7 C
Solden
donderdag, april 8, 2021
Home Blog

Op 15 april skiën in SnowWorld Landgraaf als corona-testevenement

Toch nog in de sneeuw dit seizoen!

Door: Pauline van der Waal

Heb je je skispullen al opgeruimd? Haal ze dan nog even van zolder. Want op 15 april opent SnowWorld Landgraaf eenmalig als deelnemer aan de pilot Testen voor Toegang. Het doel van deze (en andere) pilots is om te zien hoe het leven in Nederland na corona weer kan worden opgestart.

Slechts 100 tickets beschikbaar

Wij verwachten een mega-run op dit evenement, zeker omdat er voor de hele dag maar 100 tickets beschikbaar zijn. Wil je kans maken, zorg dan dan je vrijdag 9 april om 10.30 klaar zit, want dan komende de kaartjes beschikbaar in de webshop van SnowWorld.

Zo werkt het

Naast de datum 15 april van het evenement en de 100 kaartjes die op 9 april te koop komen, moet je rekening houden met deze regels:

  • Je mag maximaal 2 kaartjes kopen
  • Je moet je vooraf laten testen op corona en je hebt alleen toegang met een negatieve test. Testen is gratis.
  • Je boekt je ticket voor een bepaald tijdslot en kunt daar niet van afwijken

Meer informatie staat op de website van SnowWorld. Is het jou gelukt om een kaartje te bemachtigen? Laat het ons zeker even weten, want we willen heel graag weten hoe het is!

Meer lezen en je toegangskaartje kopen kan hier. 

SKILIFT-VRAGEN | Waarom zijn de laatste liftpalen van de skilift ingepakt?

SKILIFT-VRAGEN | Waarom zijn de laatste liftpalen van de skilift ingepakt?

Door Patricia Christiani

Het was mij persoonlijk nog nooit zo opgevallen, maar inderdaad: vaak zijn de laatste palen van een skilift ingepakt in kussens. Waarom is dat? Vaak zijn de liftpalen onderin met oranje kussens bekleed. De functie van deze kussens laat zich makkelijk raden: ze zorgen voor bescherming als er iemand per ongeluk tegenaan botst. Scheelt een nog hardere klap, en de kussen zorgen ervoor dat je niet helemaal om de paal gekruld komt te liggen.

Kussen om de hele paal heen

De stootkussens spreken voor zich. Maar er komen ook liftpalen voor die helemaal zijn ingepakt met kussens of doeken. Waarom is dat? Het volledig inpakken van een liftpaal doet men zodat ze worden beschermt tegen grote temperatuurwisselingen. Want dat kan nog al eens voorkomen.

Zo’n paal kan dagen in de volle zon staan, maar ook in extreme wind en/of kou, ook ’s nachts. Maar ook wordt de voorkant van de paal warmer als deze in de zon staat en de achterkant blijft koud als deze in de schaduw staat (of andersom natuurlijk).


Onze rubriek Skilift-vragen geeft antwoorden op dingen die je je afvraagt als je in de skilift zit


Kortom, zo’n paal staat bloot aan behoorlijke wisselingen in temperatuur. En aangezien metaal uitzet bij warmte en krimpt bij kou, kan de paal snel beschadigen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, dus de kussens of doeken zijn eigenlijk de “jas” van de paal die hem beschermt tegen beschadigingen door temperatuurschommelingen.

Maar waarom de laatste liftpalen?

De laatste liftpalen dicht bij het bergstation zouden misschien meer bloot kunnen staan aan temperatuurwisselingen dan de palen die meer in het dal staan. Hoe hoger, hoe kouder tenslotte. Dit zou een logische conclusie zijn. Wij weten dit laatste echter niet helemaal zeker: jij wel? Laat het ons dan weten!

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!


Lees ook


Hoofdfoto: Unsplash

Reisverslag Gstaad | Drie skigebieden en een gletsjerwandeling in drie dagen

reisverslag Gstaad
Gstaad

Reisverslag Gstaad: drie skigebieden en een gletsjerwandeling in drie dagen

Een reisverhaal van Maartje Bevers

Het Berner Oberland is de allesomvattende naam voor de Alpine gebieden van het kanton Bern. Berner Oberland is een populaire bestemming voor toeristen uit de hele wereld. Gstaad ligt in het zuidelijke deel van het Berner Oberland in Saanenland in het regio Obersimmental Saanen. Leuk om te weten. De term Berner Oberland is bedacht door Napoleon in 1798. Hij koos als hoofdstad voor Thun. Vijf jaar later werd met de Zwitserse grondwet Oberland verenigd met het kanton Bern. Het gevoel van lotsverbondenheid van de Oberlander is altijd gebleven. Dit heeft zeker te maken met de geografische grens en het toerisme dat enkele tientallen jaren later in opkomst kwam. Al ruim tweehonderd jaar komen toeristen hier naartoe vanuit alle uithoeken van de wereld.

