Als je op wintersport gaat, hopen we natuurlijk op hele dikke pakken sneeuw. Maar laten we realistisch zijn, de kans dat we ijsplaten tegenkomen in de drukke skigebieden is groot. We hebben er al eerder over geschreven, maar in dit artikel vertel ik je iets meer de ski-technische kant van de zaak. Je kunt natuurlijk je ski’s als messen slijpen, dat helpt om grip te krijgen. Maar dat lekkere scherpe randje dat erop zit als je je ski’s net bij de shop heb opgehaald, is er ook zo weer af. Een paar keer goed hard dwars remmen op een ijsplaat en het mooiste is ervan af.
Rutschen of snijden
Waar het eigenlijk om gaat is de drukverdeling in de bocht. Vanuit ploegskiën hebben we geleerd de bocht steeds korter te maken en ook minder lang op de kanten te staan, met de ski’s parallel aan elkaar. Je staat dus even op de kant om de bocht in zetten, een stukje te sturen en dan weer snel naar de andere kant. Daarbij rutschen we eigenlijk met de ski door de bocht. De sneeuw schuift weg en tegen dat ‘heuveltje’ zetten we ons af en draaien we naar een kant.
Naarmate je hier handiger in wordt, ga je de skikant steeds beter gebruiken en wordt je bocht scherper. Je gaat een deel van de bocht als het ware snijden.
Grip aan het begin
Op een ijzige ondergrond valt er weinig sneeuw weg te schuiven. Je glijdt, hoe scherp je ski’s ook zijn, gewoon weg. Er is een tijd geweest dat ski’s als kartelmessen werden geslepen om toch maar door dat ijs heen te breken en grip te hebben, maar dat was ook weer niet zo fijn en uiterst onvoorspelbaar. Nog even los van het feit dat ze soms zoveel grip hadden dat je over je eigen ski’s heen viel. De truc zit ‘m in timing en drukopbouw.
De Klok
Zie de bocht als een klok. Hierbij is de lijn tussen twaalf en zes de vallijn, de loodlijn van boven recht naar beneden. Het punt op de klok waar je ski’s recht naar beneden wijzen is drie uur. Of, als je de ander kant op gaat, negen uur. Als je pas echt druk gaat zetten als je ski al in de nieuwe richting staat (dus op of ná drie uur) is de kans je geen grip krijgt heel groot. De snelheid en je eigen gewicht werken hier in je nadeel.
Je moet proberen vóór drie uur al op je nieuwe dalski te gaan staan om de bocht in te zetten. Er is nog geen druk vanaf de zijkant dus je kunt de ski relatief makkelijk ‘vast zetten’. Je snijdt de bocht dus helemaal rond. En op het moment dat je bij drie-vier uur bent heb je het grootste deel van je bocht eigenlijk al gehad. Omdat je ski al voor ‘drie uur’ grip heeft, zal ze die ook houden.
Op twee benen staan
Truc nummer twee is op twee benen blijven staan, altijd. Ga op heupbreedte weg en probeer je ‘spoorbreedte’ de hele tijd gelijk te houden. Je zult in combinatie met het voorgaande veel meer stabiliteit ervaren. En al ga je een beetje glijden, je zult niet direct onderuit gaan.
Oefenen
Dit alles is natuurlijk leuk opgeschreven, maar je moet vooral veel oefenen. Doe dat in eerste instantie op een beetje vlakke maar harde piste. Ga recht naar beneden staan en ga op heupbreedte staan. Zet je zelf zachtjes af en probeer door alleen beide voeten gelijktijdig te kantelen gesneden bochtjes te maken. Eerst kort en dan steeds iets langer. De rest van je lijf en handen houd je zo stil mogelijk en je schouders en heupen evenwijdig aan het dal. In dit filmpje wordt dat mooi in beeld gebracht.
Carving on Ice
Een andere oefening is schuin de helling oversteken en dan tijdens het oversteken alvast op je nieuwe dal ski te gaan staan en die op zijn kant te gaan zetten. Je zult merken dat je al ruim voor de vallijn gaat sturen en de hele weg grip kunt houden. Gefeliciteerd, je hebt een volledig gesneden bocht gemaakt. Doe dat twee kanten op en ga ze dan aan elkaar linken, you are carving on ice!
Al heel, heel lang enthousiast skiër. Gewerkt in wintersportbranche, reiswereld en reclame. Ondertussen al een aantal jaren geëmigreerd naar Oostenrijk, waar ik samen met mijn vrouw eigenaar ben van een vegan hotel en restaurant in Karinthië. haus26.at/nl/
één reactie op “BASTIAAN LEGT UIT | IJzige pistes, zo doe je dat!”
