Dit zijn de drie nieuwe moderne liften in SkiWelt!

Skigebied SkiWelt Wilder Kaiser – Brixental behoort met zijn 288 kilometer aan pistes tot één van de grootste en modernste skigebieden ter wereld. Het skigebied heeft duurzaamheid al jaren in hoog aanzien en het begrip is dan ook een bewuste pijler van deze regio. Zo vindt het bouwen van nieuwe liften altijd plaats onder het toeziend oog van milieudeskundigen, wordt het terrein met grote zorg behandeld en wordt er altijd met de nieuwste technieken gebouwd zodat de liften steeds comfortabeler, energiezuiniger en geruislozer worden. Dit seizoen zijn er maar liefst drie hypermoderne gondelbanen aan het repertoire toegevoegd. De Zinsberg combibaan in Brixen im Thale, de geruisloze Salvistabaan in SkiWelt Hopfgarten-Itter en de pratende Hexenwasser gondelbaan in SkiWelt Söll. Alle drie absoluut het proberen waard!
Zinsbergbaan: lift met zowel stoeltjes als gondels
De gloednieuwe combi-baan van Doppelmayr vervangt de in 1986 gebouwde Zinsberglift in SkiWelt Brixen im Thale. Laatstgenoemde was in die tijd ‘s werelds eerste stoeltjeslift met kappen en kreeg daarom de naam Bubbel-Express. Nu staat er weer iets unieks want aan de hypermoderne Zinsbergbaan hangen zowel panoramagondels als stoeltjes. Je kunt zelf kiezen welke je wilt nemen. Daarnaast is het traject 400 meter uitgebreid en is het eindpunt nu het bergstation van de Filzbodenbahn van waaruit talloze mooie lange pistes genomen kunnen worden. Het bergstation is uitgerust met zonnepanelen die het hele jaar groene stroom produceren. Het mooiste is dat wachten dankzij de enorme capaciteit van de baan verleden tijd is. Groepen tot 10 personen kunnen comfortabel in de gondel zitten terwijl er in de verwarmde stoeltjes plek is voor maar liefst 8 personen. Voor het uitzicht maakt het niet uit want beide manieren bieden een geweldig zicht op het hart van het skigebied en op het Brixental. Uitproberen dus!
De pratende Hexenwasser gondelbaan
In SkiWelt Soll is de oude 8-persoonsgondelbaan vervangen en de pratende Hexenwasser gondelbaan hiervoor in de plaats gekomen. Een ingrijpende vernieuwing want zowel het bergstation als het dalstation zijn compleet vernieuwd. In het dalstation is er ruimte gemaakt voor de kassa’s, een skidepot en skiverhuur terwijl in het bergstation de bijbehorende winkel Ravennest is toegevoegd. Zoals de naam al doet vermoeden lijkt de rit op een comfortabele vlucht op een heksenbezem. Je hoeft je nooit te vervelen in de panoramagondels want elke gondel vertelt een eigen kort verhaal, ingesproken door locals. De functie is ook uit te schakelen als je in alle rust wilt genieten.
Geruisloze Salvistabaan
De Salvistabahn heeft al een hele transformatie ondergaan. De baan werd in 1986 gebouwd en begon als stoeltjeslift, in 1989 is het getransformeerd tot een 4 persoons gondelbaan en in 2019 werd er gestart met de ombouw naar een supermoderne 10-persoons gondelbaan die de Kleine Salve verbindt. De nieuwe baan is nagenoeg geruisloos door dat er gebruik is gemaakt van een speciale aandrijftechniek. Waar het oude dalstation nog steeds dezelfde functie heeft is het oude bergstation nu een middelstation geworden. De baan is met zo’n 650 meter verlengd waardoor het eindpunt zich nu op de Kleine Salve bevindt. Dit biedt nieuwe uitzichten en verbindingen met nieuwe pistes
Bron: Skiwelt
Hoofdfoto: © Doppelmayr Seilbahnen GmbH – Maren Krings (Skiwelt.at)
Ilse is een fanatiek snowboarder en is het liefst in de sneeuw te vinden. Ze gaat al sinds 2000 op wintersport en heeft jaren in een wintersport winkel gewerkt. Hierdoor heeft ze ook kennis van de producten en verschillende merken. Een echte wintersport lover dus!