Klik hier voor een actieve vakantie in Innsbruck en omgeving


 

Als je op wintersport gaat, hopen we natuurlijk op hele dikke pakken sneeuw. Maar laten we realistisch zijn, de kans dat we ijsplaten tegenkomen in de drukke skigebieden is groot. We hebben er al eerder over geschreven, maar in dit artikel vertel ik je iets meer de ski-technische kant van de zaak. Je kunt natuurlijk je ski’s als messen slijpen, dat helpt om grip te krijgen. Maar dat lekkere scherpe randje dat erop zit als je je ski’s net bij de shop heb opgehaald, is er ook zo weer af. Een paar keer goed hard dwars remmen op een ijsplaat en het mooiste is ervan af. 

Rutschen of snijden

Waar het eigenlijk om gaat is de drukverdeling in de bocht. Vanuit ploegskiën hebben we geleerd de bocht steeds korter te maken en ook minder lang op de kanten te staan, met de ski’s parallel aan elkaar. Je staat dus even op de kant om de bocht in zetten, een stukje te sturen en dan weer snel naar de andere kant. Daarbij rutschen we eigenlijk met de ski door de bocht. De sneeuw schuift weg en tegen dat ‘heuveltje’ zetten we ons af en draaien we naar een kant. 

Naarmate je hier handiger in wordt, ga je de skikant steeds beter gebruiken en wordt je bocht scherper. Je gaat een deel van de bocht als het ware snijden.

Grip aan het begin

Op een ijzige ondergrond valt er weinig sneeuw weg te schuiven. Je glijdt, hoe scherp je ski’s ook zijn, gewoon weg. Er is een tijd geweest dat ski’s als kartelmessen werden geslepen om toch maar door dat ijs heen te breken en grip te hebben, maar dat was ook weer niet zo fijn en uiterst onvoorspelbaar. Nog even los van het feit dat ze soms zoveel grip hadden dat je over je eigen ski’s heen viel. De truc zit ‘m in timing en drukopbouw. 

De Klok

Zie de bocht als een klok. Hierbij is de lijn tussen twaalf en zes de vallijn, de loodlijn van boven recht naar beneden. Het punt op de klok waar je ski’s recht naar beneden wijzen is drie uur. Of, als je de ander kant op gaat, negen uur. Als je pas echt druk gaat zetten als je ski al in de nieuwe richting staat (dus op of ná drie uur) is de kans je geen grip krijgt heel groot. De snelheid en je eigen gewicht werken hier in je nadeel.

Je moet proberen vóór drie uur al op je nieuwe dalski te gaan staan om de bocht in te zetten. Er is nog geen druk vanaf de zijkant dus je kunt de ski relatief makkelijk ‘vast zetten’. Je snijdt de bocht dus helemaal rond. En op het moment dat je bij drie-vier uur bent heb je het grootste deel van je bocht eigenlijk al gehad. Omdat je ski al voor ‘drie uur’ grip heeft, zal ze die ook houden. 

IJzige pistes
De juiste houding om bochten te snijden. Foto: VT+Ride Magazine

Op twee benen staan

Truc nummer twee is op twee benen blijven staan, altijd. Ga op heupbreedte weg en probeer je ‘spoorbreedte’ de hele tijd gelijk te houden. Je zult in combinatie met het voorgaande veel meer stabiliteit ervaren. En al ga je een beetje glijden, je zult niet direct onderuit gaan. 

Oefenen

Dit alles is natuurlijk leuk opgeschreven, maar je moet vooral veel oefenen. Doe dat in eerste instantie op een beetje vlakke maar harde piste. Ga recht naar beneden staan en ga op heupbreedte staan. Zet je zelf zachtjes af en probeer door alleen beide voeten gelijktijdig te kantelen gesneden bochtjes te maken. Eerst kort en dan steeds iets langer. De rest van je lijf en handen houd je zo stil mogelijk en je schouders en heupen evenwijdig aan het dal. In dit filmpje wordt dat mooi in beeld gebracht.