Thun in Berner Oberland wordt ook wel de Poort van het Noorden genoemd. Langs deze stad loopt de enige autosnelweg, de A6 naar het Berner Oberland. De rest van de wegen zijn meestal toeristische routes. Waar je ook kijkt zie je natuurschoon, pittoreske dorpjes en helder blauw water opduiken. Een mooie bestemming dus voor onze eerste wintersportreis van seizoen 2019/2020.

Gstaad is sneeuwzeker

Gstaad is een van de bekendste wintersportplaatsen in het kanton Bern in Berner Oberland. Het ligt op een hoogte van 1050 meter en behoort tot de gemeente Saanen. De Berner Alpen zijn zeer sneeuwzeker. Er liggen hier niet heel veel skigebieden omdat het vrij spitse, steile bergen zijn. De sneeuwzekerheid hebben wij zelf ervaren. Onderweg hebben wij vrijwel geen sneeuw gezien. Totdat we de behoorlijk witte wereld van Saanen-Gstaad in kwamen rijden. Vanaf ons balkon in HUUS Hotel hadden we zelfs uitzicht op besneeuwde landschappen.

Vlak voor ons hotel, HUUS Hotel Gstaad, lag zelfs nog sneeuw.

Hoewel Gstaad een mondain dorp is, oogt het heel authentiek door de welbekende chaletstijl. Dit geeft een bijzondere en gezellige sfeer aan het dorp. In de hoofdstraat van het dorp, ook wel de promenade genoemd, zijn vele luxe winkels, restaurants en hotels te vinden. Gstaad wordt dan ook goed bezocht door de prominenten onder ons zoals het koningshuis van Groot-Brittannië en Spanje. Daarnaast bekenden in de muziekwereld zoals Madonna en wijlen Michael Jackson. Dit heeft Gstaad wereldwijde bekendheid gegeven.

Diverse skigebieden onder de naam Gstaad

Gstaad heeft de naam dat er niet veel geskied wordt. En in de week dat wij er waren (tweede week januari) klopte dat wel. Het voordeel voor de actieve skiër is dat je de mooiste pistes bijna voor jezelf hebt. Edwin en ik genoten met volle teugen van de lekker hard geprepareerde pistes die lagen te glimmen in de Zwitserse zon.

Saanenmoser
De zonovergoten bergen in het skigebied Saanenmoser. Foto: Edwin Hagenouw

Naast de pistes, tussen de bomen, lag zelfs nog onvervalste poedersneeuw. Wat kan het leven toch mooi zijn. In totaal heeft het skigebied maar liefst 212 km aan pistes, verdeeld over acht deelgebieden met 47 liften.

Van de acht skigebieden in Gstaad bezochten wij:

  • Het gebied van Saanenmoser inclusief het aansluitende gebied Schonried met in totaal 107 kilometer aan pistes
  • Glacier 3000 – Les Diablerets (hoogte tot 3016 meter) met in totaal dertig kilometer aan pistes
  • Wasserngrat – Gstaad met een kleine tien kilometer aan afdalingen

De liften met bestemming Gstaad zijn ook de uitvalsbasis voor de wandelaars onder ons. In totaal zijn er driehonderd kilometer aan gemarkeerde wandelpaden. Deze brengen je naar de gezellige bergrestaurants met de mooiste vergezichten.

Meer over skiën in Saanenmoser

De gondel in het dal ligt op 950 meter en brengt je naar de top op 2011 meter.  Circa zestig procent van de pistes is blauw. De minder geoefende skiër komt hier dus ook goed aan zijn trekken. De overige veertig procent is verdeeld over rood (30%) en zwart (10%). Dit gebied is eenvoudige bereiken met de auto maar ook met de trein. Het treinstation ligt op vijf minuten lopen van de gondel. Daarnaast rijdt overal in het gebied, en zeer regelmatig, de skibus. Kom je met de auto dan is er bij de gondel voldoende parkeergelegenheid. Op maximaal honderd meter loopafstand kom je bij de roltrap die je bij de gondel brengt. Over de logistiek is goed nagedacht.

Binnen vijftien minuten ben je boven en wij hebben heerlijk genoten van een zonovergoten dag met perfect geprepareerde pistes. Afdalingen tussen de bomen geven je af en toe het gevoel dat je in een sprookje bent. De puurheid van de natuur en de stilte kun je dus ook vinden in Gstaad. In dit gebied van Gstaad vind je een grote verscheidenheid aan bergrestaurants en gezellige bars in de open lucht.

Meer over Glacier-3000

Vanaf het centrum van Gstaad is het ongeveer vijftien minuten met de auto naar het dalstation Col du Pillon op 1546 meter hoogte. Deze grote en zeer snelle gondel brengt je in no time naar het tussenstation Cabane. Vanaf dit station op 2525 meter hoogte bereik je de magische top sneller dan je denkt. Het panorama vanuit de gondel is indrukwekkend. Onderweg kun je de nieuwe lange rode piste al zien lopen. Deze noemen ze hier in Zwitserland rood maar, voor mijn gevoel en in vergelijking met andere rode pistes was deze echt wel zwart.

Prachtig uitzicht over de Zwitserse bergen.

