Ga nu met korting naar Ischgl. Klik hier voor meer informatie.

Daarom moet je in december gaan skiën in Les Menuires

Door Maartje Bevers

Het is nog koud en donker als de wekker gaat. Veel te vroeg natuurlijk om de dag te beginnen. Maar we hebben een goede reden. We gaan wintersporten in de Trois Vallées. In Les Menuires om precies te zijn.

Zou dat wel goed komen met de sneeuw en pistes?

Om 05.00 zitten we in de auto op weg naar Schiphol en om 13.00 uur ’s middags al op de ski’s. Wie wil dat nou niet, om er even een paar dagen compleet uit te zijn in die mooie witte wereld van Les Trois Vallees. Geweldig om te ervaren hoe snel een wintersportvlucht en de taxi-transfer vanaf de luchthaven van Genève je naar een andere wereld kan brengen. Om een paar dagen te genieten van dit geweldige uitgestrekte skigebied. Eenmaal van de snelweg reden we een mooi groen dal in. Als je het aan mij vraagt te groen. Zou dat wel goed komen met de sneeuw en pistes? Ook in de laatste kilometers op weg naar Les Menuires was er nog maar bar weinig sneeuw te bekennen.

’s Middags al op de ski’s

Maar het kwam goed! Al bij aankomst van het hotel. Direct achter het hotel lag een mooie witte piste geprepareerd, waardoor we  direct verbonden waren met het totale skigebied. Zo zien we het graag. In hotel ‘Mont Vallon’ werden we warm ontvangen in de mooi Alpine gestyled lobby. Over het hotel straks meer verderop in dit artikel.

Want eerst snel de skikleding aan en de piste op. Heerlijk om weer de felle blauwe lucht te zien en de brandende zon. De zonnebrand is hier echt wel nodig en die hadden we uiteraard niet vergeten. Dus snel de ski’s en schoenen huren bij skishop Skimium in Les Menuires. Ze bieden een hoog service gehalte en zelfs als je je skibril hebt vergeten mag je deze daar lenen.

Eindelijk gingen we dan naar boven met de gondel van Bruyeres, snakkend naar de eerste afdeling. Het gebied van Les Menuires, onderdeel van Les Trois Vallées, was net geopend. Op de prachtige geprepareerde pistes was het zweven met de zon op onze rug. Het is zo’n eerste dag wel even oriënteren waar je bent omdat het gebied zo immens groot is.

Lunch bij La Folie Douce

Binnen een mum van tijd waren we in Val Thorens en genoten we van een voortreffelijke lunch bij La Folie Douce. Het was nog vroeg maar hadden al een eerste voorproefje van de uitbundige après-ski die later die middag zou beginnen. Geweldige live muziek op het kleine podium boven het grote zonovergoten terras. Je bereikt La Folie Douce vanuit Val Thorens met de stoeltjeslift van Plein Sud. Je kunt er zelfs zonder ski’s komen met ‘Les Pionniers’.

Vandaar via een stoeltjeslift weer terug naar het skigebied van Les Menuires, wat heerlijke rustig is vergeleken met Val Thorens. Fantastisch relaxte mooie brede pistes. De afdaling Mont de la Chambre (zowel de blauwe als de rode versie) is een echte aanrader.

En dan toch wel een beetje moe na een lange dag vol reizen en skiën beneden aangekomen na een lange dag even herstellen in de heerlijke spa en het zwembad met waterval van ons hotel.

La Ferme de Reberty

De avonduren hebben we doorgebracht in restaurant La Ferme de Reberty in het hogergelegen gedeelte van Les Menuires. Echt een specialty om te ervaren. Een warm welkom, gezellig warm gedecoreerd met een sfeervolle open haard midden in het restaurant. De kaart biedt heerlijk Savoiaanse gerechten van Raclette tot de vis uit het nabijgelegen bergmeer. Wij kozen voor de laatste optie, een uitstekende verrassende keuze, zeer smaakvol en op een feestelijk plateau gepresenteerd. Uiteraard begeleid met een heerlijk wijn uit la douce France aanbevolen door het restaurant.

Buiten na afloop van het diner werden we verrast met een volle maan, die de witte bergtoppen prachtig verlichte, alsof er een schijnwerper op scheen. We kregen bijna zin om nog even snel een afdaling te maken.

