Bier in Oostenrijkse horeca wordt duurder
Slecht nieuws voor alle après-skigangers: ook je biertje in de Oostenrijkse horeca wordt duurder. Grootste brouwer Brau Union zegt door de gestegen kosten voor energie, grondstoffen en logistiek een prijsstijging van 9,5% aan zijn horeca-afnemers te moeten berekenen. Onbekend is nog of de Oostenrijkse horeca de prijsstijging één op één door gaat berekenen en wat je biertje dus precies gaat kosten.
Prijsstijgingen Oostenrijkse horeca
De Brau Union verhoogt de bierprijzen voor zijn afnemers met gemiddeld 9,5 procent. Woordvoerder Thomas Mayr-Stockinger omschrijft dit nieuws als slecht nieuws voor de Oostenrijkse horeca. Ook is het de tweede verhoging in zes maanden tijd. Merken als Gösser, Zipfer, Kaiser, Puntigamer, Schwechater, Wieselburger, Schladminger en Edelweiss behoren tot de Linzer Brau Union. Sinds 2003 behoort het bedrijf met 2.500 medewerkers, 13 biermerken en acht brouwerijen tot Heineken, de op een na grootste biergroep ter wereld.
De Weense Ottakringer-brouwerij onderzoekt momenteel de prijzen, maar sluit een stijging in de loop van het jaar niet uit. Brau Union en Ottakringer rechtvaardigen de prijsstijgingen door de sterk gestegen energie- en grondstofkosten, evenals gestegen logistieke en personeelskosten. “De enorme stijging van de productiekosten treft de hele industrie”, zei Ottakringer.
Brouwerij Ried (Opper-Oostenrijk) kondigde een prijsverhoging aan voor begin april. Hoe hoog deze zal zijn, kan men nog niet zeggen. Ook brouwerij Zwettel heeft aangegeven dat er prijsaanpassingen nodig zijn.
Halve liter gemiddeld tussen 4 en 5 euro
“Met de huidige prijsstijging zal het in veel horecagelegenheden nodig zijn om vijf euro of meer te vragen voor een halve liter bier om uit de kosten te komen”, zegt Mayr-Stockinger.
De Stiermarkse horeca heeft al aangegeven de hele prijsstijging van 9,5% door te berekenen aan de gasten. Een pul bier kost in restaurants vanaf februari waarschijnlijk rond de vijf euro, zegt Klaus Friedl, woordvoerder van Stiermarkse restaurants. Hoe hoog de prijs daadwerkelijk wordt, hangt af van de berekeningen van de bedrijven en de gebruikte producten. De prijs ligt volgens Friedl waarschijnlijk ergens tussen de vier en vijf euro.
Toch kan niet alle horeca het zich veroorloven de hele prijsstijging door te voeren. Om de gasten niet kwijt te raken, moet de bierprijs straks zo strak mogelijk worden berekend: “Want uiteindelijk moet de gast het zich kunnen veroorloven om naar de horeca te kunnen blijven gaan, en dat stelt ons in de branche voor heel, heel grote uitdagingen.”, aldus Klaus Friedl.
Kritiek
Kritiek op het prijsbeleid van de grote brouwerijen komt van de directeur van de brouwerijgemeenschap Freistadt, Ewald Pöschko. “De grote brouwerijen verstevigen hun marktmacht met goedkoop bier in de winkels, en laat de horeca de rekening betalen”, zegt de brouwer.
Oostenrijk telt circa 60.000 horecagelegenheden met ruim 160.000 medewerkers en een omzet van circa 11,2 miljard euro.
Bronnen: TT.com, ORF.at| Hoofdfoto: Maaike Somers
Anderen lazen ook:
- 5 manieren om anders te après skiën
- Wat is jouw favoriete après-ski tent? Laat ’t ons weten!
- 11 vreemde gewoontes die alleen wintersporters hebben
Skiën doe ik met zoveel liefde dat je het rustig een obsessie kunt noemen. En als reporter voor Snowrepublic komen er maar liefst drie passies samen: schrijven, wintersport en alles wat er online gebeurt. Ook hou ik van een gezellige après-ski en is de bijbehorende muziek mijn guilty pleasure.
Voor jou ga ik op zoek naar de laatste nieuwtjes, beste tips en leukste spots op wintersportgebied!