Als je het metalen bergstation komt uitgelopen kom je in een wonderbaarlijke witte gletsjerwereld terecht. Snel je zonnebril op want de zon schitterend hier echt optimaal. Overal glinstert het. Het lijken wel kleine diamantjes in de lucht. Wij ontdekken dat dit te maken heeft met de sterke wind die er op deze dag staat. Voor ons uit strekt zich een ongekende witte wereld uit over het gletsjerplateau.

Van het gletsjerijs zien we niets omdat er een dikke laag sneeuw op ligt. Voor ons is dat perfect, door de lage temperaturen is het net alsof je op verse sneeuw skiet. Helaas komen wij erachter dat door de sterke wind de meeste pistes die verderop op de gletsjer liggen niet open zijn. Het zijn mooie brede glooiende pistes waar wij wel even hadden willen vertoeven. Changing plans. Wij hadden al een tip gekregen van een lezer van Snowrepublic dat een gletsjerwandeling echt de moeite waard zou zijn.

Het uitzicht aan het einde van de gletsjerwandeling op Glacier 3000

Deze tip hebben wij dan ook van harte aangenomen. Eerst zijn we via de Red Run terug geskied naar het middelstation. Deze Red Run, die achteraf dus erg stijl bleek te zijn. Maar door de goed geprepareerde sneeuw en de rust tijdens de afdaling was deze heel goed te doen.

Onderweg op de Red Run kwamen we een mooi authentiek huisje tegen langs de piste. Hier genoten we van de zelf meegenomen lunch.

Beneden hebben we snel onze wandelschoenen aangetrokken en de gondel terug naar boven genomen. De wandeling over de gletsjer was een bijzondere ervaring door de witte stilte op drieduizend meter hoogte. In totaal is de wandeling iets meer dan vijf kilometer, heen en terug. Halverwege kom je bij een prachtig uitzichtpunt. Naast een enorme natuurlijke pilaar staat een heel klein hutje waar je weer warm kunt worden. Buiten, lekker uit de wind en in de zon op het terras of, als het slecht weer is, binnen bij de verwarming.

Wij hadden hier geen tijd voor omdat we weer terug moesten lopen om de de laatste rit van de stoeltjeslift naar boven te halen. Deze gaat al om 16.15 uur. Een geweldige dag om vol geluk en plezier naar terug te kijken.

Een mooie afsluiting van een bijzondere dag.

Een van de hoogtepunten van onze week in Zwitserland en we gaan zeker een keer terug om skiën en meer wandelingen te maken op de gletsjer. Dan gaan we ook de Peak to Peak hangbrug over voor fabelachtige uitzichten rondom. In de onderstaande video van Glacier 3000 krijg je alvast een indruk wat je te wachten staat.

Wij bezochten Glacier 3000 op een winderige dag in de tweede week van januari 2020. Door het laagseizoen en het niet perfecte weer was het vanzelfsprekend een stuk rustiger met wintersporters en wandelaars dan normaal gesproken. Dat merkten we helemaal toen we na deze heerlijke dag terug kwamen bij onze auto. Zie onderstaande foto.

Parkeerplaats bij dalstation Glacier 3000. Lekker rustig aan het einde van de dag.

Skigebied Wasserngrat

De meest steile piste van het gehele gebied van Gstaad-Saanen ligt in skigebied Wasserngrat. De zogenaamde Tiger Run is beroemd en gevreesd met een lengte van 250 meter en een helling van 42 graden. Wil je deze beproeving doorstaan? Het kan alleen als je een echt ervaren skiër bent. De piste is altijd goed besneeuwd met kunstsneeuw en goed geprepareerd voor alle trainingen en skiraces die hier plaats vinden. Toen wij er waren stonden de racers in de rij om te laten zien wie het snelste de afdaling kon maken. Voor mij nog een beetje teveel, deze supersnelle piste. Terwijl Edwin een aantal afdalingen maakte heb ik heerlijk genoten op het zonovergoten terras van Bergrestaurant Wasserngrat. Het uitzicht is hier adembenemend. De eersteklas regionale producten worden liefdevol en vol passie bereid en geserveerd. Vele gasten komen hier dan ook alleen om van de lunch te genieten op 1920 meter hoogte. Zij laten hun ski’s en snowboard thuis.

Hou je van wandelen dan ben je hier op de juiste plek. Er zijn verschillende wandelroutes uitgezet. Een aanrader is de wonderschone hoge wandeling van Lenk via Betelberg en Leiterli brengt je tot aan Wasserngrat. Het is een smalle weg dus goede wandelschoenen met profiel worden geadviseerd.

