advertentie

IJzige pistes, hoe doe je dat?

Door: Bastiaan van der Staay

Als we straks met zijn allen op wintersport gaan, hopen we natuurlijk op hele dikke pakken sneeuw. Maar laten we realistisch zijn, de kans dat we ijsplaten tegenkomen in de drukke skigebieden is groot. We hebben er al eerder over geschreven, in dit artikel iets meer de ski-technische kant van de zaak.

Hoe overleef je ijzige pistes

Je kunt natuurlijk je ski’s als messen slijpen, dat helpt om grip te krijgen. Maar dat lekkere scherpe randje dat erop zit als je je ski’s net bij de shop heb opgehaald, is er ook zo weer af. Een paar keer goed hard dwars remmen op een ijsplaat en het mooiste is ervan af. 

Rutschen of snijden

Waar het eigenlijk om gaat is de drukverdeling in de bocht. Vanuit ploegskiën hebben we geleerd de bocht steeds korter te maken en ook minder lang op de kanten te staan, met de ski’s parallel aan elkaar. Je staat dus even op de kant om de bocht in zetten, een stukje te sturen en dan weer snel naar de andere kant. Daarbij rutschen we eigenlijk met de ski door de bocht. De sneeuw schuift weg en tegen dat ‘heuveltje’ zetten we ons af en draaien we naar een kant. 

Naarmate je hier handiger in wordt, ga je de skikant steeds beter gebruiken en wordt je bocht scherper. Je gaat een deel van de bocht als het ware snijden.

Grip aan het begin

Op een ijzige ondergrond valt er weinig sneeuw weg te schuiven. Je glijdt, hoe scherp je ski’s ook zijn, gewoon weg. Er is een tijd geweest dat ski’s als kartelmessen werden geslepen om toch maar door dat ijs heen te breken en grip te hebben, maar dat was ook weer niet zo fijn en uiterst onvoorspelbaar. Nog even los van het feit dat ze soms zoveel grip hadden dat je over je eigen ski’s heen viel. De truc zit ‘m in timing en drukopbouw. 

De Klok

Zie de bocht als een klok. Hierbij is de lijn tussen twaalf en zes de vallijn, de loodlijn van boven recht naar beneden. Het punt op de klok waar je ski’s recht naar beneden wijzen is 3 uur. Of, als je de ander kant op gaat, negen uur. Als je pas echt druk gaat zetten als je ski al in de nieuwe richting staat (dus op of ná drie uur) is de kans je geen grip krijgt heel groot. De snelheid en je eigen gewicht werken hier in je nadeel. Je moet proberen vóór drie uur al op je nieuwe dalski te gaan staan om de bocht in te zetten. Er is nog geen druk vanaf de zijkant dus je kunt de ski relatief makkelijk ‘vast zetten’. Je snijdt de bocht dus helemaal rond. En op het moment dat je bij drie-vier uur bent heb je het grootste deel van je bocht eigenlijk al gehad. Omdat je ski al voor ‘drie uur’ grip heeft, zal ze die ook houden. 

IJzige pistes
De juiste houding om bochten te snijden. Foto: VT+Ride Magazine

Op twee benen staan

Truc nummer twee is op twee benen blijven staan, altijd. Ga op heupbreedte weg en probeer je ‘spoorbreedte’ de hele tijd gelijk te houden. Je zult in combinatie met het voorgaande veel meer stabiliteit ervaren. En al ga je een beetje glijden, je zult niet direct onderuit gaan. 

Oefenen

Dit alles is natuurlijk leuk opgeschreven, maar je moet vooral veel oefenen. Doe dat in eerste instantie op een beetje vlakke maar harde piste. Ga recht naar beneden staan en ga op heupbreedte staan. Zet je zelf zachtjes af en probeer door alleen beide voeten gelijktijdig te kantelen gesneden bochtjes te maken. Eerst kort en dan steeds iets langer. De rest van je lijf en handen houd je zo stil mogelijk en je schouders en heupen evenwijdig aan het dal. In onderstaand filmpje wordt dat mooi in beeld gebracht.

Carving on Ice

Een andere oefening is schuin de helling oversteken en dan tijdens het oversteken alvast op je nieuwe dal ski te gaan staan en die op zijn kant te gaan zetten. Je zult merken dat je al ruim voor de vallijn gaat sturen en de hele weg grip kunt houden. Gefeliciteerd, je hebt een volledig gesneden bocht gemaakt. Doe dat twee kanten op en ga ze dan aan elkaar linken, you are carving on ice!

Hoofdfoto: Wintersportwereld.nl

advertentie
Mountainreporters Reisverhalen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here