Files op de Brennersnelweg van en naar Italië: Brugrenovatie zorgt voor langdurige verkeershinder
Vanaf 1 januari 2025 wordt de Brennersnelweg (A13) jarenlang een grote bouwplaats vanwege de renovatie van de Lügbrücke . Automobilisten moeten rekening houden met slechts 1 rijstrook beschikbaar, lagere snelheden en langere reistijden.
Werkzaamheden Brennersnelweg
Ski- en wintervakantiegangers gaan het als eerste voelen: vanaf 1 januari 2025 is de Brennersnelweg (A13) gedurende meerdere jaren een megabouwplaats. Volgens Oostenrijkse snelwegmaatschappij (Asfinag) moet de drukke Lügbrück in het Wipptal eerst worden ontlast en vervolgens om veiligheidsredenen worden gerenoveerd. Om dit te bereiken is er slechts 1 rijbaan beschikbaar in beide richtingen op de 55 jaar oude brug. Ook geldt er een snelheidslimiet van 60 km/uur , wat eveneens tot tijdverlies leidt.
- Vanaf 1 januari 2025 is er gedurende meerdere jaren slechts1 rijbaan beschikbaar in beide richtingen.
- Reizigers met de auto moeten rekening houden met tijdverlies.
- Op drukke reisdagen moeten er wel twee rijstroken beschikbaar zijn.
- Als alternatief zijn alleen grootschalige bypasses geschikt: sluipverkeer wordt niet toegestaan.
Werkzaamheden aan de Brennersnelweg tot 2030
De daadwerkelijke bouwwerkzaamheden starten in januari 2025 en gaan naar verwachting tot 2030 duren. Parallel aan de huidige Lügbrücke wordt een nieuwe brug met twee rijstroken gebouwd. Zodra deze er is, moet al het verkeer naar deze brug worden geleid en moet de oude structuur worden gesloopt. In plaats daarvan wordt een tweede nieuwe brug met extra rijstroken gebouwd.
De Lügbrücke is de langste brug op de Brenner-snelweg en staat in het Wipptal, bijna 30 kilometer achter de Europabrug (gezien vanuit het noorden), vlakbij de Oostenrijks-Italiaanse grens . Volgens de Asfinag kan de renovatie niet worden uitgesteld omdat het bouwwerk het einde van zijn levensduur heeft bereikt .
Twee banen beschikbaar op drukke dagen
Om de grootste verkeerschaos te voorkomen, moet het verkeer op drukke dagen in beide richtingen over twee rijstroken worden verdeeld. Dit is gepland voor ongeveer 170 dagen per jaar met behulp van flexibele verkeersroutes – afhankelijk van de vereisten naar het noorden of het zuiden.
Zwaar verkeer met voertuigen van meer dan 3,5 ton wordt dan vóór de Lügbrücke van de rechterrijstrook naar de linkerrijstrook geleid . Dit zorgt ervoor dat de grootste last gecentreerd wordt op de brug. Volgens deskundigen heeft de brug aan de binnenzijde een hoger draagvermogen . Het autoverkeer kan, maar hoeft niet, naar de rechterrijstrook. Voorwaarde hiervoor is echter dat vrachtwagens de rechterrijstrook volledig vermijden. Deze oplossing werd in juli 2024 succesvol getest tijdens een testrun.
Rijverboden op alternatieve routes
Ook als er een file staat op de snelweg, mogen reizigers de A13 niet verlaten en secundaire routes gebruiken. Asfinag zet zeven slagbomen op laaggelegen wegen op om opritten indien nodig af te sluiten. Dit is bedoeld om de omliggende gemeenschappen langs de Brenner-snelweg te beschermen.
Bovendien zijn er op de Brenner-rijksweg B182, die parallel aan de snelweg loopt, in beide richtingen meetverkeerslichten aanwezig , die, afhankelijk van de verkeerssituatie, slechts een bepaald aantal voertuigen doorlaten. Dit heeft ook gevolgen voor reizigers die doorgaans de snelweg mijden. Volgens Asfinag wordt ook gedacht aan een rijverbod voor vrachtwagens.
Omdat de staatsweg Brenner en de rijksweg Brenner waarschijnlijk ook overbelast raken, wordt alleen een grote omweg aangeraden via Gotthard , San Bernardino of de Tauern-snelweg , die allemaal erg filegevoelig zijn. Let op: de Reschenpass is ook herhaaldelijk gesloten vanwege bouwwerkzaamheden.
Afhankelijk van de start en bestemming kunnen de Felbertauernstrasse en de Phyrnautobahn ook een alternatief zijn. Het is niet aan te raden om over de Timmelsjoch of de Stallersattel te gaan . In de winter zijn deze passen gesloten en in de zomer zijn de steile wegen, waarvan sommige slechts één rijstrook hebben, niet geschikt. Er zijn ook beperkingen voor stacaravans.
Brennersnelweg belangrijke verbinding
De Brennersnelweg is een van de belangrijkste verbindingen door de Alpen en onderdeel van de Europese noord-zuidverbinding met de Europese route 45. Alleen al in 2022 reden 16,58 miljoen auto’s en 2,73 miljoen vrachtwagens over de Brenner, die Oostenrijk en Italië met elkaar verbindt talloze verkeersopstoppingen.
Bron: ADAC | Hoofdfoto: Patricia Christiani, foto ter illustratie
Anderen lazen ook:
- SKILIFTVRAGEN | Hoe worden een skilift en gondel eigenlijk gemaakt?
- Oplossing voor files Fernpass komt er aan (maar duurt nog even)
- Zonsopgang en eerste spoor in de Dolomieten
Skiën doe ik met zoveel liefde dat je het rustig een obsessie kunt noemen. En als reporter voor Snowrepublic komen er maar liefst drie passies samen: schrijven, wintersport en alles wat er online gebeurt. Ook hou ik van een gezellige après-ski en is de bijbehorende muziek mijn guilty pleasure.
Voor jou ga ik op zoek naar de laatste nieuwtjes, beste tips en leukste spots op wintersportgebied!