Vroegboekkorting en familietarieven voor skipassen

Vaak krijg ik de vraag of de prijs van de skipas in Zwitserland echt veel duurder is dan gemiddeld in de Alpen. De prijs voor een dag skiën in Gstaad is te vergelijken met de grotere gebieden in Oostenrijk. Gstaad heeft vanaf winter 2019/2020 een vroegboekkorting geïntroduceerd.  Afhankelijk van het tijdstip van boeken ligt de prijs van een dagkaart tussen ongeveer CHF 49,- (€45,-) en CHF 74,- (€68,-). Gstaad biedt ook speciale familie-tarieven, waardoor kinderen die samen met een ouder (of beide ouders) skiën een extra korting ontvangen. De exacte prijzen vind je op de website van Gstaad: Gstaad.ch

Restaurants in Gstaad-Saanen

Michel’s Stallbeizli

Zoals eerder genoemd zijn er veel luxe restaurants in Gstaad en Saanen. Onze eerste avond hebben wij mogen genieten van een restaurant in een echte stal. Het koelste restaurant van Gstaad bij Michel’s Stallbeizli Gstaad. Op de boerderij wordt melk en vlees geproduceerd. Het is mooi om te zien hoe de boer en boerin heerlijke gerechten maken van hun eigen producten. Wij hebben hier gesmuld van een plateau met zelfgemaakte kazen, worst en gedroogd vlees. En daarna hebben we geproefd van de verschillende soorten kaasfondue. Een echte aanrader en heel goed betaalbaar. Lekker, biologisch en puur eten voor een Nederlandse prijs.

Restaurant Rialto

Bij Restaurant Rialto, in het centrum van Gstaad, hebben wij de tweede avond in Gstaad in stijl mogen dineren. Hier vind je een leuke mix aan stijlen, van artistiek tot chique en sportief. De chef-kok laat je hier proeven van nieuwe smaakcombinaties. Bij Rialto word je verrast met verrassende gerechten. Ik kreeg een heerlijk stukje gegrilde riviervis met de typisch Zwitserse sauerkraut. Een glas Zwitserse rode wijn maakte het culinaire feestje compleet. We sloten af met een verfijnd dessert. Een uitzonderlijk lekker diner in een gezellige omgeving. Wij genoten nog na tijdens een korte wandeling door het mooie Gstaad. Tot slot reden we terug naar ons hotel, HUUS Hotel in Saanen-Gstaad.

Lees hier over onze ervaringen in dit beroemde en bijzondere boutique hotel

Restaurant HUUS Hotel

De laatste avond hebben wij gegeten in het restaurant van HUUS Hotel Gstaad. Het hotel heeft een verfijnde keuken met producten uit de regio. De creativiteit van de chef-kok in dit restaurant is buitengewoon. Het prijsniveau ligt hier iets boven het gemiddelde van Gstaad. Maar voor echte levensgenieters is dit restaurant zeker de moeite waard.


Wil jij ook wintersporten in Gstaad? Lees dan alle informatie op de website van Gstaad: klik hier!


Copyright alle foto’s: Edwin Hagenouw, Snowrepublic.nl

 

SKILIFT-VRAGEN | Hoeveel kilometer wordt er gemiddeld per dag geskied?

Hoeveel kilometer wordt er gemiddeld per dag geskied?

Door Patricia Christiani

Lijstjes, statistieken: ik hou ervan. En ik niet alleen, want er zijn heel veel wintersporters die gebruik maken van een app om hun ski- of snowboardprestaties op een dag bij te houden. Hoe hard ging je en hoeveel kilometer heb je vandaag afgelegd? Leuk om te weten, maar nog leuker om te weten of je bovengemiddeld veel kilometers aflegt. En dus vroeg één van onze volgers zich af: wat is de gemiddelde afstand die op een dag wordt geskied?


Onze rubriek Skilift-vragen geeft antwoorden op dingen die je je afvraagt als je in de skilift zit


Apps op wintersport

Verschillende apps kunnen bijhouden hoeveel je geskied of geboard hebt. Apps als Skitrack en Skiline zijn hierin zo’n beetje de bekendste. De eerste volgt je via gps en meet onder andere je maximum snelheid. Bij de tweede, Skiline, voer je je skipasnummer in en houdt de app bij welke liften je bent gepasseerd en meet daarmee je afgelegde afstand en hoogtemeters. Dit kun je elk jaar doen, waardoor je elk jaar kunt vergelijken. Daarom hebben we deze vraag maar eens voorgelegd aan Skiline, die over een hoop van dit soort data moet beschikken. En zij waren zo vriendelijk om ons van een uitgebreid antwoord te voorzien.

Gemiddeld aantal hoogtekilometers

Skiline wist te vertellen dat hun gebruikers in seizoen 2018/2019 er zo’n 4.800 hoogtemeters per dag werden afgelegd. In onderstaande infographic vind je meer info over deze statistieken.

gemiddeld aantal kilometer skien
Credits: Skiline

Gemiddeld aantal kilometers per dag skiën

Skiline was ook zo vriendelijk om voor ons uit te zoeken wat het exacte antwoord op onze vraag is. Hiervoor keken ze naar het gemiddelde van de maand januari 2020. Uit hun data bleek dat Skiline gebruikers in deze maand gemiddeld 31 kilometer per dag hebben geskied.

Het aantal hoogtemeters dat in deze maand werd afgelegd was 5.500 per dag. Dit aantal is in januari meer dan het gemiddelde van het hele vorige seizoen (4.800). Volgens Skiline kan dit veroorzaakt worden doordat er in januari meer door geskied wordt dan in bijvoorbeeld maart (wanneer het ook erg lekker is om wat eerder ’s middags op een terrasje van de zon te genieten als de sneeuw wat minder wordt).