Carving on Ice

Een andere oefening is schuin de helling oversteken en dan tijdens het oversteken alvast op je nieuwe dal ski te gaan staan en die op zijn kant te gaan zetten. Je zult merken dat je al ruim voor de vallijn gaat sturen en de hele weg grip kunt houden. Gefeliciteerd, je hebt een volledig gesneden bocht gemaakt. Doe dat twee kanten op en ga ze dan aan elkaar linken, you are carving on ice!


LEES HIER HET LAATSTE WINTERSPORTNIEUWS


(Visited 11.694 times, 1 visits today)

Lees hier alles over wintersport in Innsbruck en omgeving


 

één reactie op “BASTIAAN LEGT UIT | IJzige pistes, zo doe je dat!”

  • G. Heinsius
    13 januari 2022 at 12:31

    Een leuke omschrijving maar roept vraagtekens op. Waarom sneeuw wegschuiven, dat kost kracht. Laat de ondergrond tegen de ski’s duwen. Gebruik maken van de zwaartekracht en de wrijving daar gaat het om. Bij ijzige piste is de wrijving gering als de kanten van de ski’s niet gebruikt worden. Daarom de kanten goed gebruiken want deze zorgen er voor dat de zwaartekracht minder invloed heeft op het naar het dal glijden.Dus kanten voor de bocht, tijdens en na de bocht.

    Dit is een spel, niet steeds 100 % maar geleidelijk net zoals bij het remmen/stoppen tijdens het autorijden of fietsen. Wat te vaak gedaan wordt is het lichaam een versnelling geven door snel te willen draaien i.p.v. rustig van richting te veranderen. Veel glijplezier.

Comments are closed.

BBI Travel

Veelzijdige wintersport in Gastein 

Eén vallei, vier skigebieden. Elk dorp beschikt over een eigen skigebied, de “hausberg”. Maar de andere bergen moet je ook zeker bezoeken. Met de auto of de bus ben je binnen een paar minuten in een ander skigebied. Lees meer

BBI Travel

Wintersport in Scandinavië 

Deze winter vlieg je met BBI Travel rechtstreeks naar het hart van Scandinavië voor een wintervakantie vol avonturen. Ga skiën op de pistes van Sälen in Zweden of in Trysil in Noorwegen. Lees meer



Pistenbully's Frankrijk vanaf 2037 op waterstof

De vereniging van Franse skilifmaatschappijen (Domaines Skiables de France) wil dat alle pistenbully's over 15 jaar op waterstof rijden. Zo willen ze stijgende energiekosten te lijf gaan, maar ook duurzamer kunnen werken. Ook andere maatregelen, zoals het beperken van verlichting, minder kunstsneeuw en het uitschakelen van verwarmde stoelen moeten hierbij...
Lees verder

HULP GEZOCHT! Wat is jouw tip voor dé après-ski hit van 2022/2023?

Ieder jaar publiceren we de grootste kanshebbers voor dé après-ski hit van het seizoen. Een aantal daarvan hoor je daarna nooit meer, maar een groot aantal zijn daadwerkelijk uitgegroeid tot après-ski knallers. Denk aan "De Toreador" die 't nog steeds goed doet op menig feest. Ook dit seizoen gaan er...
Lees verder

Windmolens in Zillertal Arena?

Baas van de kabelbanen in Oostenrijk Franz Hörl lanceerde deze week een opmerkelijk plan. Hij wil het komende jaar 3 windmolens bouwen in Gerlos, om op deze manier duurzame energie op te kunnen wekken. Tegen het winterseizoen 2023/24 moeten de windturbines operationeel zijn en de voorbereidingen hiervoor zijn al in...
Lees verder

Gletsjers profiteren van vroege sneeuw

Met de vroege sneeuwval, die zo rond 17 september al begon, lijkt de winter op de hoogste toppen al lekker vroeg begonnen. En dat is goed nieuws voor de gletsjers, die na een warm voorjaar en hete zomer wel wat koelte konden gebruiken. En de vroege winterprik zorgt ervoor dat...
Lees verder

Sölden gaat morgen al open!

