De lente van 2022 is net begonnen als we, na drie heerlijke skidagen, Crans Montana verlaten en op weg gaan naar de tweede bestemming van onze vijftiendaagse rondreis door Zwitserland. Na een klein uurtje rijden door een prachtige omgeving komen we aan in Haute Nendaz. Hier bevindt zich ons fijne hotel en dit is voor drie dagen ons startpunt voor een verkenning van Les 4 Vallées. Dit is het grootste skigebied van Zwitserland.

Dit is het grootste skigebied van Zwitserland.

Het is voor ons de eerste keer in dit gebied en dat geeft altijd iets extra’s vind ik. Na de zomerse ski-ervaring in Crans-Montana, waar de skipistes gelegen zijn op de zuidhelling, zijn we benieuwd hoe de skipistes zijn op de noordhelling van Les 4 Vallées. Beide bekende skigebieden liggen overigens in het kanton Wallis, of Valais zoals de Fransen zeggen.

We verblijven in Hôtel Nendaz 4 Vallées & Spa, een sfeervolle luxe accommodatie, gebouwd in de stijl van een typisch berghotel. Daar houden we van. Dit is het enige 4-sterren superior hotel in het dorp. De rest van de accomodaties bestaat uit betaalbare hotels met twee of drie sterren of appartementen, die vooral populair zijn bij families. Daarnaast zijn er hier veel residenties als tweede huis.

Wij hebben een kamer met een fantastisch uitzicht op de bergen en kijken voor een deel tegen een massieve bergketen aan. Haute Nendaz ligt op een hoogte van 1350 meter. Iedere morgen was het een feest om wakker te worden, met de zon die de de wit besneeuwde bergtoppen verlicht.

Het traditionele restaurant Le Carnotzet serveert locale specialiteiten. En dan hebben we het in deze regio over Zwitserse kaasfondue en raclette. We hebben hier heerlijk gegeten. Nog meer hebben we genoten van de service. Wat een verwennerij en leuke bediening in dit restaurant. Ben je in de omgeving, breng dan zeker een bezoek aan dit gezellige restaurant. De Spa van het hotel is geweldig. Vanuit het zwembad heb je het idee dat je zo de bergen in zwemt. In de wellness hebben wij lekker gerelaxt en na een intensieve skidag onze spieren weer tot rust laten komen.

Binnen no-time in het skigebied

Zoals gezegd, we verblijven in een bergdorp en dat betekent ook steile opgangen naar het skigebied. Direct vanuit onze accommodatie is de gondel naar het skigebied te bereiken met een lift. Echt een toffe en super de luxe verbinding voor gasten van het hotel. Binnen no-time ben je in het skigebied. Doordat het skigebied aan de noordzijde van de berg is gesitueerd kun je hier nog tot laat in het seizoen, skiënd of snowboardend, van goed geprepareerde pistes genieten.

Dat ervaren wij ook, met de vroege lente-inval van eind maart. Normaliter is het hier pas medio april rond de 10 tot 15 graden in het dal. Nu bereiken de temperaturen regelmatig hogere temperaturen. Heerlijk natuurlijk om na een actieve dag in de bergen na te genieten van een drankje op het terras voor het hotel.

Met Vincent op pad

Als journalisten hebben we het voordeel om meestal een dag een skigebied te kunnen verkennen met een gids. Op onze eerste skidag in Les 4 Vallées gingen we met Vincent op pad. We starten in de ochtend om 9.15 uur en Vincent vraagt aan ons wat het doel is van dag. Natuurlijk geven wij aan dat we zoveel mogelijk willen zien van de 410 kilometer pistes die het gebied rijk is. Daarnaast, voor mij persoonlijk, wil ik leren en weer volledig vertrouwd te worden met mijn ski’s op de piste.

Ons doel om een groot deel van het skigebied te verkennen in één dag is prima gelukt. Om de beste sneeuw te hebben kozen we ervoor om vooral de hogere afdalingen te nemen. We hebben, schat ik in, zo’n zestig tot zeventig procent van het gebied gezien.

Het is wel veertig jaar geleden dat ik voor de laatste keer zoveel bochtjes heb gemaakt. Dat was tijdens mijn skilessen. Al glijdend over de pistes van Nendaz, Siviez, Veysonnaz, Thyon en Verbier genoten we uitbundig van elke meter op deze bijzondere skidag.