Afhankelijk van meerdere variabelen

Het blijft natuurlijk wel lastig, hoeveel er precies gemiddeld per dag wordt geskied. Want het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe hard je skiet, hoe goed je bent, hoe goed een gebied verbonden is (en of je dus wel of niet kunt door skiën) en hoe ideaal de omstandigheden zijn. Al deze variabelen hebben invloed op het aantal kilometers dat je op een dag kunt skiën.

Toch lijkt een gemiddelde van 31 kilometer per dag best reëel. Of zit jij er ver boven of onder?

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!

Lees ook:


Lees het allerlaatste wintersportnieuws op Snowrepublic. Klik hier!


Hoofdfoto: Pixabay

SKILIFT-VRAGEN | Hoe wordt de kleur van de piste bepaald?

Hoe wordt de kleur van de piste bepaald?

Door: Saskia Smulders

In onze rubriek “Wat je je afvraagt als je in de sklift zit” vandaag het antwoord op de prangende vraag: hoe wordt de kleur van de piste bepaald? Tja, je kunt denken: Kleur van de piste? Boeien….als ie maar wit is. Oké, daar heb je een punt. Maar toch speelt de kleur van de te nemen afdaling vaak een belangrijke rol tijdens je wintersportvakantie. Weet jij wanneer een piste blauw is of juist zwart?

kleur piste
De rode piste “Moosabfahrt” in Serfaus Fiss Ladis Foto: Saskia Smulders

Veel voorkomende pistekleuren

Als je naar de wintersportgebieden gaat zul je blauwe, rode en zwarte pistes tegenkomen. Over het algemeen is het gangbaar dat de kleuren per land kunnen verschillen. Wat in Frankrijk blauw is, is vaak rood in Oostenrijk. Dat komt omdat ze in Frankrijk een extra kleur hebben toegevoegd: groene pistes (en ja, die zijn veelal ook wit :-)).Wist je trouwens dat er in Noord-Amerika geen rode pistes bestaan? Daar kennen ze twee soorten zwarte pistes: “Black Diamond” die wij kennen als zwarte piste en “Double Black Diamond”. Die laatste zijn extreem steile afdalingen. Diep zwart dus.

Verwarring

In de wintersportwereld heerst soms verwarring over het bepalen van de steilheid van een piste. De één spreekt over percentages (zie je vaak in lawinewaarschuwingen), de ander over hellingsgraden.

Hellingsgraad is een simpel rekensommetje: hoogteverschil gedeeld door de horizontaal gemeten afstand. In deze grafiek zie je het verschil goed uitgelegd tussen procenten en graden.

  • Groene pistes: deze hebben een hellingsgraad tussen de 3 en 10 procent. Zoals gezegd vind je groene pistes meestal alleen in Frankrijk. Zo heb ik een persoonlijke favoriete groene piste: de “Grand Pré” in Val d’Isère/Tignes. Een heerlijke op en top “snelweg”.
  • Blauwe pistes: deze pistes hebben een hellingsgraad vanaf 10 procent tot 16 procent. Er zijn talloze voorbeelden van fijne, blauwe pistes.
  • Rode pistes: deze pistes zijn bestemd voor de wat meer gevorderde skiërs en hebben een hellingsgraad vanaf 17 procent tot 23 procent. Soms komt het voor dat een blauwe piste PR-technisch beter als blauw bestempeld kan worden, terwijl het toch écht een rode is. Heel soms past een skigebied dit aan. Voorbeeld hiervan is de lange tijd als blauw bestempelde “Santons” in Val d’Isère/Tignes. Deze wordt sinds kort als rode aangemerkt. En terecht.
  • Zwarte pistes: deze pistes hebben een hellingsgraad van meer dan 23 procent. Theoretisch zit er dus geen eindpercentage vast aan een zwarte, maar in de praktijk is er bijna geen zwarte piste te vinden die steiler is dan 35 graden. Is dat wél het geval dan zal het vaak een kort stukje betreffen.
kleur piste
Hier wordt gewaarschuwd voor de diepzwarte piste “Kamikaze” in Serfaus Fiss Ladis | Foto: Saskia Smulders

Behalve deze indeling zijn lokale omstandigheden vaak ook bepalend voor de kleur. Zo is een smalle piste die vlak langs een afgrond gaat qua hellingsgraad een blauwe, maar kan vanwege de smalheid en afgrond wel eens als rood aangemerkt kan worden.

Er zijn nog meer kleuren

Als je de pistekaart van jouw gebied goed bestudeerd hebt dan kan het voorkomen dat je nog meer dan de bovengenoemde kleuren tegenkomt:

  • Wit. Dit zijn vaak babypistes of oefenweides.
  • Groen/gele. Dit zijn pistes waarop je ook wandelaars kunt tegenkomen. Oppassen dus.
  • Geel/oranje. Deze gele of oranje gekleurde pistes geven skiroutes aan. Deze skiroutes zijn vaak wél gemarkeerd, maar niet geprepareerd.
  • Andere kleuren. Soms gaat een gebied “los” met het gebruik van andere kleuren. Zo heeft Grindelwald zelfs een bruine en roze piste. In Davos hebben ze geel-zwart gestreepte pistes. De bedoeling hiervan is mij onbekend.

