je toevallig op 10 februari in Verbier? Doe Victoria en Stanley dan de hartelijke groeten en een high five van ons!

2 Reactie op “Hulde aan de ski patrol, de helden op de berg!”

  • Aimee en RP
    Aimee
    8 februari 2023 at 13:13

    Hi Margreet, haha die vraag had ik ook. Heb hem ook gesteld aan Stanley en zijn antwoord was zoiets van ja ik weet dat het beter is maar ik vind het niet fijn. Tja, uiteindelijk gaat dat puur om zijn eigen risico en dat is eigen keuze, natuurlijk heel anders dan het gebiedsrisico.

  • Margreet Van Uningen
    7 februari 2023 at 16:14

    Wat een super leuk en informatief stukje ! Dank !
    Ik vond het wel een beetje merkwaardig dat Stanley geen helm draagt … en nee het is niet verplicht ,maar als je nou zó met veiligheid bezig bent zou het eigenlijk wel moeten toch ?

Comments are closed.

 

Ski amade

Ski amadé – Het grootste skiparadijs van Oostenrijk

Alleen in Ski Amadé kun je met één skipas skiën op maar liefst 760 kilometer piste. Tot 270 moderne liften en 356 van de best geprepareerde pistes, gelegen in een adembenemend berglandschap, wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer