European Sleeper


 

Vanaf 1 januari 2025 wordt de Brennersnelweg (A13) jarenlang een grote bouwplaats vanwege de renovatie van de Lügbrücke . Automobilisten moeten rekening houden met slechts 1 rijstrook beschikbaar, lagere snelheden en langere reistijden.

Werkzaamheden Brennersnelweg

Ski- en wintervakantiegangers gaan het als eerste voelen: vanaf 1 januari 2025 is de Brennersnelweg (A13) gedurende meerdere jaren een megabouwplaats. Volgens Oostenrijkse snelwegmaatschappij (Asfinag) moet de drukke Lügbrück in het Wipptal eerst worden ontlast en vervolgens om veiligheidsredenen worden gerenoveerd. Om dit te bereiken is er slechts 1 rijbaan beschikbaar in beide richtingen op de 55 jaar oude brug. Ook geldt er een snelheidslimiet van 60 km/uur , wat eveneens tot tijdverlies leidt.

  • Vanaf 1 januari 2025 is er gedurende meerdere jaren slechts1 rijbaan beschikbaar in beide richtingen.
  • Reizigers met de auto moeten rekening houden met tijdverlies.
  • Op drukke reisdagen moeten er wel twee rijstroken beschikbaar zijn.
  • Als alternatief zijn alleen grootschalige bypasses geschikt: sluipverkeer wordt niet toegestaan.
brenner
Afbeelding: ADAC e.V.

Werkzaamheden aan de Brennersnelweg tot 2030

De daadwerkelijke bouwwerkzaamheden starten in januari 2025 en gaan naar verwachting tot 2030 duren. Parallel aan de huidige Lügbrücke wordt een nieuwe brug met twee rijstroken gebouwd. Zodra deze er is, moet al het verkeer naar deze brug worden geleid en moet de oude structuur worden gesloopt. In plaats daarvan wordt een tweede nieuwe brug met extra rijstroken gebouwd.

De Lügbrücke is de langste brug op de Brenner-snelweg en staat in het Wipptal, bijna 30 kilometer achter de Europabrug (gezien vanuit het noorden), vlakbij de Oostenrijks-Italiaanse grens . Volgens de Asfinag kan de renovatie niet worden uitgesteld omdat het bouwwerk het einde van zijn levensduur heeft bereikt .

Twee banen beschikbaar op drukke dagen

Om de grootste verkeerschaos te voorkomen, moet het verkeer op drukke dagen in beide richtingen over twee rijstroken worden verdeeld. Dit is gepland voor ongeveer 170 dagen per jaar met behulp van flexibele verkeersroutes – afhankelijk van de vereisten naar het noorden of het zuiden.

Zwaar verkeer met voertuigen van meer dan 3,5 ton wordt dan vóór de Lügbrücke van de rechterrijstrook naar de linkerrijstrook geleid . Dit zorgt ervoor dat de grootste last gecentreerd wordt op de brug. Volgens deskundigen heeft de brug aan de binnenzijde een hoger draagvermogen . Het autoverkeer kan, maar hoeft niet, naar de rechterrijstrook. Voorwaarde hiervoor is echter dat vrachtwagens de rechterrijstrook volledig vermijden. Deze oplossing werd in juli 2024 succesvol getest tijdens een testrun.

Rijverboden op alternatieve routes

Ook als er een file staat op de snelweg, mogen reizigers de A13 niet verlaten en secundaire routes gebruiken. Asfinag zet zeven slagbomen op laaggelegen wegen op om opritten indien nodig af te sluiten. Dit is bedoeld om de omliggende gemeenschappen langs de Brenner-snelweg te beschermen.

Bovendien zijn er op de Brenner-rijksweg B182, die parallel aan de snelweg loopt, in beide richtingen meetverkeerslichten aanwezig , die, afhankelijk van de verkeerssituatie, slechts een bepaald aantal voertuigen doorlaten. Dit heeft ook gevolgen voor reizigers die doorgaans de snelweg mijden. Volgens Asfinag wordt ook gedacht aan een rijverbod voor vrachtwagens.

Omdat de staatsweg Brenner en de rijksweg Brenner waarschijnlijk ook overbelast raken, wordt alleen een grote omweg aangeraden via Gotthard , San Bernardino of de Tauern-snelweg , die allemaal erg filegevoelig zijn. Let op: de Reschenpass is ook herhaaldelijk gesloten vanwege bouwwerkzaamheden.

Afhankelijk van de start en bestemming kunnen de Felbertauernstrasse en de Phyrnautobahn ook een alternatief zijn. Het is niet aan te raden om over de Timmelsjoch of de Stallersattel te gaan . In de winter zijn deze passen gesloten en in de zomer zijn de steile wegen, waarvan sommige slechts één rijstrook hebben, niet geschikt. Er zijn ook beperkingen voor stacaravans.

Brennersnelweg belangrijke verbinding

De Brennersnelweg is een van de belangrijkste verbindingen door de Alpen en onderdeel van de Europese noord-zuidverbinding met de Europese route 45. Alleen al in 2022 reden 16,58 miljoen auto’s en 2,73 miljoen vrachtwagens over de Brenner, die Oostenrijk en Italië met elkaar verbindt talloze verkeersopstoppingen.

Bron: ADAC | Hoofdfoto: Patricia Christiani, foto ter illustratie

Anderen lazen ook:

Innsbruck

Klik hier voor meer informatie voor een actieve vakantie in Innsbruck en omgeving


 

 

Ski amade

Ski amadé – Oostenrijks grootste skiparadijs

Alleen in Ski amadé kunt u met één skipas genieten van maar liefst 760 kilometer aan pistes. Tot wel 270 moderne liften en 356 perfect geprepareerde pistes in adembenemende berglandschappen wachten op skiërs en snowboarders.Lees meer

Sony camera's

Leg elk moment vast

Of je nu op wintersport gaat, door de bergen gaat wandelen of gaat genieten van een luxe vakantie aan zee, Sony biedt voor elke reis foto- en videografie producten om jouw unieke ervaringen vast te leggen en de content naar een hoger niveau te tillen. Zo is de nieuwe Sony A7C II samen met de FE 16-25mm F2.8 G en FE 24-50mm F2.8 G lens bijvoorbeeld een perfecte lichte en compacte kit als je maar weinig bagage mee kan nemen. Ontdek meer

Sankt Anton am Arlberg

Het grootste skigebied van Oostenrijk

Het winterseizoen begint op 4 december in St. Anton am Arlberg. Dan opent de deur naar buitengewone ervaringen in het grootste skigebied van Oostenrijk. Het charmante resort trekt wintersportliefhebbers van over de hele wereld en biedt meer dan alleen ongerepte pistes: een mengeling van traditie, avontuur en adembenemende natuur. Lees meer