Marketing?

Voor veel gebieden is het marketingtechnisch belangrijk een gevarieerd aanbod te hebben van pistes. Een x aantal makkelijke -blauwe voor beginners- en een x aantal moeilijke -zwarte voor gevorderden- pistes maakt dat je veel wintersporters kunt aantrekken. Er is immers voor ieder wat wils.

kleur piste Tjechie
In het Tjechische Lipno maken ze het helemaal bont :-). Hier een gecombineerde blauwe/zwarte piste | Foto: Saskia Smulders

Als je goed kijkt naar de verdeling van de pistes dan zul je een verhouding van ongeveer 2 blauw : 3 rood : 1 zwart aantreffen. Het gebeurt soms ook dat een gebied helemaal geen zwarte pistes heeft, omdat er simpelweg niet voldaan wordt aan de bovengenoemde eisen. Dan wordt een moeilijke rode piste vaak aangemerkt als zwart et voila! Voorbeelden ervan vindt je bijvoorbeeld in Davos.

Systeem voor off-piste en tourskiën

Voor off-piste bestaan er tegenwoordig ook moeilijkheidsgradaties; hiervoor is het systeem “Volopress/Toponeige” ontwikkeld. Dit systeem bevat vijf niveaus en is onmisbaar voor off-piste skiërs en tourskiërs. Hier vind je meer informatie hierover.


ANDERE SKILIFT-VRAGEN


Bronnen: wikipedia + wintersporters.nl

SKILIFT-VRAGEN | Hoe zit de lift vast aan de kabel?

skilift vragen hoe zit lift vast aan kabel

SKILIFT-VRAGEN | Hoe zit de lift vast aan de kabel?

Door Patricia Christiani

Hoe zit de lift vast aan de kabel? Het simpele antwoord is met een klem. Maar je hebt hierbij verschillende varianten, waaronder de vaste klem en de koppelbare stoeltjes- en gondellift, die dus los kan worden gekoppeld van de kabel. Een ontkoppelbare klem zit gewoon vast aan de kabel en kan dus niet van snelheid veranderen. Veel oudere liften zijn ontkoppelbaar, en gaan daarom ook tijdens de rit naar boven langzamer omdat je anders niet rustig in en uit kunt stappen. 

Koppelbare klem

De meeste moderne liften hebben een koppelbare klem. Een koppelbare klem kan, in tegenstelling tot de vaste klem, van de kabel worden gehaald. Dit gebeurt als de gondel of het stoeltje in het liftstation aankomt. Zodra een gondel of stoeltje het station binnen gaat, wordt de klem geopend en gaat de gondel verder op een rails. De draagkabel waarop de gondel bevestigd was, gaat gewoon met dezelfde snelheid verder.

De rail die vanaf hier de gondel overneemt gaat veel langzamer zodat de passagiers rustig in en uit kunnen stappen. Als de passagiers zijn ingestapt en de deuren (in geval van een gondel) gesloten zijn wordt de gondel weer op snelheid gebracht. Zodra de snelheid gelijk is aan de snelheid van de op vaste snelheid draaiende draagkabel wordt de gondel of het stoeltje weer gekoppeld aan de kabel en maak je vaart, het liftstation uit.  

skiliftvragen skilift aan de kabel
Bron: YouTube Gondelbahn Monde

Tegenwoordig rollen de stoeltjes of gondels in de stations op rubberen banden (soort mini-autobanden). Elke band gaat iets sneller te draaien, totdat de banden net zo snel draaien als de kabel. Daarna wordt de lift op de kabel gekoppeld. Bij aankomst in het station geldt precies hetzelfde principe, maar dan omgekeerd. Zo wordt de aankomst en het vertrek nog aangenamer.

Ingewikkeld verhaal, dus bekijk vooral het filmpje!

Bron: Berg und Bahn

Hoofdfoto: Pixabay

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!


Lees ook

 

SKILIFT-VRAGEN | Waar blijft de skilift ’s nachts?

skiliftvragen

Waar blijft de skilift ’s nachts?

Door: Saskia Smulders

In onze rubriek “Wat je je afvraagt als je in de skilift zit….”ditmaal een vraag van een lezer, Maaike. Zij vroeg zich af: “Waar worden de stoeltjesliften en gondels ‘s nachts “opgeslagen”? Wij zien ze allemaal naar de top van de berg gaan, maar daar is volgens ons helemaal geen plek om ze allemaal op te slaan, maar waar blijven ze dan? Goede vraag, Maaike! Wij gingen op onderzoek uit.

Niet makkelijk

Het antwoord verkrijgen bleek niet makkelijk, want er is niet een eenduidig antwoord hierop te geven. Het ligt er namelijk helemaal aan om wat voor soort lift het gaat: stoeltjeslift, gondel of een andere vorm. Daarnaast speelt de leeftijd van de lift ook een rol.