Met skigids Thomas op verkenning

De volgende ochtend weer lekker vroeg op voor de ontmoeting met Thomas, onze gids van de dag. Hoewel we voor ons gevoel net van tafel kwamen van de avond ervoor hebben we genoten van een heerlijk uitgebreid intercontinentaal ontbijtbuffet van het hotel. Verrassend, want dat komen we niet vaak tegen in Franse accommodaties. Heerlijk veel vers fruit, croissants, yoghurts en vruchtensappen om voldoende energie op te doen voor een lange dag in de bergen.

Nu weer genoeg over het ontbijt, want Thomas staat te wachten om ons Les Trois Vallees te laten verkennen. Echt een aanrader om tijdens je eerste dag in een nieuw skigebied met een gids de pistes te verkennen. De rest van de week heb je hier profijt van, de aanknopingspunten zijn bekend en kun je later tijdens je vakantie terug gaan naar de leuke plekjes die je je hebt gescand tijdens de Tour.

Ik zeg gescand, want honderd kilometer op een dag haal je dan met gemak. Het enige wat je dan ook hoeft te doen is genieten van de geweldige pistes en je laten te leiden over de mooiste lange afdalingen van Meribel, Les Menuires, Courchevel, Saint Martin en La Tania. Echt een feel good dag!

Lunchen in de heerlijkste restaurants waar het biertje of wijntje als voor je klaar staat. met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Met de december zon op het terras en voor de echte warmteliefhebber wordt de heater op het terras zelfs speciaal voor jou aan gezet. Dit alles naast een voortreffelijke lunch hebben we ervaren bij Restaurant Le Plan des Mains op 2300 meter hoogte, gelegen tussen Les Menuires en Meribel. Je kunt er onder andere komen met de allerleukste retrogondel die ik ken: Plattieres. Elke gondel is uniek.

Na de lunch hebben we de pistes van Les Menuires en Val Thorens verder verkend. Om 16.00 uur namen we moe, maar bijzonder voldaan afscheid van Thomas van de ESF (Ecole du Ski de France).

Onze favoriete afdaling: de Mont de la Chambre

Omdat we de smaak zo goed te pakken hebben nog een laatste afdaling van de dag gedaan zonder gids. Onze favoriet de Mont de la Chambre terug naar Brueres in Lemuires tot bijna aan de skiraum van het hotel. Nu was het nog 50 meter lopen, maar met voldoende sneeuw ski je tot aan de deur. Dat lekkere koude biertje op het terras van het hotel ging er goed in.

Heerlijk dineren bij La Marmite in Les Menuires

Les Menuires in de avond is nog vrij rustig in het voorseizoen, maar er zijn zeker een aantal leuke restaurantjes en brasserieën te vinden direct bij de piste en basisstation van de gondel. Wij kozen deze avond voor La Marmite de Geant, een echt eigentijds Frans restaurant waar de kok de uitzonderlijke mooie creaties op tafel toverde. Aandoenlijk was de bediening een aantal keren ging wat mis, maar het werd met de liefste charmes opgelost. Zo goed en lekker dat we de volgende dag nog een keer hebben genoten van de gezelligheid en het lekkere eten.

Videoverslag van onze shortbreak in Les Menuires

Meer informatie over Les Menuires vind je op lesmenuires.com

Bewaren

Schladming Dacstein

Oneindig skiplezier in Schladming-Dachstein

Pak de gondel omhoog en maak lange afdalingen. In het skigebied Schladming-Dachstein in Stiermarken, met 8 skibergen en meer dan 230 kilometer eersteklas pistes staat niets een geslaagde wintervakantie in de weg. Het hart van het skiplezier is de Schladminger 4-Berge-Skischaukel, die vier skibergen met elkaar verbindt. Beleef onvergetelijke ski-avonturen in Schladming-Dachstein. Lees meer

Val Thorens

Beste skioord 2023: Val Thorens

Val Thorens is zojuist voor de 8e keer uitgeroepen tot beste skigebied ter wereld. Val Thorens ligt op een hoogte van 2.300 m en is daarmee het hoogst gelegen skioord van Europa. Als eerste geopend (in november) en als laatste gesloten (in mei), biedt het skiërs een enorm speelterrein voor een onvergetelijke vakantie. Lees meer

SnowWorld

Wintersport in SnowWorld

Skigebied SnowWorld is hét Nederlandse skigebied met vijf skidorpen. De skiliften draaien tot ’s avonds laat en er valt voor jong en oud veel te beleven. Skiën, snowboarden, klimmen en après-skiën. Skigebied SnowWorld biedt de ultieme wintersportervaring bij jou in de buurt. Lees meer