Een letterlijk hoogtepunt is Mont-Fort. Met 3300 meter het hoogste punt van Les 4 Vallées. Je komt hier door twee opeenvolgende gondels te nemen. Vanuit de gondels hadden we adembenemend mooie uitzichten. Een pittige zwarte piste brengt je snel terug naar het hart van de ‘de vier dalen’.

De dagen erna hebben we het skigebied zelf verder verkend. Doordat we al een dag met skileraar Vincent op pad waren geweest kenden we de weg al goed. En dat scheelt enorm in zo’n enorm skigebied. Vanuit Haute Nendaz kom je gemakkelijk afwisselend skiënd en met een aantal liften in het skigebied van Verbier.

Ook hier is nog goed vertoeven op de goed geprepareerde pistes met verrassend veel grip. En een mooi winter wonderland in dit hooggebergte. We hadden veel herkenningspunten en op het plattegrondje zie je onze favoriete afdalingen.

Restaurants

Haute Nendaz heeft een aantal goede restaurants. Op onze eerste avond aten we in ‘La Taverne de l’Alpee’. Hier hebben we gesmuld van pure Zwitserse gerechten uit de directe omgeving. Een echte aanrader. Je hebt een formidabel uitzicht op de bergen en het dal. De andere avond zijn we eens gaan kijken in het Restaurant Les Etagnes van Nederlandse eigenaars. Hier hebben we ook lekker gegeten, hoewel we wat lang hebben moeten wachten op het hoofdgerecht. Maar het wachten was de moeite waard.

De kaart is hier vooral op de vele Nederlandse en Vlaamse gasten georiënteerd. In Nendaz zul je met name veel Vlamingen en Walen tegenkomen. De Belgische gezelligheid proef je overal. Voor mij een welkome verrassing want ik hou wel van onze zuiderburen. De laatste avond genoten we van de typische kaasgerechten in het restaurant van ons hotel. Daarover schreef ik al eerder in dit verhaal.

In Haute Nendaz vind je ook veel gezellige hutten en bars, op de berg en in het dorp zelf. Wij sloten onze skidag traditioneel af bij le Bob. Een leuke bar aan de dalafdaling, vlak boven het dalstation van Haute Nendaz.

Lente

Haute Nendaz, zoals mijn moeder zei ‘daar heb ik nog nooit van gehoord’. Zelf had ik de naam natuurlijk wel eens voorbij horen komen, maar nu ik het skigebied heb mogen ervaren weet ik zeker dat ik ga terugkomen. Ondertussen heeft mijn moeder onze foto’s gezien en mijn verhalen gehoord. Ook zij is nu fan geworden, op afstand in Brabant.

Vanuit Sion rijden we omhoog naar Haute Nendaz. De al in de bloei staande abrikozen bloesem laat zien dat de lente is begonnen. De met sneeuw bedekte hellingen laten de wandelpaden al weer zien. Mijn fantasie gaat op de loop en ik waan me in het verhaal ‘De acht bergen’ van Paolo Cognetti. In zijn boek vertelt Paolo in mooie bewoordingen hoe de winter overvloeit in de lente. In alles in de natuur zie je dat de lente er hier aan komt.

Lenteskiën is een echte aanrader. De zonovergoten bergen, en strak blauwe luchten spiegelend in de sneeuw. Mijn ogen tranen van het felle licht. De bergen zijn al jaren mijn grote liefde, in alle seizoenen. Ik kan niet wachten om de wandelpaden te gaan veroveren op een volgende reis aankomende zomer.

Nog wat weetjes over Nendaz en Les 4 Valleés

• Haute Nendaz ligt op een zonneplateau op ca 1350 meter hoogte
  • Zeer geschikt voor sportieve wintersporters
  • Oude dorpskern met traditionele gebouwen
  • Hoogste top: Mont Fort (3330 meter) met een mega uitzicht over de Alpen met pieken van rond de 4000 meter hoog, zoals de Matterhorn en de Mont Blanc.
  • 412 km aan pistes
  • 92 liften
  • 12 km loipes
  • 100 km winter wandelpaden
  • 40 km aan sneeuwschoen-wandelpaden
  • Veel tourski-mogelijkheden

Meer informatie vind je op nendaz.ch/en/