“Waar worden de stoeltjesliften en gondels ‘s nachts “opgeslagen”, vraag van Maaike

Garage

Veel nieuwe gondels van gondelliften worden ’s nachts één voor één afgekoppeld en in het dalstation geparkeerd. Eigenlijk dient het dalstation dus als een soort garage. In de ochtend worden de gondels weer aangekoppeld en de berg opgestuurd. Dat gebeurt ook regelmatig bij stoeltjesliften: de stoeltjes worden één voor één afgekoppeld en opgeslagen. Maar, bij oudere stoeltjesliften en soms ook gondeltjes, gebeurt er ’s nachts niets. Ze blijven gewoon aan de kabel hangen.


Onze rubriek Skilift-vragen geeft antwoorden op dingen die je je afvraagt als je in de skilift zit


Zelf kijken

In Serfaus Fiss Ladis kun je met eigen ogen zien hoe het er achter de schermen aan toe gaat en dus ook zien hoe de gondels worden geparkeerd. Tijdens een drie uur durende tour worden je alle geheimen onthuld.

Zo worden de gondels in Serfaus Fiss Ladis geparkeerd. | Foto: Serfaus.at

LEES HIER ALLE SKILIFTVRAGEN


Hoofdfoto: Eisgratbahn Stubai | Foto: Saskia Smulders

NIEUWS | Bibian Mentel overleden

Bibian Mentel overleden

Door: Saskia Smulders | bron hoofdfoto Mathilde Dusol | Mentelity Foundation op Facebook 

Zojuist is bekend geworden dan de 48-jarige Bibian Mentel, drievoudig Paralympisch snowboardkampioen, is overleden. Ze vocht al twintig jaar tegen kanker. Dit postte de naasten van Bibian vanavond op Instagram:

Gouden medailles

Biban moest door de kanker een been laten amputeren. Omdat het daardoor niet meer mogelijk was om uit te komen op de Olympische Spelen richtte ze haar pijlen op de Paralympische Spelen. Daar behaalde ze in 2014 in Sotchi een gouden medaille op de snowboardcross en twee gouden medailles in Pyeongchang in 2018, eveneens op de snowboardcross en eentje op de slalom.

Daarnaast was ze een trotse vlaggendraagster tijdens deze Spelen. Na deze Spelen richtte zij zich op haar eigen stichting, de Mentelity Foundation, die kinderen en jongeren met een beperking helpen te sporten.

Uitzaaiingen

Aan het begin van deze maand werd bekend dat er opnieuw uitzaaiingen in haar hersenen waren en dat er geen genezing meer mogelijk was. Afgelopen dinsdag opende ze nog een Johan Cruyff court; het is nu haar laatste openbare optreden gebleken. Daarnaast was ze onlangs nog te gast in de talkshow van Humberto waar ze iedereen opriep om vooral herinneringen te gaan maken.

Wij wensen de nabestaanden alle kracht en liefde om dit enorme verlies te verwerken. Wij danken Bibian voor haar baanbrekende werk voor haar Foundation, haar inspirerende woorden en positiviteit en natuurlijk de aandacht en liefde voor het snowboarden. 

Bron hoofdfoto Mathilde Dusol | Mentelity Foundation op Facebook 

Lees ook:

SKILIFT-VRAGEN | Wat gebeurt er in het skigebied aan het einde van het wintersportseizoen?

SKILIFT-VRAGEN: wat gebeurt er in het skigebied aan het einde van het wintersportseizoen?

Door Patricia Christiani

J

e kent het wel: even uitrusten in de skilift. Je kijkt een beetje om je heen, mijmert wat, en dan komen er de gekste vragen bij je op. Hoe zit dat eigenlijk? Reporters Saskia en Patricia van Snowrepublic beantwoorden jouw skilift-vragen! 

Deze keer de skilift-vraag: Wat gebeurt er met een skigebied aan het einde van het wintersportseizoen als deze dicht gaat? Het seizoen is voorbij, de sneeuw is aan het smelten: het is helaas tijd om de deuren naar het skigebied te sluiten. Maar hoe gaat dat in z’n werk en wat gebeurt er met een skigebied nadat de laatste lift stil is komen te staan?

Opruimen

Als eerste wordt gestart met opruimen, zodat de voorbereidingen op het zomerseizoen kunnen worden gestart. De meeste skigebieden plannen hiervoor ongeveer een maand. Opruimen betekent dat alle bordjes, pistemarkeringen, beschermingsmatten en alles wat er maar rond de piste staat weggehaald moet worden. Dit gaat het makkelijkste met sneeuwscooters en wordt dus gedaan als er nog sneeuw op de piste ligt. Van de liften worden veel van de stoeltjes, slepers en gondels ontkoppeld en gaan hun winterstalling in. Ook mogen een aantal van de sneeuwkanonnen hun winterslaap gaan pakken. De liften die in de zomer nog worden gebruikt krijgen een onderhoudsbeurt.

Tijdens het opruimen en na het smelten van de sneeuw vindt men ook veel spullen die mensen vanuit de lift hebben laten vallen. Wat daarmee gebeurt, lees je in een andere skilift-vraag!