Heb je zin om morgen al te gaan (herfst)skiën? Dat kan! Want in plaats van vrijdag 30 september gaan de pistes in op de Rettenbachgletsjer morgen al open. De reden is vanwege de recente sneeuwval en de uitmuntende omstandigheden. De temperaturen zijn al dusdanig laag dat de sneeuwkanonnen 's nachts...
Lees verder

Dit maakt Val Thorens zo leuk!

Ben jij opzoek naar een toffe wintersportbestemming voor aankomend skiseizoen waar jij heel veel pistekilometers kan maken? Ga dan naar Val Thorens! Het skigebied opent in november en gaat door tot in mei. Het afgelopen wintersportseizoen is maar weer gebleken dat er tot in mei echt nog optimale (weersomstandigheden) zijn....
Lees verder

Eerste sneeuw gevallen!

Onze eigen Alpenweerman voorspelde het al: de eerste sneeuw is inmiddels gevallen in de noordelijke Alpen! Koude en vochtige lucht afkomstig uit het Noordpoolgebied bereikt dit weekend de Alpen. Hierdoor zakt de sneeuwgrens op veel plaatsen langs de noordkant naar 1400 meter. Boven deze hoogte kan er 20 tot lokaal...
Lees verder

Ladies Week in Grossarltal: 2e skipas gratis voor dames én heren in Ski amadé

Hou je van mooi weer, heerlijke pistes, feestjes op en naast de piste én van voordeel? Schrijf dan 18 tot 25 maart 2023 alvast in je agenda! In heel Ski amadé en dus ook in het Grossarltal is het dan Ladies Week. En tsja, mannen of vrouwen voortrekken is niet...
Lees verder

Zorgen in Franse skigebieden over energieprijzen

Franse skigebieden vrezen de forse stijging van de elektriciteitsprijzen. Werd de wintersportsector voorgaande jaren al op de proef gesteld door de Coronapandemie, zijn nu de stijgende electriciteitsprijzen een bedreiging voor de skigebieden. In Frankrijk werd daarom al alarm geslagen door de Domaines Skiables, de vereniging van Franse liftexploitanten. Forse energieprijzen...
Lees verder

Dachstein Gletscher blijft deze winter gesloten

Slecht nieuws voor gletsjerliefhebbers: de Dachstein Gletscher, één van de bekendste gletsjers in Oostenrijk, blijft deze winter gesloten. De te warme zomer en het gebrek aan sneeuw van afgelopen winter zorgen ervoor dat de gletsjer dit winterseizoen niet open kan gaan. Er wordt zelfs gespeculeerd over het voorgoed voorbij zijn...
Lees verder

Voigt Travel

Wintersport in Zweden 

Beleef komende winter de Zweedse skipistes! Verblijf in een kleinschalig appartement direct aan de piste. Geniet je van rust en ruimte, vergezichten én heerlijke gastronomie, al vanaf € 695 per persoon. Lees meer

 

BBI Travel

Wintersport in Scandinavië 

Deze winter vlieg je met BBI Travel rechtstreeks naar het hart van Scandinavië voor een wintervakantie vol avonturen. Ga skiën op de pistes van Sälen in Zweden of in Trysil in Noorwegen. Lees meer

Voigt Travel

Wintersport in Zweden 

Beleef komende winter de Zweedse skipistes! Verblijf in een kleinschalig appartement direct aan de piste. Geniet je van rust en ruimte, vergezichten én heerlijke gastronomie, al vanaf € 695 per persoon. Lees meer

Wintersport in Trentino

De winter in Trentino geeft je vleugels 

Het ‘swoosh’ geluid van ski’s die door de sneeuw klieven, sneeuwschoenen die kraken op een sneeuwtapijt, je adem die de frisse lucht van de Dolomieten opsnuift. Dit is de soundtrack van de winter in Trentino, in het hart van de Italiaanse Alpen. Lees meer