Comments are closed.
Wintersport in Innsbruck
Pure levensvreugde voor een onvergetelijke wintervakantie. Hier kan je vanuit het hart van de hoofdstad van Tirol binnen twintig minuten in luchtige hoogtes op de Nordkette begeven. Het historische centrum met zijn beroemde bezienswaardigheden ligt op een steenworp van dertien skigebieden. Een skitocht of winterwandeling is dus nooit ver weg in Innsbruck. Lees meer
Voel jij ook die heerlijke winterspanning ?
Boek dan snel de coolste accommodatie voor je skivakantie in het Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn! Beleef deze winter de onvergetelijke wintermomenten op maar liefst 270 downhill-kilometers in Home of Lässig! Lees meer
Veelzijdige wintersport in Gastein
Eén vallei, vier skigebieden. Met de gondel „non stop to the top“ en genieten van de lange afdalingen. Met de auto of de skibus ben je in een paar minuten in de skigebieden. Ga na het skiën lekker ontspannen in het warme thermaal water in de thermen. Heerlijk! Lees meer
Ski amadé – Het grootste skiparadijs van Oostenrijk
Alleen in Ski Amadé kun je met één skipas skiën op maar liefst 760 kilometer piste. Tot 270 moderne liften en 356 van de best geprepareerde pistes, gelegen in een adembenemend berglandschap, wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer
Skigebied Marmot Basin bij Jasper ontsnapt aan bosbrand
Beste Europese skigebieden in de zomer
De beste skigebieden in Europa
REISVERSLAG | Een lang weekend skiën in Trysil, het grootste skigebied van Noorwegen
Skigebied Marmot Basin bij Jasper ontsnapt aan bosbrand
Helly Hansen’s nieuwe ski-jack is ontwikkeld met het Noorse Nationale skiteam
Zweedse winterbestemming Idre Fjäll toegevoegd aan reisaanbod van BBI Travel
REISVERSLAG | Een lang weekend skiën in Trysil, het grootste skigebied van Noorwegen
REISVERSLAG | Wintersport in Canada: een bucketlistreis naar Edmonton en Jasper (1)
Wintersport in Zweden
Beleef komende winter de Zweedse skipistes! Verblijf in een kleinschalig appartement direct aan de piste. Geniet je van rust en ruimte, vergezichten én heerlijke gastronomie, al vanaf € 695 per persoon. Lees meer
Uitgelichte artikelen
Skigebied Marmot Basin bij Jasper ontsnapt aan bosbrand
Helly Hansen’s nieuwe ski-jack is ontwikkeld met het Noorse Nationale skiteam
Zweedse winterbestemming Idre Fjäll toegevoegd aan reisaanbod van BBI Travel
REISVERSLAG | Een lang weekend skiën in Trysil, het grootste skigebied van Noorwegen
REISVERSLAG | Wintersport in Canada: een bucketlistreis naar Edmonton en Jasper (1)
Reisverslag Italië | Wintersporten in Valle d'Aosta
Ski amadé – Het grootste skiparadijs van Oostenrijk
Alleen in Ski Amadé kun je met één skipas skiën op maar liefst 760 kilometer piste. Tot 270 moderne liften en 356 van de best geprepareerde pistes, gelegen in een adembenemend berglandschap, wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer
Leg elk moment vast
Of je nu op wintersport gaat, door de bergen gaat wandelen of gaat genieten van een luxe vakantie aan zee, Sony biedt voor elke reis foto- en videografie producten om jouw unieke ervaringen vast te leggen en de content naar een hoger niveau te tillen. Zo is de nieuwe Sony A7C II samen met de FE 16-25mm F2.8 G en FE 24-50mm F2.8 G lens bijvoorbeeld een perfecte lichte en compacte kit als je maar weinig bagage mee kan nemen. Ontdek meer
Wintersport in SnowWorld
Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer
Een leuke omschrijving maar roept vraagtekens op. Waarom sneeuw wegschuiven, dat kost kracht. Laat de ondergrond tegen de ski’s duwen. Gebruik maken van de zwaartekracht en de wrijving daar gaat het om. Bij ijzige piste is de wrijving gering als de kanten van de ski’s niet gebruikt worden. Daarom de kanten goed gebruiken want deze zorgen er voor dat de zwaartekracht minder invloed heeft op het naar het dal glijden.Dus kanten voor de bocht, tijdens en na de bocht.
Dit is een spel, niet steeds 100 % maar geleidelijk net zoals bij het remmen/stoppen tijdens het autorijden of fietsen. Wat te vaak gedaan wordt is het lichaam een versnelling geven door snel te willen draaien i.p.v. rustig van richting te veranderen. Veel glijplezier.