Zomers ziet het skigebied er iets anders uit…(bovenaan de Schönjochbahn in Fiss). Foto: Patricia Christiani

Vee terug de wei in

In veel skigebieden staan in de zomer de koeien weer in hun wei, welke in de winter het domein van de wintersporters is. Om de koeien op tijd de wei in te krijgen, moet de sneeuw zo snel mogelijk gesmolten zijn. De felle voorjaarszon helpt hierbij natuurlijk een handje, maar soms wordt de sneeuw ook kapotgereden door de pistebully’s zodat de sneeuw sneller smelt. Op een aantal plaatsen worden vervolgens hekken geplaatst als afscheiding voor de wei.

Grazen tussen de sneeuwkanonnen (net boven de Familiebahn lift in Serfaus). Foto: Patricia Christiani

Hoger gelegen wegen weer bereikbaar maken

Tijdens het winterseizoen kunnen veel hoger gelegen of onverharde wegen niet gebruikt worden door de sneeuwval. Een aantal van deze paden wordt ook ingezet als piste tijdens het winterseizoen. Deze wegen maakt men aan het einde van het wintersportseizoen sneeuwvrij. Zo kunnen auto’s en vrachtwagens het gebied weer in om materiaal aan en af te voeren en onderhoud te kunnen plegen. Ook wordt een aantal onverharde wegen in de zomer gebruikt als bijvoorbeeld mountainbike-trail en moet de sneeuw er dus af.

Groot onderhoud en nieuwe liften

Als een skigebied een nieuwe lift gepland heeft, wordt vaak meteen na het einde van het winterseizoen begonnen met bouwen. Men heeft vaak een krappe tijdsspanne om dit voor de start van het zomerseizoen zoveel mogelijk af te krijgen. Daarnaast moeten alle bestaande liften ook een onderhoudsbeurt krijgen, waarbij alle onderdelen van de lift grondig aan de beurt komen.

einde wintersportseizoen
Een verschil van dag en nacht: op dezelfde plek in het skigebied in de winter en in de zomer. Foto: Patricia Christiani

Zomerklaar maken

In de meeste gebieden begint rond juni het zomerseizoen. Ook hiervoor moet men voorbereidingen treffen. De bordjes die in de zomer worden gebruikt worden geplaatst, moutainbike-trails en wandelroutes worden voorbereid en bijbehorende bewegwijzering moet worden geplaatst. Ook worden er vaak hele speeltuinen voor kinderen op de berg gebouwd voor vermaak in het zomerseizoen. Zo is het skigebied klaar voor de zomereditie!

Heb je zelf een skilift-vraag?

Stel ‘m aan ons! Dan gaan wij op zoek naar het antwoord zodat je komend seizoen in de skilift jouw vrienden antwoord kunt geven op alle skilift-vragen!

#skiliftvragen #vragenindeskilift

Hoofdfoto: Saskia Smulders

Lees hier alle skiliftvragen!

Tomorrowland keert in winter 2022 terug naar Alpe d’Huez

Tomorrowland keert terug naar Alpe d’Huez van 19-26 maart 2022

Door Edwin Hagenouw

Na een magische eerste editie in 2019 keert Tomorrowland terug naar het adembenemende Franse skigebied Alpe d’Huez voor deel II van Tomorrowland Winter in 2022. De People of Tomorrow zullen weer bij elkaar komen voor een avontuur vol sneeuw, muziek en onontdekte geheimen. Een onvergetelijke ervaring, op grote hoogte in de prachtige Franse bergen. Je kunt nu al pre-registreren op tomorrowland.com.

De tweede editie van Tomorrowland Winter werd vlak voor de start in maart 2020 afgelast vanwege de COVID-19 pandemie. Helaas is het in 2021 ook niet mogelijk om in Alpe d’Huez een festival te organiseren. Maar Tomorrowland is ervan overtuigd dat dit volgende winter wel weer mogelijk zal zijn.

Na een pauze van twee jaar, keert het festival van 19-26 maart 2022 terug naar Alpe d’Huez om de ultieme muzikale wintersportbeleving te organiseren. ’s Werelds beste dj’s draaien hun sets in het dorp en op de bergen. Hoog boven een dansende menigte staan ze op de oogverblindende Tomorrowland podia.

Tribute

Als tribute aan de Tomorrowland Winter zal Tomorrowland op donderdag 25 maart 2021 een 2,5 uur durende show uitzenden met een spectaculair uitzicht op Alpe d’Huez en de omliggende bergen.

Het feestje begint om 16:00 uur. Martin Solveig x Kungs, Klingande en Ofenbach leveren elk een exclusief optreden op een verbluffende hoogte van ruim 2100 meter.

Alpe d’Huez

Het Alpe d’Huez Grand Domaine Ski, gelegen in het hart van de Franse Alpen, is de toegangspoort tot een uitstekend skigebied, met 250 kilometer pistes en 300 dagen zon per jaar hoort bij de best beoordeelde skigebieden ter wereld.


Meer info: Tomorrowland.com