Reisverslag van het Freeride Mekka in Noorwegen

Reisverslag van het Freeride Mekka in Noorwegen
Door Tjeerd Langstraat
Mijn reis begint in Bergen en dit geeft op voorhand een bijzonder gevoel door het enorme contrast. Wetende dat ik binnen een paar uur in de diepste poedersneeuw van Europa zal boarden, is de tegenstelling groot door in een sneeuwvrije oude stad te lopen.
71° 10′ 21″ NB
Bergen is wereldberoemd vanwege Bryggen, de voormalige Hanzekade met de houten panden aan de westkant van Bergen. De stad is de gateway naar vrijwel alle hotspots in Noorwegen. Het is het startpunt van menig fjordentrip, en van hieruit kun je het Noorse achterland in tot aan de Noordkaap aan de Barentszzee: het noordelijkste puntje van het Europese continent op 71° 10′ 21″ NB.
Jaarlijks valt er gemiddeld ruim vijf meter sneeuw
Mijn reis voert naar Voss Fjellandsby (Myrkdalen), een klein skigebied op zo’n 2,5 uur rijden van Bergen. Het is een gebied dat in Europa de lijstjes aanvoert waar het de gemiddelde sneeuwval betreft. Jaarlijks valt er gemiddeld ruim vijf meter sneeuw.
Offpiste
Het gebied kenmerkt zich door de ruime, brede pistes en uitstekende offpiste mogelijkheden. Het gebied ligt niet hoog, het haalt namelijk nipt de 1.000 meter boven zeeniveau.
De zon staat ook vandaag weer hoog aan de hemel en de eerste banen in de verse poeder zijn heerlijk! Ondanks de geringe hoogte zit je toch al boven de bomengrens. Hierdoor heb je goed zicht op de offpiste hellingen en de kale pistes en op de speciaal geprepareerde snowparks. Want ook daarom is Voss bekend bij het publiek: het freestyle publiek welteverstaan. Halfpipe, moguls, slopestyle, zo’n beetje alle freestyle disciplines komen hier voorbij.
Maar, het echte offpiste boarden moet nog beginnen. Fjellandsby was een leuke opwarmer voor het echte werk. Ik ga verder Noorwegen in, op weg naar Røldal wat bekend staat als Powder Mecca. Mijn dagindeling spreekt tot de verbeelding: aan het einde van de dag gaat een berggids de offpiste route van morgenochtend verkennen om het lawinegevaar te controleren. Die staat nu op 3: aanzienlijk.
Lawinestufe 3: Op veel hellingen is het sneeuwdek matig tot slecht gestabiliseerd. De kans dat men een lawine veroorzaakt is groot. Een lichte belasting op het sneeuwdek is vaak voldoende om een lawine in beweging te zetten. Spontane, middelgrote lawines zijn mogelijk.
We gaan!
Terwijl wij in de bar van het hotel zitten, heeft gids Pelle het gebied verkent en hij acht het veilig genoeg, ondanks de lawinewaarschuwing. Dus gaat onze groep skiërs en boarders in de vroege ochtend met de sneeuwscooter het terrein in!
We knallen door diepe sneeuw, over vastgevroren ijzige stukken die in de vorm van kleine golfjes vredig lijken te kabbelen in dit onherbergzame gebied. Zover het oog reikt zien we niets dan witte hellingen, diepe geulen en verraderlijke ijsrotsen.
Wanneer we vlakbij de drop-off zijn gaat het bijna mis. We rijden langs een steile helling aan onze rechterhand, met aan de linkerhand een kleine ronde heuvel. Juist wanneer wij tussen beide hellingen rijden, komt er met een woest gekraak een kleine lawine op gang. Grote ijsblokken breken los en komen met geweld naar beneden. De scooterchauffeurs zijn alert en schieten met een noodvaart naar links en komen met enige moeite het heuveltje op.
Het stuk waar we een paar seconden geleden nog met de scooters reden is nu volledig bedolven onder grote ijsblokken. Met het hart nog enigszins in de keel, besluiten we wel af te dalen. Het eerste stuk is het gevaarlijkst, aangezien we daar door een klein dal zullen boarden, met aan weerszijden hoge hellingen en de lawinehelling in onze rug.
Adrenaline getemperd
Eenmaal door dit dalletje komen we in wat overzichtelijker terrein. En daar wordt de adrenaline op een gezonde manier getemperd. Er zitten nog wat ijzige stukken in de afdaling, maar de poederstukken zijn fenomenaal. Her en der komen wat boomtoppen door de sneeuw, waardoor je op techniek moet afdalen.
De vraag die rees toen die ijsblokken naar beneden kwamen – “waarom doe ik dit ook alweer?” -, weet ik dan ook weer snel te beantwoorden.
“O ja, hierom,” denk ik, terwijl ik uitkijk over de Noorse bergen met in de diepte het Røldal meer.
Praktisch
Vliegen naar Noorwegen is de meest praktische manier. Er gaan dagelijkse diverse vluchten naar verschillende steden. Alle grotere plaatsen hebben een vliegveld dat geschikt is voor zowel internationale als binnenlandse vluchten. Hou er rekening mee dat je soms moet overstappen om je uiteindelijke bestemming in Noorwegen te kunnen bereiken.
Freeride
Freeriders kunnen in Røldal hun hart ophalen. Het gebied zelf is uitmuntend te noemen qua offpiste mogelijkheden. Verwacht hier geen bruisende après-ski barretjes. Het is freeriden wat de klok slaat. Gezellige avonden worden vooral in de hotelbar of in de appartementen doorgebracht.
Voss is naast het freeride gedeelte ook ideaal voor jonge gezinnen, vanwege het overzichtelijke gebied en perfecte pistes.
Zodra ik de eerste uitlopers van welk massief dan ook zie, ben ik blij. Van lange hikes tot verse poederafdalingen en van ijsklimmen tot het opsnuiven van de frisse lentelucht; de bergen zijn mijn meditatie, mijn adrenaline, mijn thuis.