ADVERTENTIE

Sarah is totaal niet atletisch en heeft haar eerste skivakantie succesvol overleeft. Ze heeft 25 tips verzameld met dank aan ervaren skiërs, instructeurs en haar eerste winstersportervaring. Ze heeft er alle vertrouwen in dat jij jezelf deze fantastische sport eigen kunt maken. Heel leuk om te lezen!

 

Tip 1 t/m 5: DE VOORBEREIDINSFASE

 

Wat voor vakantieganger ben je?

Bedenk vooraf of je op zoek bent naar een all-inclusive resort of zoek je een appartement? Ga thuis op onderzoek: lees reviews en praat met ervaren wintersporters over de voor en nadelen van beide opties.

 

Boek op tijd!

Zeker als je tijdens een schoolvakantie gaat, is het noodzakelijk om tijdig te boeken. De plekken om te kunnen overnachten zitten namelijk zo vol. Soms kan je al een jaar vooraf boeken en dat is echt geen slecht idee.

 

Koop geen dure, professionele kleding

Afhankelijk van de kou, heb je maximaal 3 lagen kleiding nodig: basislaag (bijv. thermo), tussenlaag (bijv. Fleece of een trui) en een waterdichte jas. Verder heb je nog nodig: sjaal, muts, helm, skibril, handschoenen en lange sokken. Leen dit van vrienden of familie indien mogelijk. Dit geldt overigens niet voor je ski’s, skischoenen en stokken. Die kun je het beste huren op de locatie waar je gaat skiën.

 

Neem les

Neem in ieder geval de eerste dag les. Het mag wat geld kosten en wintersport is natuurlijk al niet de goedkoopste vakantie, maar je leert het veel sneller middels les dan dat ze zelf maar wat aan zit te modderen. Het is natuurlijk zonde als je een dure skivakantie hebt geboekt en de helft van de tijd met rug in de sneeuw ligt.

 

Wordt fit

Je hebt geen six pack nodig, maar zeker een eerste wintersport is zwaar. Als je niet fit bent, dan ga je het niet lang volhouden op de pistes.

 

Tip 6 en 7: DE AANKOMST

 

Huur skispullen

Neem niet je eigen spullen mee (en koop het zeker niet), maar laat je geschikt materiaal aanmeten. Het gaat om: ski’s, helm en stokken. De mensen die werken bij de skiverhuur weten waar ze het over hebben. Geleend materiaal is waarschijnlijk net niet jouw maat. Neem alleen materiaal wat echt lekker zit.

 

Bunkeren en slapen

Wellicht een inkopper, maar weersta de verleiding om lang op te blijven. Geniet van een flink vullende maaltijd en ga op tijd slapen. Het is belangrijk dat je morgen fit bent!

 

Tip 8 t/m 18: KLEDINGKEUZE

 

De basislaag

Draag niks van katoen! Dit is je eerste laag en je kunt katoen niet goed drooghouden. Hardloopkleding is bijvoorbeeld prima bruikbaar. Thermokleding is uiteraard ook een optie.

 

De tussenlaag

Dit kan alles zijn wat je warmte geeft. Bijvoorbeeld een trui waarin je ook sport of een fleecevest.

 

De buitenste laag

Belangrijk is dat de laatste laag waterdicht is. Als je geld gaat uitgeven, geef het dan hieraan uit. Koop vooral iets goedkoops of leen een jas van familie of vrienden. Wees vooral niet te ijdel voor je eerste wintersport.

 

Een skibroek die kan luchten

Lenen is uiteraard weer een optie, maar kijk ook bij outlet stores of je er hier iets kunt vinden. Hier kan je een hoop geld mee besparen. Een broek met een rits aan de zijkant (voor lucht) is echt ideaal als het warmer. Je kunt makkelijk een tussenlaag uittrekken bij je romp maar zonder broek skiën gaat natuurlijk niet. De optie om te kunnen luchten is daardoor meer dan gewenst.

 

Muts en nekwarmer

Neem je muts mee als je jouw helm gaat passen. En een nekwarmer of sjaal is zeker ook gewenst, want een koude nek is echt niet lekker.

 

Skisokken

Skisokken of lange, dikke sokken? Het maakt niet uit. Als jouw voeten maar lekker warm zijn en de druk van de skischoenen tegen je scheenbeen verzacht wordt.

 

Skibril of zonnebril?

Dit is vrij persoonlijk. Op een zonnige dag zonder wind is een zonnebril een prima optie. Belangrijk is wel dat die goed aansluit. Een skibril is gewenst voor mindere ideale weersomstandigheden, maar het geeft je wel het gevoel dat je minder zicht hebt door de dikke rand aan de zijkant.

 

Handschoenen

Je kunt in je bikini / zwembroek de berg afgaan, maar doe nooit je handschoenen uit! Dit is een citaat van een instructeur. De randen van je ski’s zijn namelijk scherp!

 

‘Onderhandschoenen’

Skihandschoenen zijn grote, lompe dingen. Als je op het terras zit en je handen toch wilt verwarmen, dan zijn ‘reguliere’ handschoenen zeker handig. Draag ze gewoon onder je skihandschoenen.

 

Helm

Ook al ga je nog als een slak van de kinderpiste af, er kan altijd iemand tegen je aankomen. Voorkomen is beter dan genezen.

 

Zonnebrand

Bescherm je huid aub goed! Je bent hoog in de bergen en daarnaast reflecteert de zon ook nog eens op de sneeuw. Verbranden gaat heel snel.

25 nuttige tips eerste wintersport
25 nuttige tips eerste wintersport

 

Tip 19 t/m 25: OP DE PISTE

 

Sta vroeg op

Ga vroeg de piste op, want dan is het rustiger op de piste. Dit is lekkerder skiën en je hebt alle ruimte om zelfvertrouwen op te doen. Plus: niemand ziet je klunzen 😉

 

Onderschat jezelf

Wat je vooral niet wilt, is halverwege een piste staan die je nog niet aankunt / aandurft. Blijf dus vooral bij de beginnerspistes totdat je genoeg zelfvertrouwen hebt. Niemand zal je veroordelen!

 

Ga nooit alleen op pad

Het zal waarschijnlijk niet eens een optie voor je zijn geweest, maar ga niet alleen op pad. Zorg dat je altijd iemand bij je hebt. Je weet maar nooit wat er gebeurd.

 

Wees bekend met de signalen

In Europa zijn de groene pistes voor beginners bedoeld, blauwe pistes voor de ‘normale’ skiërs, rood voor gevorderden en zwart voor experts.

 

Neem een rugtas mee

Als je meer of minder lagen kleding wilt dragen, dan is het handig om een rugtas bij je te hebben. Neem verder wat eten mee (bijv. powerbar of fruit), want met skiën verbruik je een hoop calorieën. Als je geen zin hebt om een tas te dragen, dan kun je ook een kluisje huren bij een skistation.

 

Neem een kaart mee

Je kunt namelijk verdwaald raken en het is makkelijker om je route uit te stippelen en met anderen af te spreken als je weet waar je bent

 

Drink voldoende

Uitdrogen ligt nog meer op de loer met skiën dan met hardlopen. Neem daarom water mee in je rugtas en vul het tussendoor bij als je een langs een restaurant of skistation komt.

 

Lees vooral ook het originele artikel van Sarah op thewanderblogger.com

25 nuttige tips eerste wintersport - The Wanderblogger: Sarah
The Wanderblogger: Sarah

advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here