AVONTUURLIJKE GASTBLOGGERS GEZOCHTgastbloggers

Toegegeven: ik ben absoluut geen fan van sleepliften. Op een snowboard is een sleeplift net even andere koek dan op ski’s, dus als ik ze kan vermijden dan doe ik dat. Toch zijn er zat redenen om toch eens een sleeplift te nemen.

#1 Voer voor epic fails

De video’s die op het internet circuleren over valpartijen betreffen best vaak sleepliften. Zeker als beginner is soms écht wel lastig hoor, maar kan ook hilarische filmpjes opleveren. Dit is er zo eentje:

#2 Lekker rustig

Bij de gangbare stoeltjesliften en gondels is het -zeker in het hoogseizoen- erg druk. De laatste keer dat ik een dergelijke rij bij een sleeplift zag is heel lang geleden. Reden te meer om er eens eentje te nemen.

#3 Een echte uitdaging

Er zijn sleepliften die laaaaaaaaaaang zijn en er zijn sleepliften die steil zijn.

Deze sleeplift uit het filmpje hieronder is al meer dan 45 jaar oud en bevindt zich in Flaine. De lift ligt naast de zwarte Onyx piste. De lift is erg steil en kent een hellingspercentage van 72% en is daarmee een van de steilste liften van Frankrijk. Het schijnt zelfs zo steil te zijn dat je op een gegeven moment in de lucht getild wordt omdat de afstand tussen de grond en de kabel te groot wordt. Vliegen dus 🙂

#4 Lekker Retro

Oude sleeplift in Saalbach Hinterglemm

Wanneer je oude beelden van skigebieden bekijkt zul je er voornamelijk sleepliften zien. Dat is immers waar de meeste skigebieden mee begonnen zijn. Dus hou je van retro? Pak een sleeplift!

De oudste sleeplift dateert uit 1937. In het Zwitserse Murren werd daar de eerste sleeplift in gebruik genomen.

#5 Voor de echte bikkels

Niks geen stoelverwarming of overkapping. In een sleeplift word je simpelweg blootgesteld aan de krachten van de natuur. Als de zon schijnt kun je even een momentje genieten (wel smeren!) en als het sneeuwt….dan ben je gewoon een bikkel!

 

Hoe “neem” je het beste een sleeplift? Onze tips!

Sleepliften vind je over het algemeen in twee varianten: 1) het anker of T-bar en 2) de pannenkoek.

Tip 1:

Voor beide liften geldt: ga niet zitten, maar laat je voort slepen. Voor beginners is dat soms nog wat lastig, dus ga gewoon met een ervaren “sleepliftnemer” mee. Dat is ook nog handig voor de balans én gezellig.

Tip 2:

Neem je beide stokken in je linkerhand. Met je andere hand pak je het anker of de pannenkoek en stop het tussen je benen.

Tip 3:

Vraag hulp van het personeel. Er staat praktisch altijd iemand om je de T-bar of pannekoek aan te geven. Zeg gewoon dat je nog niet precies weet hoe het werkt en tien tegen één dat hij/zij je wil helpen.

Tip 4: speciaal voor snowboarders

Zoals gezegd is het nemen van een sleeplift door snowboarders geen sinecure. We geven je een paar tips.

Je hebt natuurlijk 1 voet los. Zorg dat je board al in de goede richting (naar boven dus ;-)) staat. Ga zelf ook haaks staan, pak het anker en stop het tussen je benen. Je andere voet zet je tussen je twee bindingen, tegen je achterste binding aan. Deze voet kun je gebruiken om bij te sturen om zo in het spoor te blijven mocht dat nodig zijn. Zorg er wel voor dat je op beide benen je gewicht drukt. Kijk in de richting die je op gaat. In dit filmpje van de Nederlandse Ski vereniging wordt het uitgelegd:

Hoofdfoto: YouTube

 

ADVERTENTIE
Voigt Travel

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here